Problem med växlingen

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja, har problem med växlingen som sagt... när man lägger i 1an från neutralen låter de drrrrrrrrrrrrrrrrdich! och när man växlar upp låter de klonk-klonk (rätt ljudligt) kanske är dax för ett lamellbyte :confused:

/jeppe

Spänna kopplingwiren?? Låter ju som om den inte frikopplar riktigt..
Fast det klart...
Det är ju en tolkningsfråga just det där ljudet "drrrrrrrrrrrrrrrrdich!"
:hihi

Kan det vara för att du trycker ner växeln sakta eller något för då låter det så för mig. Sen är ju 1 och 2 inte så synkade på en mc vad jag har hört. men jag är definitivt ingen expert

Är det hojen på din avatar det gäller?

kör du en get?

Spänna kopplingwiren?? Låter ju som om den inte frikopplar riktigt..
Fast det klart...
Det är ju en tolkningsfråga just det där ljudet "drrrrrrrrrrrrrrrrdich!"
:hihi

den e max, och hojen rullar ju knappast iväg när jag håller in kopplingen :rolleyes: De känns som att växeln inte vill i när ljudet uppstår hela växelspaken vibrerar osv..

Last edited:
kör du en get?

den e max, och hojen rullar ju knappast iväg när jag håller in kopplingen :rolleyes: De känns som att växeln inte vill i när ljudet uppstår hela växelspaken vibrerar osv..
Bara när ekonomin tillåter.

Inga ändringar som skett nyligen, till exempel oljebyte till annan typ av olja?

Kört något i år? Låter definitivt som om den inte kopplar ur ordentligt. Kan bero på att lamellerna klistrat ihop under vintern.
Kör ett tag och se om det hjälper.
Du har inte bytt olja?
Vissa lameller fungerar bara ihop med vissa specefika oljor.

Kört något i år? Låter definitivt som om den inte kopplar ur ordentligt. Kan bero på att lamellerna klistrat ihop under vintern.
Kör ett tag och se om det hjälper.
Du har inte bytt olja?
Vissa lameller fungerar bara ihop med vissa specefika oljor.

jag har kört ca 50mil i år, och oljan, antar den vanliga motoroljan byttes för 100mil sen

[VIDEO-URL]http://img696.yfrog.com/i/pict0002.mp4/[/VIDEO-URL] Har en känsla av att ja inte skulle växla där :D hoppas hojen inte tog alldeles för mycke stryk :näsblod

Om inte klippet funkar så finns de här: http://img696.yfrog.com/i/pict0002.mp4/

Last edited:
Om hojen stått ett tag kan lamellerna klistra ihop. Om det går att starta med 1:an i så gör det. låt motorn gå med kopplingen indragen.

Hur mycket spel har du i kopplingshandtaget? Jag tycker att det låter som att den inte kopplar ur ordäntligt. Du vet att du kan spänna wiren i andra änden också va?

Visst vet ja de, men ja tycker att den kopplar ur rätt långt ut, men den kanske aldrig kopplar ur :gnissla

Om hojen stått ett tag kan lamellerna klistra ihop. Om det går att starta med 1:an i så gör det. låt motorn gå med kopplingen indragen.

den var sån även innan avställningen men nu tycker jag änna den har blivit värre, körde 10mil igår och filma idag.. dom borde inte klistras ihop så snabbt...?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...