Problem vid uppstart

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Köpte en beggad men "fabriksrenoverad" bärbar IBM T43 av ett företag på nätet.
Nu visar det sig att det inte går att starta upp datorn utan att ha laddarkabeln istoppad.
Nån som har några idér på vad som kan va fel, det är alltså inga problem att köra datorn om man drar ur sladden.
Ska självklart ringa de som sålt datorn imorgon men tänkte få lite tips innan. En bärbar dator som måste va kopplad till vägguttaget känns ju rätt värdelös.

Låter som att batteriet ej vill laddas. Har du tillgång till ett batteri så kan du testa att byta, skulle det fungera får du kräva mellanskillnaden tillbaks för ett nytt batteri.
Annars kanske det är lika bra att häva köpet då jag antar att säljaren ej påpekat felet.
Dessutom har garantin förmodligen löpt ut så den vägen kan du antagligen inte gå.

Låter som att batteriet ej vill laddas. Har du tillgång till ett batteri så kan du testa att byta, skulle det fungera får du kräva mellanskillnaden tillbaks för ett nytt batteri.
Annars kanske det är lika bra att häva köpet då jag antar att säljaren ej påpekat felet.
Dessutom har garantin förmodligen löpt ut så den vägen kan du antagligen inte gå.

Fick hem datorn igår så garanti har jag kvar, den är köpt genom nadex.se som säljer renoverade datorer i "nyskick" med ett års garanti.
Inga problem med batteriet, det tar laddning och håller flera timmar vid normalt vardagssurfande.
Problemet är att det inte går att starta datorn om laddningskabeln inte sitter i, den startar inte Windows utan.
Tänkte bara få lite tips om vad som kan va galet då jag är helt nollad angående datorer.

Det ÄR troligtvis batteriet, det orkar hålla spänningen då datorn kräver mycket kräm då den startar, och om det inte finns tillräckligt så vägrar den starta i rent självförsvar.

Troligtvis har dom lagt i ett billigare batteri då dom "renoverade" den. Kolla om det är orginal IBM batteri och gnäll till försäljaren.

Dom hade likande problem på jobbet men då var det inte renoverade Thinkpads utan bara väl använda batterier som var lite slut.

Kräv nytt batteri på garantin, annars så är ju IBM TXX säkerheten själv jämfört med annat skräp som tex Dell.

Det sitter ett IBM-batteri i. heavy duty-varianten på 7,8 Ah faktiskt men det börjar väl bli slitet som sagt.
Efter att ha pratat med dem och läst villkoren så står det klart och tydligt att de inte garanterar batteriernas skick.
Så det är bara köra på och se till att man har laddaren tillhands.

Det finns nåt som heter SpeedStep som sänker processorns effektuttag om man tex tar loss datorn från "väggströmen". Den kanske slarvades bort i renoveringen. Kolla i i bios om det finns nåt sånt.

Annars kan du ju ta som vana att sätta datorn i "hibernate" istället för att stänga av den, kanske batteriet klarar att dar igång den då. Fast den drar ju lite ström i hibernate iallafall och då kanske batteriet är tomt iaf då du skall starta.

Knepigt det där.

Hej min kompis hade samma problem, han löste det genom att dra ut batteriet och stoppa tillbaka det igen så funkade det. Testa det!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT