Problem med Yamaha TZR

12341234

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
1990 Yamaha TZR
Har mystiska fel på mc:n. För att få igång den så måste man ha belysningen avslagen, annars får jag ingen gnista. När man använder blinkers så hänger övrig belysning med i blinktakten, samt instrumentbelysningen. Och ju mer man varvar motorn ju snabbare blinkar det. När man sedan står på tomgång och ska lägga i en växel så tvärdör den.

Kan det vara jordfel, nån som vet? Någon som har haft samma problem?

Låter som det är fel på din transformator + att bateriet är slutkört :näsblod

Vart sitter transformatorn, heter det inte något annat på engelska? Enligt haynes reparationshandbok så finns det ej något som heter transformator...

Vart sitter transformatorn, heter det inte något annat på engelska? Enligt haynes reparationshandbok så finns det ej något som heter transformator...

jadu, har inte ägt en TZR så jag vet inte vart den sitter, min sitter under luftburken, det mästa jag sa där var mer teoretiskt eftersom att jag utbildar mig till elektriker. Har ingen aning om vad transformator heter på engelska

Direktöversatt till engelska så heter det transformer... Men du syftar alltså på någon slags omvandlare? Voltregulator kanske?

Direktöversatt till engelska så heter det transformer... Men du syftar alltså på någon slags omvandlare? Voltregulator kanske?

Nja transformatorn är den som omvandlar. voltregulatorn kan det va också. den gör så att späningen inte ska överstiga.

Elproblem :( Låter som att problemet är sammanhängande men när du lägger i växel när du står på tomgång så dör den kan ha att göra med kontakten till stödet, TZR:en har en funktion som just stänger av hojen när man lägger i växel så fort stödet är nere. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men om den möjligtvis har en liten pinne med ett gummiskydd nere vid stödet (kan sitta fast i ramen) kan du testa att smörja upp pinnen, kan vara så att den rostat så den har låst sig i intryckt läge. Du kan samtidigt ta loss kontakten (om det går) kolla om den ser bra ut (så inte metalldelarna inuti är grönaktiga eller rostiga) och eventuellt spreja lite 5-56 på den.

Har du förövrigt kollat batteriets jord och att den är tillräckligt jordad så att den inte sitter löst eller kanske är tejpad (vilket den ej skall vara)?

Ja hade ett "litet" elfel som säljaren sa..... och då var det lika dant som du sa... allt blinkade och lekte julgran. men det visade sig att det var en plus sladd som var skadad efter flera års slit och det gjorde ramen (som skall vara negativ) positiv.

kolla så det inte är det.

Yes, problemet med att den dör när man lade i växeln är åtgärdat, det var kontakten till stödet som Probotector sade. Stödet hade fastnat av lera och dylikt, men nu är den rengjord och funkar fint igen. Övriga elfelet kvarstår, besiktning nästa vecka, vad säger dom om sånt där?

Angående jordkabeln så har jag provat jordat själv men felet kvarstår.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra