Problem: Nåt snor CPU-kraft.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har idag fått lite problem med min nya dator. Det är nånting som gör att CPU-load står på 50-70% när Windows är helt obelastat utan nåt annat igång. Hur kan man få reda på vad det är som lastar ner datorn?

Har kollat om jag har några virus utan att hitta nåt och har dessutom brandväggen igång. Temperaturen på CPU är runt 40° och det har den varit förr utan strul.

Tips mottages mycket tacksamt! Jag har ingen aning vafan det är som strular. :(

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    59.1 KB · Visningar: 161
  • 2.JPG
    2.JPG
    52.1 KB · Visningar: 119
Det där programmet "Systemets väntep..." verkar vara konstigt. Ta reda på vad det är. Försök att avsluta programmet.

Vantskruv skrev:
Det där programmet "Systemets väntep..." verkar vara konstigt. Ta reda på vad det är. Försök att avsluta programmet.

Du skämtar nu va..?

OnT: En skärmdump på nedre delen av listan över processer vore bra.

Spybot + adaware, pröva köra dem och när du ändå är igång så kan du ju pröva tuneup utilities.

Ja har samma problem, det värsta e bara att jag kan inte starta något program längre heller, bara explorer och firefox =p

Dessutom snor någonting kraft.
Jag kan inte köra virussökning eller adaware, provade söka på ett online virus program också men icke!..

Är det bra att formatera eller? nånsom har något bra tips?

Jocke W skrev:
Ja har samma problem, det värsta e bara att jag kan inte starta något program längre heller, bara explorer och firefox =p

Jag kan inte köra virussökning eller adaware, provade söka på ett online virus program också men icke!..

felsäkert läge och virussökning där annart reparerar du xp med installations skivan

Jocke W skrev:

Du råkar inte haft nån "datorkunnig" polare hemma som tog bort "problemfilerna"? Fick åka hem till en kompis för att fixa det för han som var där tidigare tog bort kritiska systemfiler mha en startdiskett så att Windows inte kunde starta alls längre... Smart kille... :hihi
Bara att köra i XP-skivan och Reparera..! Eller, snabbast och smidigast i alla fall (skulle jag tippa på)...

Uppdatering:

Har fortfarande samma problem med en helt ny installation av XP. Börjar bli ruskigt irriterad nu. Kört Adaware och Spybot samt scannat hela maskinen med Norton AV 2005 utan resultat. :(

Plåtniklas skrev:
Uppdatering:

Har fortfarande samma problem med en helt ny installation av XP. Börjar bli ruskigt irriterad nu. Kört Adaware och Spybot samt scannat hela maskinen med Norton AV 2005 utan resultat. :(

hade du i nätverkssladden när du installerade om?.. jag brukar slita ur den tills jag fått in antivirus å brandvägg

Testade nyss att installera XP på en annan disk, helt oformaterad, utan att ha nätverk anslutet. Same same. :(

Plåtniklas skrev:
Testade nyss att installera XP på en annan disk, helt oformaterad, utan att ha nätverk anslutet. Same same. :(

Du har inga USB saker anslutna? Alltid när man kör en recovery ska man slita ur ALLT annat än ström, skärm, tangentbord och mus i stortsätt, måste ju se vad du gör för nånting. Innan du kopplar in någonting till datorn bör du köra "Drivers & Utilities" skivan, om du har köpt en färdig dator. Annars är det bara att plocka fram alla skivor för dom olika komponenterna i datorn :tummenupp

På den vänstra bilden syns tydligt att datorn är på tomgång och inget som drar kraft.

Den högra säger ingenting egentligen - kan vara virussökning, kraschad skärmsläckare, eller nåt program som ligger i bakgrunden som väntar på någon ide-enhet.

Tryck på fältet "CPU" i listan så blir den sorterad i cpu-belastning.

Kan oxå vara ett resultat av felaktiga drivrutiner eller nåt som blivit fel vid installationen.
hämta hem drivrutiner för alla enheter och framför allt till moderkortet (brukar finnas en hel del uppdateringar för att få winxp att fungera med icke-intel kort)

UltraMarine skrev:

Problemet är att datorn har funkat strålande från det att jag köpte den för nån månad sedan tills i Fredags. Om det vore fel med drivare eller liknande borde det väl strulat från första början och inte bara kommit utan att jag installerat/gjort nåt? :confused:

Vantskruv skrev:

:rofl :rofl :rofl :hihi :hihi
Det roligaste jag har läst idag! :hihi

Mojje skrev:
Kan tipsa om "Process Explorer", mha den ser du processer som körs på PCn.
http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

//\//\

Tackar för tipset! :tummenupp Står att det är 'Hardware Interrupts' som snor min systemkraft. Vafan innebär detta?

EDIT: Google är din vän. Var Firewire-controllern som låg och lastade ner hela systemet. Disable på den och nu funkar det strålande.

Ny skärmdump:

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    96.1 KB · Visningar: 91
Last edited:
UltraMarine skrev:
Vad gjorde du då för att den helt plötsligt skulle få försig att börja göra "hardware interrupts" då?

Underligt nog inte ett skit. Har inte installerat/ändrat nåt alls sedan jag köpte den för en månad sedan. :va

Plåtniklas skrev:
Tackar för tipset! :tummenupp Står att det är 'Hardware Interrupts' som snor min systemkraft. Vafan innebär detta?

EDIT: Google är din vän. Var Firewire-controllern som låg och lastade ner hela systemet. Disable på den och nu funkar det strålande.

Ny skärmdump:
Gôtt att det ordnade sig.

//\//\

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...