Problem vid hård belastning

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Har ett problem med min SZR660. Vid högre varv, dvs. runt fem och ett halvt, sex tusen varv (rödmarkering vid 7k) hackar motorn. Det är i princip som att köra in i en vägg. Upplevde samma sak när jag bänkade den men då testade vi med en yttre tank och då gick den som den ska. Upptäckte då att bensinslangen låg i kläm och trodde att det var felet, men inte... Har bytt slang till grövre och har även bytt bensinpump (annan anledning) men har fortfarande problem. Ska skruva isär i morgon och kontrollera/rengöra kranen så jag hoppas att det är det som är fel. Men nu till min fråga. Kan det vara så mycket annat än kranen som strular? Tjuvluft visar sig väl inte på det sättet? Funderar på om det kan vara att luftfiltren har så litet utrymme, det är verkligen trångt bakom fuggarna. Men om den inte skulle få tillräckligt med luft, det visar sig väl inte heller på det sättet? Då skulle den väl bli kraftlös på höga varv, inte hacka?
Tacksam för alla tips.

Har samma problem med min.

Har din stått en tid med gammal bensin i förgasarna? har du enbart vid belastning av motorn?Märks det mindre vid fullgasaccelarationer? Är det mera påtagligt när du ligger o segdrar i det varvtalsområdet, så det hugger o rycker?

Du kan testa att "blöda" ur förgasarna, brukar finnas en tappskruv vid flottörhuset, hjälper inte detta, så kan man testa med förgasar/insprutningsrengöring(röd/svart flaska som brukar finnas i alla beninsmackar) i en kanske ett par tankar så kanske det ger med sig, annars får man plocka isär förgasaren och blåsa rent nålar mm med trycklyft, jag måsta nog så med min då jag har gjort alla stegen, men problemet kvarstår, men som sagt är nog bara "skit" i förgasaren!

Lycka till! :tummenupp

Nej, bensinen är fräsch. Problemet märks inte lika mycket om jag tar det lungt men om jag drar på är det nästan som att köra in i en vägg. Tror inte det är något fel med fuggarna då de fungerade alldeles utmärkt när jag körde den i bänk (med extern tank) så jag är inne på att det handlar om igensatt kran.

Ska kontrollera det idag, men jag är nyfiken på hur man märker om fuggarna har svårt att få tillräckligt med luft?

kk74 skrev:
Ska kontrollera det idag, men jag är nyfiken på hur man märker om fuggarna har svårt att få tillräckligt med luft?

Då bör hojen bluddra. dvs börja rycka och hosta och ha sej..
Om den får för lite bensin / för mycket luft så har mer effekt om du släpper av lite på gasen från fullt än att du håller fullt.

Det du kan prova att göra är att ligga på dom varvtalen där den rycker och sedan bryta tändningen och stanna och skruva loss tändstiftet, är det vitt så får den för lite soppa, är det svart så får den för mycket. Är det gyllenbrunt så bör den få rätt luft/soppa blandning.

Glöm det där med att fuggarna inte får luft, de fick ju uppenbarligen luft när du bänkade.
Och hojen lär ju ha gått ända till rött när den var ny, och såvitt jag kan förstå har du ju samma utförande på fuggar, luftburk med mer idag.

Kolla kranen, soppafilter samt tankens avluftning. Det är ju dessa saker du bytte ut när du bytte tank vid bänkning.

Robban_C skrev:
Kolla kranen, soppafilter samt tankens avluftning. Det är ju dessa saker du bytte ut när du bytte tank vid bänkning.

Tänk även på att vissa soppakranar har ett inbyggt soppafilter, glöm inte att kolla upp det.

Glöm det där med att fuggarna inte får luft, de fick ju uppenbarligen luft när du bänkade.
Och hojen lär ju ha gått ända till rött när den var ny, och såvitt jag kan förstå har du ju samma utförande på fuggar, luftburk med mer idag.

Nej. Jag har ersatt fuggarna med 2 st. Mikuni RS med "Skum"filter. Vi bänkade med extern tank. Anledningen till att jag undrar om luften är att det är väldigt trångt (ca 3cm" bakom fuggarna till tanken. Men borde det inte visa sig mera som kraftförlust och inte skarpa hackande?

kk74 skrev:
Nej. Jag har ersatt fuggarna med 2 st. Mikuni RS med "Skum"filter. Vi bänkade med extern tank. Anledningen till att jag undrar om luften är att det är väldigt trångt (ca 3cm" bakom fuggarna till tanken. Men borde det inte visa sig mera som kraftförlust och inte skarpa hackande?
Ok. Och ja.
Men eftersom det fungerade med en annan tank så kvarstår mina råd ovan. Med det tillägget att din soppakran kanske inte flödar tillräckligt.

Lånade en Marauder 800 en kväll. Eller rättare sagt så lånade hon min 750R.
Åkte från Kjula in till Eskilstuna (nån mil på motorväg). Höll stumt med rullen och efter ett tag så började den tappa orken och misstända. Slog av några sekunder och sen på´n igen, då drog den upp till 180 igen för att börja missa igen efter en stund.
Jag är rätt säker på att det berodde på för dåligt flöde från tank till fuggar, ex vis beroende på "späd" soppakran, klen avluftning eller liknande.

Vissa (främst äldre) hojar som trimmas hårt för dragracing fick man byta kran på för att få ner tillräckligt mycket soppa.

Det är inte säkert att det är det som är felet men det skulle kunna vara så.

Är väldigt tacksam för era svar! Kanske det här felet är ganska uppenbart men det är alltid kul att lära sig mer och att få feedback ifrån er som kan mer!
Tack! :tummenupp

Vi vill veta vad det är för fel också. Avrapportera när du har fått ihop bitarna!

Tjoho! Nu har jag fixat det! Plockade först ned kranen och, visst, det satt ett filter där som visserligen var hyfsat rent men, tja, lite renblåsning kunde inte skada. Därefter kollade jag över tankens avluftning men inga större problem där heller. Förutom att jag givetvis måste ta isär och sätta ihop igen för att se hur det funkar. *Hm... En fjäder. Måste... vara... försiktig... PJONG.* Efter att ha hittat fjädern, gjort rent och satt ihop igen var det dags att montera på tanken igen. Efter att ha kravlat omkring på alla fyra visade det sig att bensinslangen tydligen hamnade emot ett motorfäste under tanken, och pressades samman när tanken skruvades fast. Som jag skrev lite tidigare är det extremt trångt mellan motor och tank men efter lite svordomar lyckades jag få in handen och rätta till slangen.
Nu funkar den återigen som den ska och drar friskt upp till (och förbi) rödmarkeringen. Tack än en gång för eran hjälp!

Jag sålde en Suz 750R -93 för några månader sen. Köparen fick trassel med att den inte gick bra så jag lovade hjälpa honom. Han plockade loss fuggarna och kom till mig med dom (enklare än att köra över hela hojen på släp). Vi rev isär och gjorde rent och satte ihop fuggarna. Sen åkte han hem och monterade men en o-ring till en flottörnål läckte. Han bytte den själv och satte ihop och hojen gick Kalle Anka.
Skumt eftersom jag visste att fuggarna borde vara ok, jag hade ju själv satt ihop dom.
Nåja, han kom över till mig och vi kikade. Då visade det sig att han hade klämt ena soppaslangen vid montering av tanken.
Lätt hänt det där!

slangar....

kul grej.....en bekant ringde förra veckan och vågade inte starta hojen..
Det bara ransoppa om ena avgas röret men den gick inte att starta.....

Åkte bort o kolla de vad det var.....
Om man skiftar bränsle slang med vakumslangen då blir det konstigt när man sätter den i PRI läget....jag lovar att det byttes olja på den motorn... :tummenupp

CayLe skrev:
Då bör hojen bluddra. dvs börja rycka och hosta och ha sej..
Om den får för lite bensin / för mycket luft så har mer effekt om du släpper av lite på gasen från fullt än att du håller fullt.
Det du kan prova att göra är att ligga på dom varvtalen där den rycker och sedan bryta tändningen och stanna och skruva loss tändstiftet, är det vitt så får den för lite soppa, är det svart så får den för mycket. Är det gyllenbrunt så bör den få rätt luft/soppa blandning.

Tackar för den meningen, du löste just en sak jag har underat länge på! :) :Bugar

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...