Problem med XR650

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Problemet är:

Motorn dör om jag gasar snabbt upp till 1/2 gas eller mer, knycker till med gasen från tomgång. Spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. (Man får smyga lite grann med gasen när man gör iväg.)
Har inte rört motorn innan den blev så här. Bara plötsligt.
Efter att den lagt av på detta vis startar den inte förräns på andra kicken, startar annars alltid på första.
Åtgärder: Har gjort rent förgasaren, testade med nålen i 4e hacket (ingen skillnad) satte tillbaka till 3e hack.
Har satt i ett nytt tändstift, ingen skillnad.

I övrigt tycker jag att den går som vanligt, dock gick den ojämnt på tomgång idag när jag testade.

Några ideér?
Kan de ha nåt att göra med ventilerna, eller att den drar tjuvluft.

Det gamla stiftet var för övrigt väldigt sotbelagt och svart när jag tog ut det, har kollat på det innan problemet uppstod och då var det gyllenbrunt.

mkt tacksam för hjälp

Skitigt eller oljekletigt luftfilter ? Lågfartsbränsleskruv som gängat upp sig ?
/u

Det finns ett standardfel på XR650 och det är ett inte helt idraget emulsionsrör (det som huvudmunstycket sitter gängat i). Ovanför det sitter ett nålmunstycke som kan glappa om inte emulsionsröret är draget i botten. Då blir hojen väldigt ryckig och får en väldigt ojämn/förhöjd tomgång.
Lossa låsmuttern som sitter på emulsionsröret och känn efter om du kan dra ner det lite till. Detta brukar dock vara från fabrik och inte bara komma helt plötsligt. Om nu inte låsmuttern lossnat... Lycka till!

Har testat att ta ur luftfiltret helt och gasa, är ingen skillnad alls. Så luftfiltret kan det inte vara.

Har gjort rent förgasaren igen, nu med tryckluft. Försäkrat mig om att emulsionsröret är helt igängat. Testat, ingen skillnad.

(Tar tillbaka det där med att jag har en ojämn tomgång, om jag ställer ner tomgången som den ska vara så går den jämnt. Höjer jag däremot upp tomgången lite över normalt då börjar den gå ojämnt.)

Tacksam för fler tips!

Behöver hjälp med det här nu!

Har även testat att använda annan bensin, men nåt fel på bensinen är det inte heller.
Har kört fast med detta nu...

Den går altså plötsligen för fett och dör vid snabba pådrag ?

Inte nån som proppat ett äpple i avgasröret för dig eller :D

Jag vet inte men det låter ju som om den har svårt att andas på ett eller annat sätt...
eller har du kollat flottörerna, dom ska ju inte ha kunnat ändra sig förstås... kärvar ?

NNAAEE, jag bara spånar, har förstås ingen aning egentligen...

Lycka till i alla fall ! / XJR

Den går altså plötsligen för fett och dör vid snabba pådrag ?
Jo de stämmer.

Har kollat flottören inga problem.

Har du inte garanti på hojen då? Kanske nåt som kan lösas via den?

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back