Problem med växellådan

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Körde min R1:a idag och skulle växla från 2:an till 3:an. Kom i någon typ av neutral av misstag och då råkade jag ju varva hojen ganska mycket, eftersom jag trodde att trean var i. Mitt under övervarvet på "neutral" hoppar tvåans växel i igen vilket resulterar i ett "PANG!" :näsblod och lite sladd på bakhjulet pg.a. motorbroms. Sen nu när jag motorbromsar i tvåans växel så rasslar det i hela skiten. Alla andra växlar går bra. Även tvåan undantaget när jag motorbromsar. Att lägga i alla växlar går också felfritt.

Vad kan det vara? Vad kan man göra åt det? :va

Snälla svara!

Vapor skrev:
Körde min R1:a idag och skulle växla från 2:an till 3:an. Kom i någon typ av neutral av misstag och då råkade jag ju varva hojen ganska mycket, eftersom jag trodde att trean var i. Mitt under övervarvet på "neutral" hoppar tvåans växel i igen vilket resulterar i ett "PANG!" :näsblod och lite sladd på bakhjulet pg.a. motorbroms. Sen nu när jag motorbromsar i tvåans växel så rasslar det i hela skiten. Alla andra växlar går bra. Även tvåan undantaget när jag motorbromsar. Att lägga i alla växlar går också felfritt.

Snälla svara!

säger bara aj aj aj det lät inte bra .... men har ingen anning om vad som kan ha hänt, kan väll vara drev som blivit avslaget kanske:(

Nåt är ju inte tipptopp! :död
Hoppas du inte körde mycket och hårt efter det,
rädda det som räddas kan...
Du lär väl få riva i helgen... :(

Att hitta ett friläge mellan växlarna är inte ovanligt om man har klen växlingsfot, det krävs dock extremt mycket för att ha sönder en låda...
Det är rätt vanligt med problem med tvåans växel på rettorna om man stuntar mycket sök på forumet efter kur vill minnas att det var någon fjäder.

hmmm, man blir ju lite nojig eftersom det är precis i början av säsongen och jag har bara kört ca 40 mil med den hojen! Får se vad jag ska göra åt det. Undviker just nu att köra på tvåans växel. Känns som att det blir dyrt att lämna in till verkstad.

Vapor skrev:
hmmm, man blir ju lite nojig eftersom det är precis i början av säsongen och jag har bara kört ca 40 mil med den hojen! Får se vad jag ska göra åt det. Undviker just nu att köra på tvåans växel. Känns som att det blir dyrt att lämna in till verkstad.

Hmmm troligt att du krökt skiftgaffeln och rensat lite tänder......
Min rekomendation är att du öppnar motorn och undersöker vilka bitar som har gått sönder..
Värre saker väntar om du inte gör något nu
MVH
Roffe

Vapor skrev:

Snälla svara!
gjorde samma! jag åkte på gaffel och drevbyte tradigt och dyrt och .... :huvet tog en lördag/söndag att byta, hela sommaren ryker ju inte om du tar tag i det innan resten av låda tar stryk ...

fastmustang65 skrev:
gjorde samma! jag åkte på gaffel och drevbyte tradigt och dyrt och .... :huvet tog en lördag/söndag att byta, hela sommaren ryker ju inte om du tar tag i det innan resten av låda tar stryk ...

Är det något man kan fixa själv utan större svårighet?
Har ju inte tummen mitt i näven men när det gäller motorn, själva hjärtat på hojen, blir jag alltid lite tveksam. Tänk å inte få ihop skiten sen... pinsamt och jobbigt!
Vad kan kalaset kosta då?

Var på ovesmotor idag i olofström, auktoriserad Yamaha-verkstad. Kollade vad det kunde vara och hur mycket det skulle kunna kosta.

Har kommit fram till att det är nog bäst att lämna in den till dem, MEN det innebär MINST 5000:- i arbete (plocka väck, plocka ner och sätta tillbaka motorn.)
Materialåtgång: 1 drev=1000:- 1gaffel=ca 7-800:- Sen hur mycket som ska bytas vet man inte föränns man har plockat ner skiten och sett hur det ser ut.

Jag räknar kallt med 7-15000:-
Jag har pengarna, men hur ska jag då betala försäkringen?? :va
Tänkte köpa nya stövlar nu också men det får vänta. Har haft mina i snart 6 år så dem får hålla 1 år till.
FAN VAD SURT!!!!

Efter en körning till oves idag konstaterade jag att kedjan dessutom behöver spännas, plus att min styrdämpare håller på att trilla av!
HELVETE!!!!! :mad: :huvet :mad: :död
Irriterad, JAG??, Näääää. Hur kan du tro det!!! :fatta!

Plocka ur motorn och kör den till verkstan lös. Då har du sparat några sköna tusenlappar. Det är inte så jävla svårt att byta drev i växellådan heller, det är som sagt gjort på en helg. Det svåra i ditt fall är nog at avgöra vad som måste bytas, krokiga skiftgafflar ser ungefär likadana ut som raka, tyvärr...

Mattias skrev:
Plocka ur motorn och kör den till verkstan lös. Då har du sparat några sköna tusenlappar. Det är inte så jävla svårt att byta drev i växellådan heller, det är som sagt gjort på en helg. Det svåra i ditt fall är nog at avgöra vad som måste bytas, krokiga skiftgafflar ser ungefär likadana ut som raka, tyvärr...
hmm, får fundera på den...

Vapor skrev:
Efter en körning till oves idag konstaterade jag att kedjan dessutom behöver spännas, plus att min styrdämpare håller på att trilla av!
HELVETE!!!!! :mad: :huvet :mad: :död
Irriterad, JAG??, Näääää. Hur kan du tro det!!! :fatta!

Nåja, det är väl inte hela värden att spänna en kedja eller att dra åt en skruv... Där sparar du säkert nån hundralapp om du gör det själv.

Vapor skrev:

Snälla svara!

Har du en jävla tur så e de bara en liten fjäder som håller väljaren i läge, kostar inte så mycket, Har du otur så kan det vara väljartrumman, gafflar, drev som har gått i sig, å har du inte tillgång till hydraulpress å andra speceralverktyg så är nog det billigaste alternativet som nämt ovan att riva ut spisen själv och lämna in :(
Kanske passa på att cutta lådan när du ändå river i grejerna??

lupus skrev:
He He, inbyggd finess på Yamaha.
He he!! tre st låder fördelat på två hojar på min meritlista :gnissla
Det köstar att åka bana och bakhjul..
Tacka vet ja kassettlådor som på rd 500..

Din som e på bilden??

Peder Rosberg skrev:
He he!! tre st låder fördelat på två hojar på min meritlista :gnissla
Det köstar att åka bana och bakhjul..
Tacka vet ja kassettlådor som på rd 500..

Din som e på bilden??

Inte nu längre, men jag hade den i 8 år. Luktagotthoj
:)

lupus skrev:
Inte nu längre, men jag hade den i 8 år. Luktagotthoj
:)
Mmmm!!! dom borde fan tillverka parfym som luktar blårök från racingolja..
Det är ju på väg att dö ut :mad:

Peder Rosberg skrev:
Mmmm!!! dom borde fan tillverka parfym som luktar blårök från racingolja..
Det är ju på väg att dö ut :mad:

Mmm & fimpa elstart, klart omanligt att trycka på en knapp.
:felämne jag vet, men ändå

Last edited:
lupus skrev:
Mmm & fimpa elstart, klart omanligt att trycka på en knapp.
:felämne jag vet, men ändå
Äsch när vi ändå är igång så slänger vi batteriet oxå och kör med uppladdningsbar varvräknare :yoparty

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda