Problem med växellådan

radiostyrd

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
2001,Mz,660 Baghira
Hej!!

Idag när jag skulle köra in hojen i garaget via en liten träplanka fick jag spinn på bakdäcket som spann av plankan och mcen hamnade med undersidan av ramen rakt på plankan.

Efter det började konstigheterna....

Jag kunde först ej få i neutralen och efter mycket om och men gick den i. Jag kan inte få i 2:an när jag står still för då rasslar det vid kedjan och ibland kan jag inte få i neutralen eller 1:an för de rasslar och rätt som det är funkar allt bra igen. 1:an har börjat klicka till riktigt högt när den går i också.

När jag väl åker är det inga problem att växla, det är när jag står still den ska rassla och ha sig....

Vet någon vad detta kan bero på???

MvH / Chris

Jag har lite svårt att tänka mig att du enbart har fått problem att växla när du står still. På i princip alla hojar rasslar det och smäller när man lägger i ettan stillastående, och det brukar vara enklare att få i neutralen från tvåan än från ettan. Det kan inte vara så att du är lite för försiktig när du ska ha i ettan, så att klackarna bara slår mot varandra istället för att greppa ordentligt? Är motorn dessutom kall så frikopplar inte kopplingen helt perfekt heller, oljan är trögflytande och drar med lameller och stålplattor även om dom inte fysiskt sitter ihop.

Jag har lite svårt att tänka mig att du enbart har fått problem att växla när du står still. På i princip alla hojar rasslar det och smäller när man lägger i ettan stillastående, och det brukar vara enklare att få i neutralen från tvåan än från ettan. Det kan inte vara så att du är lite för försiktig när du ska ha i ettan, så att klackarna bara slår mot varandra istället för att greppa ordentligt? Är motorn dessutom kall så frikopplar inte kopplingen helt perfekt heller, oljan är trögflytande och drar med lameller och stålplattor även om dom inte fysiskt sitter ihop.

Motorn var varm när detta hände! Och Det var från neutralen jag försökte få in 2:an. Kanske har vart lite för försiktig men det är något skumt för ibland rasslade den när jag försökte få i 1:an och varken 1:an eller neutralen gick in den bara rasslade sen så vips så hoppade 1:an in:s

Last edited by a moderator:
Motorn var varm när detta hände! Och Det var från neutralen jag försökte få in 2:an. Kanske har vart lite för försiktig men det är något skumt för ibland rasslade den när jag försökte få i 1:an och varken 1:an eller neutralen gick in den bara rasslade sen så vips så hoppade 1:an in:s
Inte alls konstigt att den är kinkigt att få i tvåan från neutralen om du står still, stora skillnader i varvtalet på axlarna, för det vispar ju runt lite ändå i lådan.

Inte alls konstigt att den är kinkigt att få i tvåan från neutralen om du står still, stora skillnader i varvtalet på axlarna, för det vispar ju runt lite ändå i lådan.

Okej låter i och för sig logiskt.

Men det där med att de rasslar och inte vill gå in i 1:an sen plötsligt hoppar in där. Vad kan det bero på??

Kan det bero på att ett länkage eller en lagringspunkt på växelspaken fått sig en smäll?

låter konstigt att det skulle orsakats av en smäll av en planka på undersidan av motorn.
Växellådan sitter ju innuti motorn om du inte har nån customhoj med separat låda, och har det inte blivit nåt märke på utsidan så borde ju inget påverkas innuti.

edit:har du kollat så kopplingswiren är tillräckligt spännd?
typiskt symptom på att det inte frikopplar ordentligt när det rasslar och du inte får i växlar från stillastående...

låter konstigt att det skulle orsakats av en smäll av en planka på undersidan av motorn.
Växellådan sitter ju innuti motorn om du inte har nån customhoj med separat låda, och har det inte blivit nåt märke på utsidan så borde ju inget påverkas innuti.

edit:har du kollat så kopplingswiren är tillräckligt spännd?
typiskt symptom på att det inte frikopplar ordentligt när det rasslar och du inte får i växlar från stillastående...

Nä det är en supermotard!

Okej är ganska oteknisk när det gäller hojar så hur kollar jag kopplingsvajern på lättaste sätt?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025