problem vid oljebyte ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Håller på att göra mitt första oljebyte någonsin på min ktm 640 -03.

Tappade ur den gamla, skruva dit nya filter och så. Hällde i ungefär 2L i motorn och hade tänkt "lufta" systemet genom att köra hojen på tomgång i en halv minut eller så tills man ser att oljan kommer från oljepluggen uppe vid styret.

Nu till problemet... Hojen startar inte! :gnissla

Den har stått still ett par veckor och har ett halvtaskigt batteri.... har satt skiten på laddning och försökt starta med laddaren ett litet tag nu men inte tillräckligt med kräm.

På oljenivåfönstret så är det helt täckt och jag undrar om packningar eller något annat kommer ta stryk nu när den måste stå still ett tag tills jag får liv i batteriet?

Eller går luftningen att lösa på något annat sätt?
 
Ingen fara för packningar o dyl. men egentligen ska man väl
slå i 1,3l i motorn och 0,6l uppe i "luftningshålet" i ramen.
Dessa siffror på 625, nog samma på 640 har jag för mig.
Tänkte bara att de kunde ta längre tid innan oljan kommer
"dit den ska" om man drar i allt i motorn.
Vet ej, va bara en tanke...
 
Har du bara fyllt på olja i motorn?
Det ska som sagt vara 1,3 i motorn och 0,6 i ramen.
Vet inte alls hur det kan bli om du häller allt i ramen...

Om den inte går runt på startmotorn är det väl bara att kicka?
Har du ställt ventilerna? Är dem dåligt ställda så kan hojen vara svårstartad...
 
ventilerna ska vara stälda för 200 mil sen enligt förra ägaren.

Vet att man egentligen ska fylla på 0,6 i ramen och 1,3 i motorn. Men hörde att det går "nästan" lika bra att köra allt i motorn och sen köra hojen på tomgång/startmotorn tills det rinner ut luftningshålet precis under styret för att pumpa upp oljan i ramen.

Men jag måste ha gjort något fel vid oljebytet. Har testat att köra hojen på startmotorn och att försöka kicka med tändnigen av tills det pumpas upp olja i ramen. Varken eller fungerar.

Finns det något jag kan ha dragit åt för hårt så att oljan inte kommer upp, bilfiltret kanske? Eller banjobulten nere vid det andra filtret?

Eller ska man kanske göra om och göra rätt... tömma ur oljan igen och fylla på med 0,6 i ramen. Blir dyrt oljebyte det här.... :huvet
 
Gör som manualen säger från början, fyll på både i ram och motor helt enkelt.

Ventilerna "ska vara" ställda, dvs de kan också vara ställda för 500 mil sedan. De tar max 20 minuter att justera dom rätt, så ställ de i samband med alla oljebyte är ett tips.

Någon banjobult ska du inte behöva lossa för ett oljebyte. Oljepluggarna, locket till det lilla oljefiltret (med en banjo på du inte behöver lossa), stora oljefiltret, insexskruven i ramen under det stora filtret samt påfyllningshålet i ramen, thats it.

Edit:

Du behöver inte köpa ny olja för du hällt i den och tappar ur den direkt efter utan den blivit använd. Bara att hälla på igen.
 
Last edited:
Gör som manualen säger från början, fyll på både i ram och motor helt enkelt.

Ventilerna "ska vara" ställda, dvs de kan också vara ställda för 500 mil sedan. De tar max 20 minuter att justera dom rätt, så ställ de i samband med alla oljebyte är ett tips.

Någon banjobult ska du inte behöva lossa för ett oljebyte. Oljepluggarna, locket till det lilla oljefiltret (med en banjo på du inte behöver lossa), stora oljefiltret, insexskruven i ramen under det stora filtret samt påfyllningshålet i ramen, thats it.

Edit:

Du behöver inte köpa ny olja för du hällt i den och tappar ur den direkt efter utan den blivit använd. Bara att hälla på igen.

Bytte filtrena samtidigt som jag bytte oljan. Så var tvungen att lossa banjobulten så jag fick bort kåpan. Det sitter två slangar på denna banjobult. På en bild i manual ser det ut som slangen som går upp till ramen ska sitta på första på bulten och på en spärngskiss så ser det ut som slangen som går in i motorblocket ska sitta på bulten först... Spelar det någon roll om hur dem sitter?

Bra tips där att spara oljan man häller ut igen haha varför tänkte man inte på det :D Lär nog göra det imorn.

Har aldrig ställt ventilerna förut men tvivlar på att det faktiskt är dem som är problemet till att den inte vill starta. Innan jag bytte oljan så gick hojen att starta men det var svårt på grund av kasst batteri. Nu när jag har försökt lite för att kunna lufta oljesystemet så hör man hur hojen börjar tända när man kör på startmotorn men sen kommer det någont jävla högt knack/klick-ljud någonstans vid startmotorn(tror jag, väldigt osäker om det är därifrån det kommer).

Har hört samma knack förut när man t.ex. har gasat lite när hojen är kall och den dör. Då knackar det till med exakt samma ljud en gång. Vet någon vad det är för något?
 
Bytte filtrena samtidigt som jag bytte oljan. Så var tvungen att lossa banjobulten så jag fick bort kåpan. Det sitter två slangar på denna banjobult. På en bild i manual ser det ut som slangen som går upp till ramen ska sitta på första på bulten och på en spärngskiss så ser det ut som slangen som går in i motorblocket ska sitta på bulten först... Spelar det någon roll om hur dem sitter?

Bra tips där att spara oljan man häller ut igen haha varför tänkte man inte på det :D Lär nog göra det imorn.

Har aldrig ställt ventilerna förut men tvivlar på att det faktiskt är dem som är problemet till att den inte vill starta. Innan jag bytte oljan så gick hojen att starta men det var svårt på grund av kasst batteri. Nu när jag har försökt lite för att kunna lufta oljesystemet så hör man hur hojen börjar tända när man kör på startmotorn men sen kommer det någont jävla högt knack/klick-ljud någonstans vid startmotorn(tror jag, väldigt osäker om det är därifrån det kommer).

Har hört samma knack förut när man t.ex. har gasat lite när hojen är kall och den dör. Då knackar det till med exakt samma ljud en gång. Vet någon vad det är för något?

Du behöver inte lossa den banjobulten, lossa skruvarna till locket och det ska gå att putta undan det så du kommer åt filtret utan att lossa banjobulten. KTM gjorde en förbättring på ramen på de senare årsmodellerna men vad jag hört/läst skulle det även fungera på de tidigare modellerna bara att det var lite jobbigare.

Sätt bara tillbaka alla slangar som du ser de sitter på manualen/sprängskissen, du ser även ofta hur slangarna suttit sen tidigare eftersom de blir böjda.

Väldig skillnad på knack och klickljud dock låter detta som decompen. Typ precis innan motorn slår av sig låter det "Donk" rätt högt.

Det låter som du precis köpt hojen och eftersom den är svårstartad och batteriet är kasst passa på att kolla över den lite. Byt tändstift, ställ ventilerna, ladda batteriet (om det är kass köp nytt), sen pröva på nytt. Startar den inte då är det dags för dig att felsöka den noggrannare.

Börjar den tända/hosta till men inte startar kontrollera även så du använder choken rätt.

Edit: Vill du snabbast möjligast bara ha igång den är startgas lösningen.

Fortsätter den ticka/knacka när den startar, stäng av direkt, då har kanske autodecompen hängt sig eller är det nått annat som är fel.
 
Last edited:
Tack för att väldigt bra svar padde! Nu har jag redan haft av den banjobulten en gång. Jag följde manualen när jag gjorde mitt olje/filter-byte och där stod det att man behöva ha bort banjobulten så jag tänkte inte mer på det och drog bort den innan kåpan. Kan tänka mig att det inte behövs egentligen.

Det är precis det ljudet som låter när man stänger av hojen. Donk/kling rätt högt, fast nu kommer det när jag försöker starta..

Tänkte spela in hur det låter igår när jag försökte starta och då började det låta mycket värre än tidigare så nu vågar jag inte röra skiten. Det låter kanske lite mer som ett rassel i klippet http://www.youtube.com/watch?v=PDI4j3-uDwg

den börjar tända sen donkar till ett med exakt samma ljud ett par gånger högt sen dör den. Tror mycket väl att det kan vara autodekompen som låter. Hur gör jag för att kolla om det är den som spökar?

Kan även iofs tillägga att jag tror att förra ägaren dratt bort autodecompen tidigare. Jag behöver köra manuella kompen i alla fall när jag ska försöka starta hojen för att startmotorn ska komma igång.

Tänkte ta en titt på tändstiftet och byta men hur in i helvete får man av tändhatten? Stod som ett frågetecken igår. Försökte vrida/skruva men inget gick.
 
Last edited:
Tog bort inlägget när jag såg du redigerat.

Jag tror det är den manuella decompen som hänger sig. Kan såklart inte vara säker dock låter det så.

Edit: Kolla så wiren inte är för hårt spänd.





Tack för att väldigt bra svar padde! Nu har jag redan haft av den banjobulten en gång. Jag följde manualen när jag gjorde mitt olje/filter-byte och där stod det att man behöva ha bort banjobulten så jag tänkte inte mer på det och drog bort den innan kåpan. Kan tänka mig att det inte behövs egentligen.

Det är precis det ljudet som låter när man stänger av hojen. Donk/kling rätt högt, fast nu kommer det när jag försöker starta..

Tänkte spela in hur det låter igår när jag försökte starta och då började det låta mycket värre än tidigare så nu vågar jag inte röra skiten. Det låter kanske lite mer som ett rassel i klippet http://www.youtube.com/watch?v=PDI4j3-uDwg

den börjar tända sen donkar till ett med exakt samma ljud ett par gånger högt sen dör den. Tror mycket väl att det kan vara autodekompen som låter. Hur gör jag för att kolla om det är den som spökar?

Kan även iofs tillägga att jag tror att förra ägaren dratt bort autodecompen tidigare. Jag behöver köra manuella kompen i alla fall när jag ska försöka starta hojen för att startmotorn ska komma igång.

Tänkte ta en titt på tändstiftet och byta men hur in i helvete får man av tändhatten? Stod som ett frågetecken igår. Försökte vrida/skruva men inget gick.
 
Last edited:
Nope är nog inte den. Wiren är lagom spänd i alla fall och den släpper helt när man släpper handtaget. Märks ju direkt när man försöker starta den annars om man håller inne för länge t.ex. Dubbelkollar nog det imorn ändå.

Hur ser man om autodekompen sitter kvar? Vet inte riktigt var den sitter
 
Tändhatten drar du rakt av, det är gummitätningen som gör att den sätter sig ibland.

Du tar av ventilkåpan och tittar om autodecompen sitter kvar på kamaxeln.

Kan ju även vara den automatiska som hängt sig dock har jag aldrig hört sådant bankande från en sån. De tickar/rasslar när motorn går på så låga varv att de arbetar. Sök och du ska finna trådar och ljudklipp.

Rassel/tick = Ofta autodecomp eller kamkedjesträckaren som är kass.

Bank/donk = Ofta manuella decompen som ligger och slår mot en ventiltapp/arm när den tappar sin inställning. Du ser och förstår allt väldigt snabbt när du första gången plockar av ventilkåpan. Såhär fungerar det:

Du trycker på den manuella decompen på styret. En liten tapp trycker då ner en ventilarm. Denna tapp (i rätt inställt läge) ligger exakt på millimetern i linje med armen när den inte används (dvs när ingen trycker på handtaget). Det som händer när denna lilla tapp flyttar sig (tappar sin inställning) är att den lägger sig i ett sådant läge att armen slår emot den, dvs så fort ventilarmarna börjar röra sig (och ventilerna så klart) slår dessa mot tappen, donk donk donk.

Orsaken att denna tapp flyttar på sig är såklart belastningen (slitage). Varje gång du använder den manuella decompen för att starta motorn belastas denna tapp, och såklart när (om) den ger med sig så är det under ett start försök där du använder den manuella decompen. Denna tapp mister då sin inställning (dvs den flyttar sig), och man får öppna ventilkåpan och ställa om den på nytt. Den måste som jag tidigare skrev alltid stå exakt i linje med ventilarmen, annars slår den emot. Hojen har varit svårstartad, du har försökt många gånger, risken att tappen har flyttat sig, inte säkert dock kan det vara så.

Har man tur i oturen när detta händer kan man märka en förändring via armen (som håller tappen innanför ventilkåpan och wiren utanför) för att märka om tappen lägger sig mer rätt eller fel (dvs man hör om ljudet blir värre eller försvinner) av att vicka denna fram och tillbaka (försöka få tappen i mer korrekt läge). En enkel felsökning som kan göra att man hittar felet utan att behöva riva av ventilkåpan (fast det behöver man ändå då tappen måste ställas om på nytt men man fastställer iaf felet).

Hör du att ljudet kommer från ventilkåpan, är det lättaste att skruva av den på en gång.



Nope är nog inte den. Wiren är lagom spänd i alla fall och den släpper helt när man släpper handtaget. Märks ju direkt när man försöker starta den annars om man håller inne för länge t.ex. Dubbelkollar nog det imorn ändå.

Hur ser man om autodekompen sitter kvar? Vet inte riktigt var den sitter
 
Tack för hjälpen Padde. Mycket bra svar! Ja det låter verkligen som om utifrån det du beskriver att tappen på manuella dekompen som har missat sin inställning. Det är absolut ett donk ljud och inte något rassel/tick. Hojen har varit svårstartad pga det dåliga batteriet och eftersom jag (förra ägaren också antagligen) har använt manuella decompen vid varje startförsök så har den nog belastast en del.

Hörde donkljudet någon/några gånger när jag försök starta den tidigt men aldrig såhär allvarligt så jag brydde mig då inte mer om det. Men nu låter det riktigt allvarligt

Ljudet kan mycket väl komma från ventilkåpan. Jag vill inte test-starta den mer så jag kan klargöra om detta är felet. Lite nojjig nu när man precis köpt sig första hoj att man ska ha sönder den.. Blir nog att skruva av ventilkåpan och titta på detta.

Något jag bör tänka på när jag gör det? Antar att man får plocka bort tanken också då för att komma åt ordentligt. Sitter det en packning där föresten eller är det så kallad packningspasta eller vad det nu heter man får använda?

När jag ändå tar bort ventilkåpan så jag kan ställa ventilerna samtidigt. Det är väl inte så svårt när man väl fått bort kåpan, allt som behövs är väl bara bladmått och lite tålamod? 0,15mm utrymme ska det vara där va?

Fan det här oljebytet blev ett jävla projekt haha.. men kul i alla fall att man lär sig saker :)

Edit: Hittade en bild från SOE's ventil-inställnings-guide.
http://soe.se/mek/ventilspel/kapa.jpg Visst är det bara den silverfärgade främre ventilkåpan här som jag behöver ta bort för att se om manuella dekompen slår mot tappen?

Edit2: Visst är det den främre ventilarmen som tappen då skulle slå emot här? Så jag vet var jag ska kolla :) http://soe.se/mek/ventilspel/glapp.jpg

och det här skulle då vara tappen? (vet inte varför jag ringade in fel.. men nummer 30 är det jag tänker på såklart! :D
namnlsev.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top