Problem på min KTM Duke...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
I slutet av hösten 2002 så började duken uppföra sig konstigt, alltså tappade den effekten uppe i regisret, vill säga över 5-6000 varv. Det känns som att jag har bara 20-30hk vid maxvarv. Kan det vara smuts i förgasare?

Tips?


/Macke
 
För säkerhetsskull kollade jag luftfiltret, som sagt var den precis ny. Men när jag kollade under filtret så var det en massa blåaktiga kletiga vätskor som är en aning tjockare än olja.. Vad faan är det för nåt.. Det är ju knappast olja..

Kan någon förklara ?

//Macke
 
Luftfilerolja, brukar vara annan färg så man ser att hela filtret är insmetat. Har du testat att köra utan filter?
 
-MLM- skrev:
För säkerhetsskull kollade jag luftfiltret, som sagt var den precis ny. Men när jag kollade under filtret så var det en massa blåaktiga kletiga vätskor som är en aning tjockare än olja.. Vad faan är det för nåt.. Det är ju knappast olja..

Kan någon förklara ?

//Macke

Jodå. Det är olja. Luftfilterolja. Ska vara en seg blå olja om det är original eller om Ragge fixat till det. Sen finns det säkert en massa olika oljor men original är den blå. :)

/Lucky9
 
Den blå kleten tror jag är någon slags tätning. Sånt va det på min också på den tiden jag lämnade in hojen för service. Sitter undertill på filtret så det inte ska komma in skit mellan filtret och luftburken.

Min 640 har också börjat gå dåligt på höga varv. Inte så att den inte har effekt, snarare att den tvärdör när man vrider på fullt. Men det är inte konstant så, utan det har väl hänt nån gång ibland, sen bara försvunnit igen. Förmodligen skit någonstans.

Nu när jag tänker efter så har det inte hänt innan jag tvättade filteret senast. Kan det va så att jag har haft för mycket olja, så har det kommit in och kleggat igen nåt munstycke kanske?? :confused:

Edit: med den blå kleten menar jag inte den vanliga twinfilter oljan, utan det har suttit nåt annat klegg där också.
 
Last edited:
Min Lc4 dog ibland vid fullgas men enbart när jag tränade slangning. Tyvärr var det här förra året och det jag då lärde mig har jag glömt. Så det blir väl samma historia i år :-)
 
Linuxs skrev:
Min Lc4 dog ibland vid fullgas men enbart när jag tränade slangning. Tyvärr var det här förra året och det jag då lärde mig har jag glömt. Så det blir väl samma historia i år :-)

Då är det säker samma skit som på min. Nu när jag tänker efter så har jag slangat ovanligt mycket nu på senare tid. Och vid ett tillfälle så tvärdog den när jag brände upp för en mycket brant backe här i det lokala grustaget.
 
Jag har bara haft problem med att den dör när jag åkt i en väldigt lång och väldigt brant nerförsbacke. Aldrig uppför eller på bakhjulet. Wheelar iofs som mest 40m eftersom jag inte kan. :)

Men när jag åkte i nerförsbacke i 6-7 minuter (brant sådan!) så ville den lägga av. Men det antar jag bara var lite problem med bränsletillförseln. Om jag höll lite gas så att den "sög" soppa så var det inga problem.

Samma backe uppför var inga problem alls.

/Lucky9
 
Tack så mycket! Jo det var Ragnar som servade eländet :-). Har plockat loss förgasaren och ska rengöra den idag och så hoppas jag att det råder bort problemet..

Fan vad jag längtar å slanga igen........... :crash
 
Kolla flottören, och att alla munstycken är rena... Blås med luft....

Kolla så den inte läcker in luft...

Kolla bränsletillförseln, slangarna, omkopplaren osv...


Låter som den får tjyvluft eller nåt, bränsle/luft blandningsproblem.....

Lycka till....

/Zana
 
Om du har kvar vacuumfuggen så kolla att allt ser rätt ut där. Slangar och membran.

/H
 
Hörrö du du!!

Fick en snilleblixt! Jag hade ju exakt samma problem på min hoj tidigare, och då var det vaccummembranet som hade fått en läcka, kolla att det sitter tätt och att det inte finns några hål eller så .....


Kanske......... =)



/zana
 
Zana skrev:
Hörrö du du!!

Fick en snilleblixt! Jag hade ju exakt samma problem på min hoj tidigare, och då var det vaccummembranet som hade fått en läcka, kolla att det sitter tätt och att det inte finns några hål eller så .....


Kanske......... =)



/zana

tack, jag ska kolla närmare på det om det läcker där..

//Macke
 
Tror att jag kastar Duken i sjön snart :mad:

Eftersom det hostade fortfarande, så plockade jag loss förgasaren för andra gången och rengjorde den extremt noga. När det verkade vara klart slängde jag tillbaka förgasaren och startade Duken. Allt verkade gå bra, startade direkt, men så fort jag petade i ettan och släppte kopplinghandtaget så tvärdog motorn.. vafan, startade igen och det gick fint på tomgången, petade i ettan igen och släppte kopplinghandtaget försiktigt, men det tvärdog igen.. GRRRR!

Kan någon förklara vad det kan vara?

Suuck,

//macke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top