problem vid luftning av koppling

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Luftade tidigare kopplingen efter motorrenoveringen genom att trycka i olja i nippeln tills det inte kom några luftbubblor längre i behållaren. Funkade ganska bra. Nu skulle jag göra samma sak igen efter att haft isär kopplingen, denna gången lyckades jag på något vis få ur kolven när jag skulle lirka ut kopplingsannordningen utan att lossa på kedjan. Problemet blev att jag inte får in nån olja i nippeln hur mycket jag än försöker men klämmer jag på handtaget så kommer det olja genom nipeln. Har även haft loss nipeln för att kolla om den var skadad men det var den inte. Nu funkar kopplingen inge bra antar jag, blev precis klar med hojen 12.00 och har respekt för grannarna. Det känns att kopplingen inte funkar som den skall, sen detta med att nippeln inte tar emot olja, vad kan det bero på? Har kolven åkt in för långt in i "oket"? :confused:

dra ur kolven med en tång och lägg lite olja på oringen och tryck i den rakt igen kolla bara så inte kolven har blivigt sned hade samma problem med min

nisse skrev:
2179099 dra ur kolven med en tång och lägg lite olja på oringen och tryck i den rakt igen kolla bara så inte kolven har blivigt sned hade samma problem med min
Jag satte tillbaks kolven rakt med lite olja på oringen, kanske att jag monterat kolven för långt in så att inte oljekanalen går fritt bakom kolven? Är ju ingen direkt komplicerad konstruktion egentligen men även det lättaste mekanismerna kan strula.

Back