Problem med växellådan

Madjik

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Halmstad
Hoj
-05 Yamaha XT 125 X
Jag har varit ute och övningskört ett par ggr nu och varje gång så har jag haft problem med att få i ettan vid rödljus. Jag får tillslut i den ifall jag t.ex backar bakåt några steg men det känns jobbigt att behöva göra det hela tiden. Sist jag var ute hade jag t.o.m problem med att få i tvåan och fastnade på neutral precis efter ett rödljus... :/

Är det någon som vet vad detta problem kan bero på?

Om det är till någon hjälp kör jag en Yamaha XT 125X
 
Mitt tips är att kontinuerligt anpassa växlandet efter hastigheten (då kommer ettan att ligga i något innan du stannar).
 
Kolla olje mängden i motorn är den för låg kan växeltrumman och gafflarna få så dålig smörjning att det kärvar.
 
Kontrollera och smörj upp kopplingshantag, vajer och länkage
Justera kopplingshantag, var det "tar" om så behövs
Kontrollera främre och bakre drev, sitter de fast
Kontrollera kedjespänningen, justera om det behövs
Smörj upp växelförarlänkaget

Om ovan inte minskar problemet så kan det vara växellåda eller koppling som krånglar. Se också till att du har rätt mängd och sort av olja i motorn...

Lycka till!
 
Last edited:
be någon som kört ett gäng år testa hojen o se vad de tycker om hur stort problemet är.
 
Kan det vara så att du rullar "för långt" med med kopplingen indragen?

Jag själv har upplevt samma problem. Nu rullar jag mot rödljusen med växel (1:an) i och koppling utsläppt. När jag stannar växlar jag direkt till neutral. Med den tekniken har jag aldrig fått problem med att klicka i en växel när jag ska sticka iväg igen.:hihi
 
Last edited:
Går växeln inte i direkt när ljuset slår om till grönt, släpp ut koppling, varva kort upp motorn, vrid ner gasen. dra in kopplingen, peta i växeln, gasa och släpp ut kopplingen.
Har i varje fall funkat för mig.
Och behöver inte ta mer än 2 sekunder.
 
Last edited:
Kan det vara så att du rullar "för långt" med med kopplingen indragen?

Jag själv har upplevt samma problem. Nu rullar jag mot rödljusen med växel (1:an) i och koppling utsläppt. När jag stannar växlar jag direkt till neutral. Med den tekniken har jag aldrig fått problem med att klicka i en växel när jag ska sticka iväg igen.:hihi

Högst troligt att det kan vara så då jag har en tendens att dra kopplingen ända fram till rödljuset och motorbromsar inte. Har dock blivit bättre på det på senaste tiden eftersom det "låter bättre"! :D Ska försöka tänka på detta till nästa gång. Tack!
 
Varvar du upp lite lätt, Med lätt kopplingsslir?.. Är det helt "urkopplat" alltså håller kopplingshandtaget hela vägen in, Är det inte alltid kopplingen hittar hem :).
 
Back
Top