Problem Yamaha Dt 125

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Efter en tvättning av hojen för ca 3 veckor sedan så vill den inte starta längre. Jag har tidigare haft problem med vatten som kommit in i elsystemet så den inte startat. Dom gångerna räckte det med att ha i 5-56 i kontakterna till cdi:boxen och tändhatten, men icke nu:huvet . Den har fin gnista och stiftet är vått, alltså borde den väl i alla fall tända till tycker jag:va

Jag har även haft förgasaren isär och blåst rent, reedventilerna har jag kollat, och som sagt var så har jag också gått igenom elen och sånt. Allt verkar vara ok, men hojen är lika livlös fortfarande.

Ge mig gärna tips på vad jag borde undersöka närmare.
Den sista nödlösningen är annars att lämna in den till en verkstad, men det är det sista jag har råd med just nu:näsblod .

Last edited:
Jag tycker du ska prova ett nytt tändstift. Ibland blir dom förstörda av att vara indränkta i bensin.

Jag har bytt stiftet nu, och hojen startar om man springer igång den. Men den går inte längre än max 1 minut:va

Jag har bytt stiftet nu, och hojen startar om man springer igång den. Men den går inte längre än max 1 minut:va

Säker på att förgasaren inte hänger sig lr liknande?
Kolla om blandningen ligger rätt (kolla tändstift efter den stannat)

Har kollat allt, hojen vägrar starta:näsblod Fler tips mottages gärna.

För att vara säker på att det inte är förgasaren som skit så brukar jag prova med startgas. Tänder den till då så får den inget bränsle. Men så kan det ju vara skit så den får för mycket bränsle också, då klarar den inte heller att tända.

Men har du tvättat den kan det ju vara tex vatten i bensin, förgasare osv. Testat k-sprit?

Elsystem kan du ju leta korosion och kabelbrott i.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg