Problem med växellådan

Alcayna

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Vill börja med att säga att jag är ny här på forumet. Verkar vara ett riktigt trevligt forum!

Har lite problem med väexllådan och tänkte kolla om någon vet vad det kan vara (själv kan jag inte så mycket om motorer etc.)
Märkte efter gårdagens körning att växellådan strular lite. Har en Yamaha 660X från 2005. När cykeln är avstängd och jag petar i en växel 1an eller 2an och sedan håller in kopplingen så ligger liksom växeln kvar, även fast jag håller in kopplingen alltså. Är inte det jävligt skumt? Det går att rulla cykeln men växeln tar emot ganska mycket, cylindern gick runt på 2an t.ex. Snackade med en polare och han trodde att en packning kanske gått? Ska åka förbi Yamaha-center någon dag i veckan. När jag kör funkar allt som det ska, det som är så sjukt.

Tack på förhand!

xt 660x ?

hade en 88a, var samma sak där, då den var kall så kunde den vara lite svår att rulla med växel i. då den väl blivit varm så var det inget problem. testa o köra en sväng och se om den beter sig likadant efter att den blivit varmkörd.
enligt yamaha här i stan så var det helt normalt.

skulle det vara problem även då den är varm så justrera kopplingen, men gör det efter varm cykel, inte kall.

då äre ju kopplingen som inte släpper ordentligt inte växellådan. jag hade samma problem på min cross förut. förmodligen äre ba å dra åt kopplingsvajern lite där uppe vid handtaget. Om det inte fungerar så kan det vara kopplingskorgen som har slitits ut dvs att lamellerna har grävt in sig i kopplingskorgens flänsar och fastnat. Det är dock inte så trolgit med tanke på hur ny cykeln är. Dock var det ett av felen på min cross. Prova först att spänna kopplingsvajern å säg till om det inte funkar så kan jag ge dig lite fler tips om vad som kan va fel :tummenupp

Det kanske är dax att byta kopplingslamellerna? spänna vajern? eller har du bytt till annan olja nyligen? är det värre när den är kall???

Troligen "eventuellt" för lite friktion mellan lamellerna när hojen stått still ett tag o oljan runnit ner på botten, varmkör som sagt så funkar det säkert -??

Troligen "eventuellt" för lite friktion mellan lamellerna när hojen stått still ett tag o oljan runnit ner på botten, varmkör som sagt så funkar det säkert -??

tvärt om det är ju för mkt friktion mellan lameller och mellanskivorna...

Byt oljemärke till ex Biltems helsyntet 15-40 den är kanonbra för kopplingen och även motorn i övrigt, no more klibbing:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back