Problem vid inställning av framgaffel Triumph daytona 675

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha MT-01
Hej!

Jag har precis köpt en daytona 675 som jag är supernöjd med men när jag skulle justera dämpningen på framgaffel gick det ej exakt som jag ville.

Skruven längst upp (vit pil) som justerar returdämpning gick bara att skruva 4-5 klick men det skall gå att skruva ca 14-15 klick. För den funkade fint på högra gaffelbenet.

Går det att skruva av hela "grejen" för att se om det är något som kanske låst sig innanför?

Vad kallas denna sak?

daytona.jpg
 
jepp jag har testat att skruva in den "fullt" men det innebär bara 4-5 klick. I instruktionsboken skall den vara inställd på 9 klick ifrån inskruvat läge för standard/sport. Detta var inget problem på högra gaffelbenet.

Guldiga skruven som ställer in fjäderspänningen var inga problem att skruva på.

Okej så man måste ta loss gaffelbenet innan man kan börja skruva av översta delen på gaffelbenet? Isåfall får det nog bli ett projekt till hösten/vintern.
 
jepp jag har testat att skruva in den "fullt" men det innebär bara 4-5 klick. I instruktionsboken skall den vara inställd på 9 klick ifrån inskruvat läge för standard/sport. Detta var inget problem på högra gaffelbenet.

Guldiga skruven som ställer in fjäderspänningen var inga problem att skruva på.

Okej så man måste ta loss gaffelbenet innan man kan börja skruva av översta delen på gaffelbenet? Isåfall får det nog bli ett projekt till hösten/vintern.

La ett svar i 675-tråden..


En billig pryl till en Daytona...:yoparty, nästan så man skulle köpa den bara för att...
 
Kan vara felmonterat, hur långt nerskruvad "topcapen" är på cartrigde-stången avgör hur många klick det finns och om de har någon verkan.

På R6an är det inga problem, bara skruva ner hela vägen men vet att på andra märken ska man mäta av avståndet när man plockar isär så man inte skruvar ner för långt, då blir det för kort avstånd=för få klick justermån.

Kolla upp hur topcapen ska skruvas ner, kanske är så enkelt.

Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad.

Man använder olika fjädrar i benen för att komma i mellanläge av fjäderkonstanten, ex. en 9.0 och en 9.5 och nya öhlinscartrigen har ju comp i ena benet och retur i andra så att några klick olika ska ge någon märkbar skillnad på en modern gaffel är nog bara en myt, den är ju bultad i både hjulaxel och gaffelkrona.
Kanske på en gammal gaffel av mjukost då........
 
Kan vara felmonterat, hur långt nerskruvad "topcapen" är på cartrigde-stången avgör hur många klick det finns och om de har någon verkan.

På R6an är det inga problem, bara skruva ner hela vägen men vet att på andra märken ska man mäta av avståndet när man plockar isär så man inte skruvar ner för långt, då blir det för kort avstånd=för få klick justermån.

Kolla upp hur topcapen ska skruvas ner, kanske är så enkelt.

Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad.

Man använder olika fjädrar i benen för att komma i mellanläge av fjäderkonstanten, ex. en 9.0 och en 9.5 och nya öhlinscartrigen har ju comp i ena benet och retur i andra så att några klick olika ska ge någon märkbar skillnad på en modern gaffel är nog bara en myt, den är ju bultad i både hjulaxel och gaffelkrona.
Kanske på en gammal gaffel av mjukost då........

Ok, jag ber om ursäkt för mitt ordval. Jag tar tillbaka obalanserad och hävdar bara att det är kass.
Precis, gafflarna sitter tämligen fast och vilken retur kommer att styra om den ena är för hård och den andra lagom??
 
Ok, jag ber om ursäkt för mitt ordval. Jag tar tillbaka obalanserad och hävdar bara att det är kass.
Precis, gafflarna sitter tämligen fast och vilken retur kommer att styra om den ena är för hård och den andra lagom??


Hur blir returen i en gaffel som endast har retur i ena benet, blir det med kass?
 
Hur blir returen i en gaffel som endast har retur i ena benet, blir det med kass?

Nej, den blir jättebra om den andra cartridgen har comp och ingen retur.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan jämföra ett sådant kit med en normal gaffel med normala cartridges där båda arbetar med comp och retur. Jag kan naturligtvis ha fullständigt fel och i 675-gaffeln sitter en sådan lösning du talar om och då har du ju rätt.
 
Nej, den blir jättebra om den andra cartridgen har comp och ingen retur.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan jämföra ett sådant kit med en normal gaffel med normala cartridges där båda arbetar med comp och retur. Jag kan naturligtvis ha fullständigt fel och i 675-gaffeln sitter en sådan lösning du talar om och då har du ju rätt.

Inga problem bara kvarvarande justermån räcker till.

Annars får du gärna förklara vad som händer när den inte är lika justerad i bägge benen som gör att den blir kass även fast justermånen räcker till för att få framänden att bete sig som man vill.
 
Inga problem bara kvarvarande justermån räcker till.

Annars får du gärna förklara vad som händer när den inte är lika justerad i bägge benen som gör att den blir kass även fast justermånen räcker till för att få framänden att bete sig som man vill.

Då säger vi att du vet att justermånen i det här specifika fallet räcker till. Det var ju alldeles lysande, då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Varför skall jag förklara hur något som skulle kunna fungera, fungerar? Fast bara under specifika omständigheter som jag inte vet något om....:va
Svaret blir iaf att ja, det går om det finns mån för det. Om det däremot inte är mån för det, vad händer då? och hur fungerar fjädringen då? Det kan du få förklara för mig...

Vad jag däremot vet helt säkert är att jag inte vet hur denna specifika gaffel är, mår och arbetar.
Om du då (vet?) tycker att man skall ge rådet att bara köra på då, fine by me. Det har du gjort.
Jag tycker det inte under givna förutsättningar(många parametrar jag inte vet), men det är ju bara jag det.

För övrigt..."Det går nog" är berömda sista ord. :glömdet
 
Då säger vi att du vet att justermånen i det här specifika fallet räcker till. Det var ju alldeles lysande, då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Varför skall jag förklara hur något som skulle kunna fungera, fungerar? Fast bara under specifika omständigheter som jag inte vet något om....:va
Svaret blir iaf att ja, det går om det finns mån för det. Om det däremot inte är mån för det, vad händer då? och hur fungerar fjädringen då? Det kan du få förklara för mig...

Vad jag däremot vet helt säkert är att jag inte vet hur denna specifika gaffel är, mår och arbetar.
Om du då (vet?) tycker att man skall ge rådet att bara köra på då, fine by me. Det har du gjort.
Jag tycker det inte under givna förutsättningar(många parametrar jag inte vet), men det är ju bara jag det.

För övrigt..."Det går nog" är berömda sista ord. :glömdet

Därav rådet i min första post "Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad."

Problem=fixa nu, Inga problem=fixa vid tillfälle, inte svårare än så.
 
Därav rådet i min första post "Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad."

Problem=fixa nu, Inga problem=fixa vid tillfälle, inte svårare än så.

Håller med, så hade jag gjort och du med uppenbarligen. Men varken du eller jag hade frågat om det i Mekforumet eftersom vi vet hur det skall kännas när det är fel eller rätt.
Om man frågar är det kanske för att man inte vet, därför jag hellre safe:ar och tycker att hen/TS skall fixa det.

Ja, vi är överens.
 
Last edited:
Fjädringen känns inte konstigt på något sätt dock tyckte jag att den var alldeles för hård för min vikt och ville ställa den lite mjukare.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top