Problem varvräknare till CBR 600 RR -04

Piben

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda cbr 600 rr -04
Har problem med varvräknaren på min cbr 600 rr.
Den kör testen på varvräknaren när jag slår på tändningen men sen när jag startar motorn så är varvräknaren död.
 
Har du skruvat med hojen nyligen? Isf kan det nog vara ett läge att kolla så att du fick ihop allt som det ska vara.

Funkar allt annat i instrumentpanelen? Det kan ju bli ärg/oxid/fukt i kontakterna, både bakom den och i resten av kabelstammen, så att vissa saker slutar funka, eller beter sig mysko. Om du inte har skruvat med hojen så är tipset att ta loss alla kontakter, spruta med kontaktspray och sätta ihop/dra isär några gånger. Kjell&co har en bra spray tex: http://www.kjell.com/content/templa...item=18317&path=437500000,441500000,444500000
 
Har du skruvat med hojen nyligen? Isf kan det nog vara ett läge att kolla så att du fick ihop allt som det ska vara.

Funkar allt annat i instrumentpanelen? Det kan ju bli ärg/oxid/fukt i kontakterna, både bakom den och i resten av kabelstammen, så att vissa saker slutar funka, eller beter sig mysko. Om du inte har skruvat med hojen så är tipset att ta loss alla kontakter, spruta med kontaktspray och sätta ihop/dra isär några gånger. Kjell&co har en bra spray tex: http://www.kjell.com/content/templa...item=18317&path=437500000,441500000,444500000

Jo jag har nyligen skruvat i hojjen. La omkull tidigare och håller på att skruva ihop den nu. Men allt annat fungera, det är bara varvräknaren som inte funkar när jag startar motorn. har även provat att ta lös och känna på kontakterna men det vart ingen skillnad. Kabelstammen från motorn är ny.
 
Jo jag har nyligen skruvat i hojjen. La omkull tidigare och håller på att skruva ihop den nu. Men allt annat fungera, det är bara varvräknaren som inte funkar när jag startar motorn. har även provat att ta lös och känna på kontakterna men det vart ingen skillnad. Kabelstammen från motorn är ny.
Då känns det ju som att nån kontakt har blivit över :) Ibland ingår signalen i någon annan kontakt, ibland är det en egen, som sen går in i en större kabelhärva.

Googla reda på ett elschema så kan du kolla hur kablarna går, eller så går du en rond med luppen direkt och kolla över hojen om du har missat något.

Om du har en ny kabelstam kan den ju vara defekt iofs, dålig pressning eller ett kontaktbleck som inte sitter som det ska, men det känns mer långsökt.
 
Nu har jag gått igenom elshemat och mätat upp alla kablar som har med varvräknaren att göra eller på något sätt är kopplat till den och alla kablar är hela. Det finns två grejer som har beröring med varvräknaren bortsett från datorn och det är cum puls generator och ignition puls generator och jag drar slutsatsen av att dom två fungera för om jag kopplar ut nån av dom så startar inte hojjen och det går bara två kablar till varje generator.

Men nu är grejen den att min hoj är en california modell och den saknar hiss men den europeiska modellen har hiss och konsollen som inehåller hastigetsmätaren och varvräknaren är från en europeisk modell. Så min slutsats är att varvräknaren från en konsoll med hiss fungera inte på en californiamodell men alla andra funktioner fungera som hastighet blinkers mm trots att varvräknaren har samma stift på bägge modellerna.
 
Känner mig dum men vad är hiss (ja alltså på instrumenteringen inte i ett hus)?

Kolla vilket stift på styrdornet som signalen går ut till varvräknaren, mät på det med voltmätaren på växelspänning, mät sen på stiftet in i instrumentet och se om det ens kommer fram dit.
 
Känner mig dum men vad är hiss (ja alltså på instrumenteringen inte i ett hus)?

Kolla vilket stift på styrdornet som signalen går ut till varvräknaren, mät på det med voltmätaren på växelspänning, mät sen på stiftet in i instrumentet och se om det ens kommer fram dit.

Vet inte exakt vad hiss står för men det är iaf hondas stöldskydd som förkortas h.i.s.s. Sen stöldskydd på en motorcyckel tror jag inte är dom bästa. Hade hjälp med att kolla upp alla kablar och kontakter men jag tror vi kollade stiftet från styrdonet men det går ju alltid kolla igen för att vara säker.
 
Fick byta huvudinstrumentet på min -03:a då varvräknaren helt enkelt slutade att fungera. Det var samma scenario med att varvmätaren gjorde sin vanliga startrörelse men visade inget varvtal när motorn var igång.

Hade dock några fler fel som att blinkers ej funkade och att mätarställningen nollade sig vid två tillfällen.
 
Tjenare!

Löste du problemet och isf hur? Min 2008 CBR1000RR lider utav PRECIS samma problem som du beskriver. Varvmätaren kör sin koll å nålen rör på sig när man vrider på tändningen, när man sedan startar motorn så är den stendöd. Allt annat fungerar förutom varvmätaren.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top