Problem vid registreringsbesiktning

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
Tja

Har precis importerat en hojj från tyskland och denna är enl. fahrzeugsbrief strypt till 25kW (eller var det 37?). Nåväl, nu finns inte denna strypning kvar och besiktningsmannen insisterade på att jag behöver få ett intyg på att strypningen inte finns kvar.

Ringde till något Honda-center i närheten och han började snacka om bänkning för 4500 kr... jo visst att jag skall.

Jag hittar tyvärr inget papper som visar att strypningen är borttagen utan det enda jag har är orginal-fahrzeugsbrief och där är orginaleffekten överstruken och sen står det om strypningen i något annat fält.

Vad gör man? Detta är ju tvärlöjligt att han inte kan gå på den orginaleffekt som står i pappret. :huvet

thomas80 skrev:
Tja

Har precis importerat en hojj från tyskland och denna är enl. fahrzeugsbrief strypt till 25kW (eller var det 37?). Nåväl, nu finns inte denna strypning kvar och besiktningsmannen insisterade på att jag behöver få ett intyg på att strypningen inte finns kvar.

Ringde till något Honda-center i närheten och han började snacka om bänkning för 4500 kr... jo visst att jag skall.

Jag hittar tyvärr inget papper som visar att strypningen är borttagen utan det enda jag har är orginal-fahrzeugsbrief och där är orginaleffekten överstruken och sen står det om strypningen i något annat fält.

Vad gör man? Detta är ju tvärlöjligt att han inte kan gå på den orginaleffekt som står i pappret. :huvet

Men måste han inte gå efter orginalhandlingarna?? Kan du inte skippa besiktningen nu, och åka in till vintern när det är snö och halt ute, för de lär väl inte provköra på vintern, det är det enda sättet de kan överhuvudet taget ens fundera på om effekten överstiger vad registreringen säger.

kle1991 skrev:
Men måste han inte gå efter orginalhandlingarna?? Kan du inte skippa besiktningen nu, och åka in till vintern när det är snö och halt ute, för de lär väl inte provköra på vintern, det är det enda sättet de kan överhuvudet taget ens fundera på om effekten överstiger vad registreringen säger.

Han bryr sig inte om han skriver in den som strypt, det är ju snarare mitt problem om det skulle hända något senare. Så jag vill ju att den skall stå på orginaleffekt.

Finns det inte godkända strypsatser att köpa?
Om det finns till din hoj så får du väl intyg med det, och det kostar inet 4500.

Poacher skrev:
Finns det inte godkända strypsatser att köpa?
Om det finns till din hoj så får du väl intyg med det, och det kostar inet 4500.

Vad skall jag med det till? Jag vill ju snarare ha ett intyg på att den INTE är strypt.

Han sa att han kunde skriva in den som 25kW men som sagt så blir det ju problem för mig om detta skulle upptäckas.

jaha jag är trött, den är inte alls strypt mao.
Varför skulle han bry sig om det, det är väl ingen trafikfara?

Du kommer ju få försäkra hojen på tillverkarens effekt, det kvittar väl om din hoj skulle ge för lite effekt, vad är det han far efter?
Jag tror det är lögn alltihop.

thomas80 skrev:
Vad skall jag med det till? Jag vill ju snarare ha ett intyg på att den INTE är strypt.

Han sa att han kunde skriva in den som 25kW men som sagt så blir det ju problem för mig om detta skulle upptäckas.
Låter som att han inte har alla indianer i kanoten. borde vara naturligt att skriva in originaleffekten, och i stället kräva intyg på att den fortfarande är strypt?

En bänkkörning hos en MC-firma i här i Stockholm kostar 500:-, kolla om det inte räcker?

Kan du inte bara be karl jäveln att provköra hojen? Nog fan märker han skillnad på strypt/ostrypt hoj!

Hatar byråkrati med paopper och skit. Gnälliga gubbar som ska ha intyg för allt.... :mad:

thomas80 skrev:

Ok då förstår jag ditt problem. Nu är inte min hoj importerad, men den står i regbeviset på kw motsvarande 100 hk, MEN hos försäkringsbolaget jag har(trygg-hansa)så är den orginaleffektsförsäkrad 107 kw/145 hk.

Kan du inte höra med försäkringsbolagat vad de säger? Många försäkringsbolag skiter i registreringseffekten utan går efter orginaleffekt ändå.

Jag hade samma problem med min första bandit, trodde också att det bara var att säga att strypningen var borttagen, men icke. Papper på allt....

Även om försäkringsbolaget går på ursprungseffekt stämmer det ju ändå inte överens med reg. beviset. I polisens ögon borde det m.a.o. inte var ok om man är petig. Står det inte i fahrzeugbriefet hur den är strypt? På min stod det att den var strypt till en viss effekt genom eftermonterade brickor i förgasaren som tar ner diametern från xx till yy mm. Om det är liknande på din borde dom väl kunna godta ett foto eller likn. på att de ej finns där.

Hade ett mail på detta från någon teknisk ansvarig på bilprovningen som jag fick innan jag importerade och han sade att det inte var några problem att ändra till ursprungseffekt i samband med reg. besiktning om det inte rådde något tviviel på att strypningen var borta.

Vafan!!??? Har de olika regler på olika ställen? När jag regbesikta om min från 25kw till orginal så behövdes tamefan inga papper, han tog en liten provtur bara... "ja den gick ju bra" med ett leende.

Kan det vara att den är importerad som ställer till det? Annars, ta bettan till köping och besikta här så ska det nog gå vägen...

Äh vafan, trötta mig. Jag skiter i att ordna med det och låter honom skriva in den som strypt. Skall ändå aldrig använda försäkringen :tungan och jag är ganska säker på att den kommer vara försäkrad på orginaleffekten ändå.

jo har du tungt kort kan du inte få 25kw försäkring i vilket fall.
Vilken erbarmlig korkskalle.
Tvärtom förstår jag, efetrsom det handlar om lagar och regler, men vilket larv.

Som jag förstår det skall du regga in den för första gången för att få svenska papper på den.

Besiktningsgubben måste gå på det som står i Tyska regbeviset, skall han göra avsteg på detta måste han ha intyg på ev. förändring annars begår han tjänstefel och kan få sparken/böter/fängelse/prygel eller liknande.

Enklast måste vara att regga den som 25kw (med ev hembyggd strypning för att slöa ner den). Detta borde man kunna göra utan ev. intyg det redan står så i Farzugbrief.

Sedan när den väl är inreggad gör man en ny besiktnig utan strypning, vilket borde vara problemfritt eftersom den då är svenskreggad.

Om man tar in en MC till Sverige med 25 kw så blir 25 kw URSPRUNGSEFFEKTEN. Bolagen brukar alltid gå på just ursprungseffekt. Bolagen börjar dock lära sig detta nu och struntar t.o.m. i ursprungseffekt och går efter egna listor. Senast i höstas hade dom inte lärt sig detta om gixxer 99:an. Däremot så har man lärt sig detta om vissa R1 -98 som står med ursprungseffekt 55 kw.

UrbanTiger skrev:
Varför regga den på högre effekt. En hoj som är reggad på 25kW är mer lättsåld än en fullefekts då ev. köpare med mellankort slipper regga om den.

Du försäkrar ju för fulleffekt så det är inga problem.

Mer lättsåld?? 99% av alla med mc kort har utan begränsning, för oss betyder en 25kw hoj ett extra utlägg för regbesiktning och uppenbarligen krångel när det ska utföras i vissa fall. För en FELREGGAD hoj är OLAGLIG, även om den är försäkrad för 33322hk på både fram och bakhjul.

Personligen kommer jag aldrig mer köpa en 25kw, för på regbesiktningen görs dessutom en vanlig besiktning vilket i många fall gör att man får bygga om halva hojen till orginal (miniblink, system, undertray mm mm mm).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show