problem vid packboxbyte

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Har en ktm 20 exc med WP's 48 mm USD gafflar.
Förra helgen började packboxarna läcka.

Började riva gafflarna idag efter lite väntan på att få alla delar som behövdes. Allt gick bara bra fram tills att innerrör skulle skiljas från ytterröret. Fick bara inte isär skiten. Tyckte att jag värmde på bra med värmepistolen. Men den kom ingen vart.

Har ni något tips på hur man kan få isär inner- och ytterbenen?

Börjar bli lite desperat nu.. gotland närmar sig!!

/Anders

Sitter en massa låsringar och styrringar som man ser uppifrån om man har borta locket. Brukar bråka lite, skaffa en sprängskiss på den och se till att du tagit bort allt som ska bort, sen är det bara våld som gäller, spään ena änden i skruvstycket så våldar du som med en glidhammar !. Funkade för mig. iofs inte samma hoj eller märke på gaffeln, men konstruktionen borde inte avika speciellt mycket. Var även tvungen att tillverka ett eget special verktyg för att få ut nån pinal kom jag ihåg..hoppas det löser sig ! :tummenupp

Måste man inte lossa en skruv i botten på gaffeln? Den kan sitta ganska rejält och det kan vara nödvändigt att tillverka ett "motthåll". Har du tillgång till lufttrycksdriven mutterdragare kan du pröva med den, då motstycket inte hinner "reagera" på det sättet.
Eller tänker jag på nått annat nu?

Edit: Det var visst USD så det kanske är anorlunda då?

Enligt sprängskissen i verkstadsmanualen för gaffeln så är allt ute som ska vara det. Ska bara vara att ta isär. Men jag tycker att jag tar men inget händer.. kanske är lite svag som kermit eller nåt nu.. eller ska jag värma mera tills den nästan glöder?

/Anders

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...