Problem med ZZR!

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Hejsan!

Jag har lite problem med min Kawasaki ZZR 600 -90. Den går jämnt & fint på tomgång, men så fort jag ger gas så dör den. Bränsletillförseln är OK, hojen får soppa den ska och alla slangar är hela. Vi har även kollat luftfiltret och testat att starta med tanklocket öppet.

Inget funkar. Vad kan det vara för fel?

/Jessica

När och hur uppstod felet?
har den stått länge? Eller kom felet bara sådär?

Dr.Bike skrev:
När och hur uppstod felet?
har den stått länge? Eller kom felet bara sådär?

Felet uppstod samma morgon vi skulle åka till MC-Dagarna i Västervik. (den 28:e juli med andra ord) Jag startade hojen, lät den gå varm, hoppade på och körde iväg. Efter cirka 10 meter dog den. Vi försökte mecka lite på plats, men tålamodet tog slut rätt fort. Sedan hade vi igång den och kollade lite grejer för cirka 2-3 veckor sedan ... och även idag. I övrigt har den blivit stående.

EDIT: Hojen hade inte varit stående en längre tid innan problemet uppenbarade sig.

Last edited:
Kommer dragande med mitt specialfall (kawasaki ZL 1000) IGEN!...
Detta är långsökt MEN min hoj hade precis samma "symptom" som din. Problemets lösning hittade jag efter ett par månader(!) och jag ställt om förgasare m m ett antal gånger. :huvet
Jag skullle byta tändstiften och upptäckte att förra ägaren (hojen var nyinköpt) hade missat att dra åt tändstiften. 2an och 3ans tändstift hade vibrerat loss...
Lycka till!
/H

jezziiie skrev:
Hejsan!

Jag har lite problem med min Kawasaki ZZR 600 -90. Den går jämnt & fint på tomgång, men så fort jag ger gas så dör den. Bränsletillförseln är OK, hojen får soppa den ska och alla slangar är hela. Vi har även kollat luftfiltret och testat att starta med tanklocket öppet.

Inget funkar. Vad kan det vara för fel?

/Jessica

Kan det vara skit i föggarna? Symptomen tyder på det. Ligger "grus" i botten på flottörhuset och när man drar på så sugs "gruset" upp i huvudmunstycket och täpper till (totalstopp). När den dött så faller "gruset" ner i igen och samma sak upprepas.

Är oxå inne på fuggarna som du paroxyst. Men kanske vatten, eller ett ännu värre fel, som iaf har dessa symptom.

Fråga: har denna hoj vakuumgasare med gummimembran till trottlarna?

Just så beter sig motorer med vagumgasare när något eller flera membran gått sönder och läcker.
Trottlarna lyfts inte som de ska, och på gamla saab och volvo med zenith-strombergförgasare så var beteendet lika som det du beskriver.

Dr.Bike skrev:
Är oxå inne på fuggarna som du paroxyst. Men kanske vatten, eller ett ännu värre fel, som iaf har dessa symptom.
Just så beter sig motorer med vagumgasare när något eller flera membran gått sönder och läcker.
Trottlarna lyfts inte som de ska, och på gamla saab och volvo med zenith-strombergförgasare så var beteendet lika som det du beskriver.
Jo jag tänkte på det men eftersom hon skrev att det kommer bränsle. Visst, antagligen har hon bekräftat det när hojen står still. Svårt att se detta när man kör. För OM den har vacuumreglering av soppaflödet som gixxern har, så kan samma beteende komma ifall denna slang är av/veckad/sprucken.

Paroxyst skrev:
Jo jag tänkte på det men eftersom hon skrev att det kommer bränsle. Visst, antagligen har hon bekräftat det när hojen står still. Svårt att se detta när man kör. För OM den har vacuumreglering av soppaflödet som gixxern har, så kan samma beteende komma ifall denna slang är av/veckad/sprucken.

Njae, jag tänkte inte på membranet i kranen.
Men... det är ju oxå en möjlighet.
Så jepp - ställ den på reserv eller "pri" då petas membranet åt rätt håll rent mekaniskt, och soppan flödar fritt.
Prova oxå att dränera förgsarna med de skruvar som siter i botten på varje flottörhus. Hålle kopp under respektive slang/kopp så du sen kan analysera innehållet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år