Problem

kul_på_hoj

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha thunderace
Hallå,är det kanske någon som kan hjälpa mig med ett problem med min hoj??

Jag har en Yamaha thunderace-97..När jag är ute och kör med den får jag problem när jag åker fort typ 100-160..Temp mätaren går ner i botten och hojen börjar bluddra och stannar till slut..Låter man den stå någon minut´så startar den igen och fungerar bra ett tag till sedan händer samma sak igen när man åker fort..Det har varit 7-11 grader i luften när jag har kört..Vad kan problemet vara?Kan det bli isproppar när man åker fort?Har haft k-sprit i bensinen..Det här kanske inte är världens största problem men det är ett irriterande fel..Snälla hjälp....

Mvh
Anton

Last edited:
Ahem, utan att avslöja några kända namn här på forumet som råkat ut för just det du beskriver, men är du säker på att du har bensin i tanken? Ibland så kan man ha kvar någon liter och den når inte riktigt ner till fuggen..... Men som sagt, jag skall inte nämna några namn.... :tummenupp :rock :notme

Freppa skrev:
Ahem, utan att avslöja några kända namn här på forumet som råkat ut för just det du beskriver, men är du säker på att du har bensin i tanken? Ibland så kan man ha kvar någon liter och den når inte riktigt ner till fuggen..... Men som sagt, jag skall inte nämna några namn.... :tummenupp :rock :notme

Tankade fullt och hade i k-sprit...Blir bara så här när jag gasar på lite,rullar jag inne i stan så funkar det bra...

Tack för tipset*hehe*

Ok, seriöst försök att lösa problemet. Kan du ha stopp i bensinfiltret? Gissningsvis så droppar det igenom benisn när du kör lugnt, men när du gasar så kan den inte föda fuggen. Har du prövat att rengöra det? Om det är rent, kolla så att inget främmande objekt kommit in i fuggen. Har hittat diverse skit i min, trots att jag har filter på bensinkranen.....

Låter som avluftningen till tanken är täppt. Enklaste är att köra med locket öppet (dock inte med full tank) och se om samma fenomen uppträder.

v-g skrev:
Låter som avluftningen till tanken är täppt. Enklaste är att köra med locket öppet (dock inte med full tank) och se om samma fenomen uppträder.

Men när jag accar upp inne i stan så fungerar det helt ok...
Men när jag åker på tex 90-väg ca 3-4 minuter så åker temp mätaren i botten och sedan börjar motorn bludra,saktar jag då ner farten så går det att åka men motorn bluddrar,stannar jag då vid sidan av vägen och låter motorn gå så fungerar det bra efter en stund och temp mätaren går upp igen..Har det med bensintillförseln att göra???

Mvh
Anton

Troligast är nog isproppar i förgasarna man det stämmer ändå inte med tempmätaren.

Ditt termostat kan ha fastnat i öppet läge så den får för mycket kylning men det brukar inte ge fullt så drastiskt resultat. Prova med lite choke när den bluddrar och om det blir bättre av det så är det nog termostaten.

Det där m tempmätaren låter skumt. Om det bara är f mycket kylning ska den ju iaf inte gå sämre än som nystartad.
Vakum i tanken är ju lättkonstaterat: öppna tanklocket när den trasslar (iofs redan påpekat).
Isbildning v +5 har jag varit med om, men inte v +10. Men iaf, förgasarna brukar vara frostiga utanpå oxå, o kan man snabbt (innan värmen fr motorn smälter ev is) ta den luftfilter o titta in i förg så syns det tydligt att det är en massa is i förg. Vid begynnande isbildning så märks det oftast på att den inte går under 1/4 gas, sen inte under 1/2 etc och det hörs att den får för mycket soppa då; bluddrar. Allt man behöver göra för att (tillfälligt) bli av med problemet är att låta den stå o ta igen sig nån minut eller ett par. O sen återkommer det efter en stund.

Fast jag tror mer på trassel m soppatillförseln på nåt sätt.
/u

BugEyes skrev:
Troligast är nog isproppar i förgasarna man det stämmer ändå inte med tempmätaren.

Ditt termostat kan ha fastnat i öppet läge så den får för mycket kylning men det brukar inte ge fullt så drastiskt resultat. Prova med lite choke när den bluddrar och om det blir bättre av det så är det nog termostaten.

Kan stämma..För när jag märker av problemet och drar på lite choke så fungerar det bättre..men bara en stund, men det med termostatet låter vettigt....

Mvh
Anton

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8