Problem med Yamaha XV535 Virago - trottelmembran?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
För någon vecka sedan började min pärla helt plötsligt gå fruktansvärt ojämnt... svarade inte på gas och tomgången var mer eller mindre obefintlig. Men "bluddrade" och betedde sig rent allmänt illa samt misstände. Jag tog mig i vart fall till en vanlig bilverkstad där den står än idag.

Verkstaden "tryckte" det ena membranet rätt men resultatet blev väldigt hög tomgång o när jag drar på gasen och släpper den så tar det en evighet innan den kommer ner på normal tomgång dvs den har en väldigt väldigt hög tomgång. Fortfarande så bluddrar den o "spottar o fräser" o misständer.

Är det trottelmembranen som behöver bytas?

Byter man både själva membranet och trotteln?

Är det god idé att byta BÅDA membranen + trottlarna eller räcker det att bara byta det/den som verkar vara sämst?

Något tips på var jag kan köpa billiga membran alt trottel + membran? Gärna piratdel så blir det billigare förutsatt att piratdelarna håller lika god kvalitet som originalen. Länkar välkomnas!

Lite fakta om hojen
Yamaha XV535 Virago årsmodell 2000 som gått ca 1.500 mil men som mer eller mindre stått still sedan 2008. Själv köpte jag den i juni i år och har väl kört ca 200 - 300 mil med den sedan köpet men har dessvärre tummen mitt i handen.
 
Ska det bli billigt köper du inte nytt, du limmar det med sådant jox man lagar torrdräkter med.

Kommer inte ihåg namnet på det, men lite googlande ska nog ge vilket som var de bra märket. Samma ska kunna fixa gummistövlar o dyl också.

Funkade på min gamla gpz utan problem, tar bara en stund o torka
 
På 535an brukar lågfartsmunstyckena i förgasarn bli tät också...dom sitter så till att du inte behövar ta loss förgasarna för att rengöra dom. Du tar bara loss flottörhuslocken som sitter på vänster sida på hojen. Sen sitter dom innanför en gummiplugg i den lilla modulen som håller munstyckena.

Symptomen är precis de du beskriver, när du ändå är där och kollar så titta efter synliga sprickor i insugsgummina
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top