Problem vid däckbyte

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har utan alltför stora problem lyckats både kränga av det gamla däcken och på det nya. Därefter inträffar följande moment 22: För att kunna fylla på luft i det nya däcket krävs att det ligger tätt mot fälgen, men för att det skall göra det krävs ett lufttryck som håller däcket där. När jag försöker pumpa i luft sticker det alltså ut där däcket inte ligger an mot fälgen.
Hur löser man bäst detta?

Wunder skrev:
Har utan alltför stora problem lyckats både kränga av det gamla däcken och på det nya. Därefter inträffar följande moment 22: För att kunna fylla på luft i det nya däcket krävs att det ligger tätt mot fälgen, men för att det skall göra det krävs ett lufttryck som håller däcket där. När jag försöker pumpa i luft sticker det alltså ut där däcket inte ligger an mot fälgen.
Hur löser man bäst detta?

eller islandsmetoden. startgas i däcket och en tändsticka, boom säger det och däcket är på. inget jag rekomenderar dock.

Funkade som tur att åka till macken å pumpa. Det ville inte gå till sej direkt men efter lite skrik och gråt sitter det nu som det ska!

Ger du däcket en bamse-kram så brukar det ge med sig. Ta en polare som trycker på luften & också "kramar" däcket medans även du kramar som en tok. Då brukar det gå. =)

Nått har jag lärt mig i helgen iallafall. Vid typ 4bar så brukar däcket poppa på plats. Om inte det funkar eller kompressorn inte orkar så dra ett spännband runt däcket och tryck ihop det en smula.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D