Problem startmotor GSX-R 750 1985

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Hej,

Har en problem som jag tror beror på startmotorn, när man tycker på Start knappen så klickas det bara . OM man lägga hojen i växel och putta sakta fram och tillbaka , så kan man höra en tendens till att startmotorn går igång, dock endast när det puttas bakåt .

Min granne och jag har plockat isär startmotorn , jag har laddat upp en bild, ska kolen ser så ut ? Tyvärr har jag inte lyckats få tag i en sk sprängskiss till denna delan för min 85:a , det jag har fått tag i är till en 1987 års modell och dom ser inte likadana ut .

Är det kolen som är sliten, eller kan det beror på annat typ Starträlet i och med att det bara klicka ?

mvh

//Scott

Bifogat

• sliten 003.jpg
    sliten 003.jpg
    80.2 KB · Visningar: 127
Skulle tro att dom kolen har nog gjort sitt, prova att hålla/skruva fast kolplattan centrerad över kollektorn och se om kolen fortfarande trycker mot kollektorn.

Hur ser kollektorn ut? Är den mycket bränd brukar det betyda att kolen inte haft nog bra anliggningstryck (kolen är för korta och fjädern bottnar mot kolhållaren alt. flätan är så kort så kolen inte kan röra sig framåt) och då får du rejält med spänningfall - väldigt svag/ej fungerande startmotor.

Enklast - lämna in allt till en bilelektriker.

Billigaste - kol från bilelektriker/ELFA/biltillbehörsfirma, kostar inte mycket och hittar du inga som passar är det lätt att fila till ett par som är lite större.
Tänk bara på vart flätan sitter i kolet och längden på densamma.

Det brukar inte vara det lättaste att löda in nya kol så tänk på att greppa tag i kopparflätan med en spetstång så nära lödstället som möjligt för att förhindra att lödtennet kryper iväg. Annars blir flätan som en kompakt koppartråd. Använd en 50-60 Watts lödkolv och flussfyllt lödtenn, tvätta bort flussmedlet efter lödning med 90% sprit och sedan tvål och vatten. Flussen binder vatten och det kan göra att flätan ärgar ganska rejält och kan gå av.

Dyrast - Original delar?

Låt en motorlindare mäta upp lindningarna så att du inte gör allt jobb förgäves, likaså rotorns kollektorer så att det inte är kortslutning. Absolut enklast är att köpa en beggad 750cc/1052cc startmotor, dvs om du är sugen på att köra rätt omgående.

andersbrink skrev:
2146520 Låt en motorlindare mäta upp lindningarna så att du inte gör allt jobb förgäves, likaså rotorns kollektorer så att det inte är kortslutning. Absolut enklast är att köpa en beggad 750cc/1052cc startmotor, dvs om du är sugen på att köra rätt omgående.

Tack för alla svar !! Jag var inne om mekonomen efter jobb idag där fick jag besked att dom inte sålde lod löst minsann och dag, trots att jag ahde ringt och frågat innan jag körde dit.

Så jag körde inom Lomma och Mitonga i Lomma, där hjälpte Babbis mig med detsamma , och jag fick tag i 2 original kit för 300 kronor .

tack för alla tips och förslag, ska håller er uppdaterad !!

//Scott

Hej ,

Ni har startmotorn blivit renoverat , fungerade med detsamma , har aldrig varit så stark .

Nu till nästa "problem"

Hojen går hackigt , precis som om det pluttrar fram, inget jämnt alls, det finns nytt soppa och nya stift i henne . Hon kan står och tugga på tomgången jämnt och fint , hur länge som helst, men så snart man kör, så pluttrar den fram, och hackar . Körde ett litet varv på en 3 km, och det blev inte bättre .

Förslag nån ?

//Scott

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!