Problem Oljebyte + filter + luftfilter R1 04

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tjaba!

Var nyss nere i garaget för att byta olja + oljefilter och hämta mitt kn luftfilter för tvätt.

Problem 1

Jag hade hojen på depåstället när jag tappade oljan. Jag tappade olja i ca 15-20 minuter tills det slutade droppa. Tog lite olja på nya oljefiltret och skruvade dit med handkraft. När jag sedan kollar på oljemätaren så visar den fullt och inte vid markeringen, som om jag har för mycket olja (fullt i glaset).

Är det för att all olja inte har lagt sig på alla ställen ännu? Jag hällde i EXAKT 3.1 liter ny olja. Har jag klantat mig när jag hade bakre depåstället på när jag tappade oljan? (All olja inte runnit ur och det är en del gammal olja kvar + 3.1L ny?)

Problem 2

Luftfilterboxen får jag helt enkelt inte loss. Har skruvat bort alla synliga skruvar 8 +1 vid den gröna kontakten. Även kontakten är urkopplad.

Vad är det för skruv jag inte ser? Luftfilterboxen sitter ändå fast. Det blir lite springor om jag verkligen tar i men det känns som om den borde gå lättare att ta bort?

Nu drog jag också oljepluggen för hand, är detta ok? hur många nm skall den dras?

Tips?

Last edited:
1 Har du startat hojen med nya filtret och oljan?

2 sitter det nån skruv i mitten på burken?
Har för mig att det är så och när den är borta så ska den lossa.

Oljepluggen dras med en blocknyckel och du tar i "normalt" den är fingängad och du drar lätt sönder den om du tar i.
Rekommenderar att du kollar Nm och drar med moment om du år osäker på om den sitter rätt.

1 Har du startat hojen med nya filtret och oljan?

2 sitter det nån skruv i mitten på burken?
Har för mig att det är så och när den är borta så ska den lossa.

Oljepluggen dras med en blocknyckel och du tar i "normalt" den är fingängad och du drar lätt sönder den om du tar i.
Rekommenderar att du kollar Nm och drar med moment om du år osäker på om den sitter rätt.

1, nix, har inte vågat starta den ännu.
2, precis som du sa, satt en skruv i mitten, löste problemet! :tummenupp

Starta den så kommer nivån att sjunka.

Bra för att vara på den säkra sidan. Den stod på stödet hela tiden när jag tappade oljan. Såg en video när en snubbe tappade oljan och han tog ner den från stödet och fick kanske ur 1-2dl till?

Teoretiskt, vad skulle hända om jag har 1-2dl för mycket olja i cykeln?

Ok, då är läget antagligen lugnt.
Men har ni också era hojar på bakre depåstöd när ni byter olja?

jag tömmer när den står på depåstödet
fyller upp, tills jag "tror" det närmar sig

tar ner hojen & kollar nivån, startar upp, låter den stå ngn minut, ställer den upprätt & kollar nivån.
brukar själv ha den i överkant, då den går en del på bana/bakhjul

detta har jag gjort på alla mina hojar jag ägt, aldrig haft problem

jag tömmer när den står på depåstödet
fyller upp, tills jag "tror" det närmar sig

tar ner hojen & kollar nivån, startar upp, låter den stå ngn minut, ställer den upprätt & kollar nivån.
brukar själv ha den i överkant, då den går en del på bana/bakhjul

detta har jag gjort på alla mina hojar jag ägt, aldrig haft problem

Känns som jag "missade" att kolla lite då och då. Jag hade hojen på stödet, tömde alla olja tills det slutade droppa och fyllde sedan på med 3.1L ny olja. När jag kollar utan att startat hojen så är glaset fullt (ser ingen nivå, bara olja), jag tippar liiite på hojen så kommer nivån ner. Så jag tror att det löser sig när jag startat hojen som övriga talare säger så att all olja lägger sig överallt i filter och motor.

Jajaj sprängs hojen så får den väl göra det, nån ska bli först med att misslyckas med ett simpelt oljebyte! :tummenupp

Känns som jag "missade" att kolla lite då och då. Jag hade hojen på stödet, tömde alla olja tills det slutade droppa och fyllde sedan på med 3.1L ny olja. När jag kollar utan att startat hojen så är glaset fullt (ser ingen nivå, bara olja), jag tippar liiite på hojen så kommer nivån ner. Så jag tror att det löser sig när jag startat hojen som övriga talare säger så att all olja lägger sig överallt i filter och motor.

Jajaj sprängs hojen så får den väl göra det, nån ska bli först med att misslyckas med ett simpelt oljebyte! :tummenupp

Inga bekymmer, starta och låt gå lite på tomgång.
Som någon annan också sa tidigare brukade jag ha lite "för mycket" i min (av samma anledning). Din hoj kommer inte att ta skada om du som du skriver kan se nivån när du tippar hojen lite.

Inga bekymmer, starta och låt gå lite på tomgång.
Som någon annan också sa tidigare brukade jag ha lite "för mycket" i min (av samma anledning). Din hoj kommer inte att ta skada om du som du skriver kan se nivån när du tippar hojen lite.

Kanoners!

Tack för hjälpen alla ni som skrivit i tråden, teknikforumet på sporthoj.com är lika grymt som vanligt! :tummenupp

Kanoners!

Tack för hjälpen alla ni som skrivit i tråden, teknikforumet på sporthoj.com är lika grymt som vanligt! :tummenupp

Det som kan hända om du har några dl för mycket olja är att den kan förlora någon hästkraft för att oljan ligger högre och gör motstånd på nått drev eller så.
Inget värre än så.

Toppfyller du motorn däremot så har vi ett större problem. :D

Det som kan hända om du har några dl för mycket olja är att den kan förlora någon hästkraft för att oljan ligger högre och gör motstånd på nått drev eller så.
Inget värre än så.

Toppfyller du motorn däremot så har vi ett större problem. :D

Hahah, det skall nog inte vara nån fara! :tummenupp

Nm för oljepluggar brukar ligga på ca 20-25 Nm, och det är inte speciellt hårt, drar alltid min lite till efter ett momentnyckeln sagt sitt, känns bättre då :D

Eftersom TS verkar va nöjd med sitt svar så kapar jag tråden lite.

Hur fan ser det ut på era hojar? Få plats med en momentnyckel finns inte på världskartan om jag inte ska skruva bort helsystemet, vilket känns som overkill för ett oljebyte :va

Eller har ni momentnycklar inte jag känner till?

Oljepluggen skall dras med 44Nm. Oljefiltret med 17Nm. Dock gör oljefiltrets placering det omöjligt att komma åt med en momentnyckel.

Oljepluggen kommer man däremot åt bra.

Vid oljebyte i fortsättningen gör du bäst i att ha hojen lutad på vanliga stödet när du tömmer, när sedan det mesta verkar ha runnit ut så tar du hojen från stödet och lutar den från sida till sida så kommer det ut en skvätt till.

Vid oljebyte i fortsättningen gör du bäst i att ha hojen lutad på vanliga stödet när du tömmer, när sedan det mesta verkar ha runnit ut så tar du hojen från stödet och lutar den från sida till sida så kommer det ut en skvätt till.

Yepp, helt rätt.
Gick ner idag och startade hojen för första gången efter bytet och lät den puttra nån minut, stängde av och läste av mätarn, då låg nivån nästan i botten så jag var tvungen att dra i en skvätt till.

Nu när jag har igång den nån minut och stänger av och läser så ligger nivån helt perfekt med den övre linjen när jag håller hojen rak och läser av. :tummenupp

Det började dock osa nåt så inihelvette av all olja som hamnade på grenröret när jag startade så ett tag trodde jag att hojen skulle brinna upp! :tummenupp Haha

Jag har för mig att min 05a visar 2.8liter olja "står på motorn" sen får du vänta 10min innan du fyller på mer olja så all olja hinner rinna tillbaka till tråget innan du läser av.

Gör som du hojen på depåstöd när jag skruvar ur oljepluggen. Lättare komma åt. Sedan brukar den få stå en stund som du. Därefter tog jag ner sukkan och ställde den på sidostödet. Det rann ur mindre än 1/4 dl på några minuter. Varierar givetvis från hoj till hoj. På nytt upp på depåstödet.
Drar oljepluggen med 20Nm, bättre för lite än för mycket.
MEN jag har borrat oljepluggen för virtråd på trajan och tänker göra det på sukkan också. Lättast är att borra med 5mm borr rakt in i mitten av 6 kanthuvudet ca 5 mm och sedan borra med 1mm från sidan på 6 kanten in mot 5mm hålet. För då blir det inte så långt 1mm hål att borra.
VARFÖR? För jag läste en tråd här på SH om en medlem som märkte hojen började gå sämre när han var ute och körde i skogen(?). Och det visade sig bara bero på att motorn tappat oljepluggen. :näsblod Han fick lösa det akut med att skruva in en lätt konisk träpinne i hålet och dra hojen till närmsta bensinstation för att fylla på olja.

Nya oljefilter innehåller luft. För att minska tiden med luft till motorn fyller jag därför det nya filtret med ny olja, lite i taget. Filtret suger åt sig. Innan jag skruvar det på plats. På trajan där filtret sitter vertikalt kan oljefiltret vara nästan helt fullt med ny olja innan jag skruvar dit det. Drar dit filtret och lägger en slangklämma runt filtret som fästs ihop med virtråden från oljepluggen.
Det är vanligt täta oljepluggen med koppar eller aluminiumbricka, ca 10-15kr. Provar köra med hydraultätning istället på trajan = Stålgummipackning. Även kallat Tredoring, ca 2kr hos Swedol. Men som med alla gummipackningar givetvis ny Tredoring vid varje oljebyte.

Last edited:
Nm för oljepluggar brukar ligga på ca 20-25 Nm, och det är inte speciellt hårt, drar alltid min lite till efter ett momentnyckeln sagt sitt, känns bättre då :D

tycker många vänner / folk här på SH är alldeles för stirriga när det gäller att moment dra

det enda jag momentdrar är toppar, vattenpump & lager

annars drar jag tills jag anser att det räcker, har aldrig dragit av något, aldrig tappat något.

deremot drog jag av en topplocksbult med momentnyckel när den inte funka som den skulle, det var mindre kul. av med alla, av med topp, svetsa på skalle & ut med den.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8