Problem med ventilinställning DR650

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Min DR650SE -96 startade lite segt så tänkte att det kan vara ventilerna som borde justeras. Har gjort detta en gång förut och det gick det helt smärtfritt.
Fast efter denna gång så startar den inte då det känns som att startmotorn inte orkar dra runt motorn. Ventilerna som kändes lite lösa när jag ställde in dom sitter stenhårt och går knappt att rubba efter att jag försökt att starta. Prövade två gånger med samma resultat. Någon som vet vad jag kan ha missat? Innan startade den men det tog väldigt lång tid innan den gick igång om man jämför med hur den varit tidigare.

Så här gick jag iallfall tillväga
-Ställde motorn i ÖD genom att titta efter T:t i det lilla kikhålet
-Körde in ett bladmått 0.10 bladmått vid insuget. (ska vara 0.07-0.12)
-Körde med ett 0.20 bladmått till avgasventilerna (ska vara 0.18-0.22 eller nåt sånt)
-Drog åt allt, kollade igen och startade.

Det är möjligt men har laddat det nu men inte hunnit prövat än. Det som var lite oroväckande var att ventilspelet nästan försvann helt när jag försökte starta hojen. När jag kommer hem så ska jag nog pröva att vrida motorn manuellt och se vad som händer.

Fick det att funka då jag utgick från rätt öd. Trodde att det bara fanns ett tecken som markerade det rätta öd:t men det fanns tydligen ett tecken för båda.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg