Problem med Yamaha RD 350-86

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hallå hej.
Har lite problem med en RD 350.
Jag gick ut för att varmköra henne efter ca 2 månader i garaget.
Vred på kranen och choken. Tände till på första kicken och gick igång på 4e men gick bara på en cylinder och ville inte gå längre oavsett varvtal. Efter det var den livlös inte ett tändande. Jag kickade och kickade men inget hände. Jag kollade stiften och det ena var pisseblött o det andra brunt o kruttorrt. Rengjorde förgasarna och satte på dom igen. Då börjar den läcka (flöda över) båda två alltså. Tog isär dom igen och allt var som det skulle flottören fungerade men samma visa igen. Efter 10e gången började hon läcka bensin genom motorkåpan. Alltså det droppar från "drevhuset". Det är inte från förgasarna vad jag kan se iaf.
Skakade på asen till förgasare och dom slutade läcka. Tillslut startade den men den läcker bensin ur vänster ljuddämpare det liksom rinner ur en bult på däpmaren. Det sprutar även ut lite bensin på höger dämpare. Vad är fel? :O
Den går felfritt kan ju tilläggas och ingen av förgasarna läcker.

Kortfattat: Den läcker bensin genom motorkåpan vid stillastående. Med motorn igång läcker den istället ur vänster ljuddämpare (ur en bult). Och lite ur den andra. Vad är det som är fel och vad kan jag göra?
:)

Tack på förhand =) /Nicco
 
När min gamla RD 350 -85 plötsligt slutade gå på ena cylindern var det en kolvring som hade gått i miljoner bitar och gjort kolven ihålig som en schweizer-ost. :gnissla Det behöver ju inte vara så illa för din del, men risken finns att det är nåt jobbigt och dyrt. Jag skulle börja med att plocka isär förgasarna och kolla att allt ser bra ut där. Hittar du inget konstigt då får du nog plocka av cylindrarna. Kompressions-prov brukar föresten nämnas i såna här sammanhang. Jag har aldrig gjort det själv, men det kan nog vara en bra grej innan du börjar riva mer i motorn.

Tänk på att det i princip kostar dig 4-500 spänn att lossa toppen, eftersom man tydligen måste(!) ha en ny packning varje gång man sätter ihop det igen.

Passa på att kolla kopplingen mellan YPVS-ventilerna också om du inte har gjort det. Det finns stor risk att den högra inte riktigt hänger med längre pga. glapp.

Lycka till! :tummenupp

EDIT: Det låter ju på din beskrivning som att det skulle vara något förgasarproblem, men jag tycker ändå inte att det känns så troligt om du inte har hittat något när du har rengjort dem. Fuggarna är inte direkt komplicerade, och ett fel borde inte vara svårt att hitta tycker jag.
 
Last edited:
Det är väl automatisk bensinkran på de där?
Visst kan det iofs vara bra att köra ett ögonblick på "PRI" om hojen stått en längre tid för att fylla flottörhusen.

Nu till saken: Vet inte hur det är konstruerat men det kan vara möjligt att membranet till bränslekransautomatiken läcker och att bensin rinner från tanken och ner i insuget genom den vacuumslangen.

Har aldrig varit med om det men kan inte se någon annan väg du kan få ner bensin i motorn.

Edit: kompletterar med bild
 
Last edited:
Tack så jätte mycket gubbar :)
Fögasarna är som sag tinte alls komplicerade. Dock tror jag inte det är nått fel med kolvringarna eller kompet då båda cylindrarna går som dom ska nu. Det ända är att den läcker som ett såll lite här o var =/

Det där med kranen är väldigt intressant.
Får spel på den där kranen. När den står på "On" kommer det ingen soppa. När den står på "primary" kommer det soppa och när den står på "res" då kommer det också soppa. Testade det häromdagen för att vara säker på hur den fungerar. Vet inte kan det vara en autokran när det är såna lägen med?
Ska kolla det där med slangen så fort jag är ute!

Tack så mycket =)
 
Om kranen är en sån som Ozzian skriver om ska det bara komma soppa i läget ON om motorn är igång. Vakuumet efter förgasarna öppnar ventilen.

Torka bort all soppa och häll ev ut det som rinner i avgasrören. Kolla sedan exakt varifrån det läcker. Bensinen kan ju ha runnit en bit längs motorn innan den droppar.
 
Tack så jätte mycket gubbar :)
Fögasarna är som sag tinte alls komplicerade. Dock tror jag inte det är nått fel med kolvringarna eller kompet då båda cylindrarna går som dom ska nu. Det ända är att den läcker som ett såll lite här o var =/

Det där med kranen är väldigt intressant.
Får spel på den där kranen. När den står på "On" kommer det ingen soppa. När den står på "primary" kommer det soppa och när den står på "res" då kommer det också soppa. Testade det häromdagen för att vara säker på hur den fungerar. Vet inte kan det vara en autokran när det är såna lägen med?
Ska kolla det där med slangen så fort jag är ute!

Tack så mycket =)
När kranen står på "ON" så öppnar kranen automatiskt så fort motorn är i gång mha vacuum från ena insugningsröret, det förutsätter ju att det finns soppa nog i förgasarna att kunna starta på.
Gör det inte det måste man öppna till "PRI" som betyder "prime", har inget bra ord för det men då tvångsöppnar man kranen.
"RES" behöver jag knappast säga vad det är :tummenupp

För att kolla membranet så ta bort den klena slangen från kranen och vrid till "ON", rinner det soppa ur den så är membranet paj och därför kan inte vacuumet heller autoöppna som den ska.
 
Last edited:
Tack igen :)

Nu förstår jag :)
Så man kan nästan låta kranen stå på ON för jämnan då om det håller tätt?
Isf kan det ju vara det som är fel att jag dränker "systemet". Ska ta o kolla upp dom där slangarna. När jag ändå är i farten. Det sitter en slang mellan förgasarna. Har den med saken att göra? Lite mer specifierat vart sitter den där vakum slangen? Ifall ja skulle missa den :P

Det där med ljuddämparen igen då. Lite knepigt för det är så att ljuddämparen sitter långt upp. Och det är nog inte från bakkåporna det rinner ifårn. Så jag tar nästan förgivet att det kommer från röret. Den är vinklad uppåt mao.

Grymt härligt med bra hjälp!:tummenupp

Edit: Jag har tagit bort slangarna från förgasarna och virid tpå kranen. Det kom ingen soppa vid läget ON, men på PRI och RES gjorde det det. Så allt verkar som det ska. =)
 
Last edited:
Tack igen :)

Nu förstår jag :)
Så man kan nästan låta kranen stå på ON för jämnan då om det håller tätt?
Isf kan det ju vara det som är fel att jag dränker "systemet". Ska ta o kolla upp dom där slangarna. När jag ändå är i farten. Det sitter en slang mellan förgasarna. Har den med saken att göra? Lite mer specifierat vart sitter den där vakum slangen? Ifall ja skulle missa den :P

Det där med ljuddämparen igen då. Lite knepigt för det är så att ljuddämparen sitter långt upp. Och det är nog inte från bakkåporna det rinner ifårn. Så jag tar nästan förgivet att det kommer från röret. Den är vinklad uppåt mao.

Grymt härligt med bra hjälp!:tummenupp

Det är meningen att den ska stå på ON när du inte kör. :) Slangen mellan förgasarna har med choken att göra har jag för mig. Se till att den sitter där som den ska, för annars funkar ingenting. Jag har provat.

När du hittar den där vakuumslangen som styr kranen borde du kunna suga i förgasaränden med munnen och se om det börjar rinna bensin ur kranen då.


Edit: Jag har tagit bort slangarna från förgasarna och virid tpå kranen. Det kom ingen soppa vid läget ON, men på PRI och RES gjorde det det. Så allt verkar som det ska. =)

Hmm, jag är inte säker på att det ska rinna ur kranen på RES-läget om inte motorn går. Har för mig att det funkar likadant som ON förutom att soppan tas längre ner i tanken lixom. :va
 
Last edited:
Du har förmodligen lite bensin liggande i vevhus, avgasrör, mm. När du kört ett tag borde det vara borta.

Ha bensinkranen på ON. Funkar inte hojen då är det förmodligen någon vacuumslang som inte sitter som den ska, eller så har bensinfiltret kloggat igen av rost/skräp i tanken. Se till att alla slangar är som dom ska få kommer hojen nog funka fint efter att du kört ett tag så all bensin i motor/avgasrör försvunnit.
 
Se till att den sitter där som den ska, för annars funkar ingenting. Jag har provat.

Jag med :tummenupp

Hmm ska ta o kolla upp det där med kranen. Tills dess kör jag på "ON" :D

Du har förmodligen lite bensin liggande i vevhus, avgasrör, mm. När du kört ett tag borde det vara borta.

Ha bensinkranen på ON. Funkar inte hojen då är det förmodligen någon vacuumslang som inte sitter som den ska, eller så har bensinfiltret kloggat igen av rost/skräp i tanken. Se till att alla slangar är som dom ska få kommer hojen nog funka fint efter att du kört ett tag så all bensin i motor/avgasrör försvunnit.

Härligt att höra :)
Nu är det dock snö o slask på vägarna. men ska ge den en rejäl varmkörning nu i helgen =) Hoppas att det dunstar väck då.

Tack för hjälpen ska testa era alternativ :tummenupp
 
Last edited:
Är förgasarna i skick, fräsha nålar, säten. Rätt justerade så kan du även låta kranen stå i "PRI". En normal fjucke ska du inte behöva stänga av br-kranen till!

Men visst stänger man av iaf. Inte kul om det flödar lik förbannat och få 20 liter bensin på golvet.

I ditt fall nurå. Är det inget fel på br-kranen kan det ha gått så långt att höger fjucke har flödat. Fyllt vevhuset med bensin och sen skjutit / läckt ut vid packboxen på veven höger sida.

Utöver det kan du inte ha fått bensin i växellådan/ transmissionen!

Börja med att ta isär fjuckarna igen, kolla nålar, säten. Justera in flotörhöjden!!! Provtryck är ett mkt. bra tips!

Alltså sätt tryck eller blås manuelt på ingången för bränslet. När flotören är stängd ska nålen vara 100 % tät upp till ett visst tryck.
 
Okej tack än en gång :D
Har provat det där med trycket. Nålarna ser perfekta ut.
Men den går ju det är huvudsaken =) Ska ta o ge den en rejäl omgång så kanske bensinen försvinner ur ev. vevhus eller krökar.

Var ute o kollade på kranen idag. HIttade ingen slang från kranen till insugen.
Men såg att det ska sitta en slang som inte sitter på på kranen. Dock hittade jag inget på unsiget eller föggarna där en sån slang kan sitta...

Thx... :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top