Problem med växellåda (GSX-R 750 -00)

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Under slutet av årets ERF serie märkte vi att tvåans växel kunde hoppa ur vid vissa givna tillfällen. Nu har vi rivit motorn och plockat ur växellådan, men jag är lite konfunderad på vad jag ser.
1: Växellådan är undercuttad, vilket är bra.
2: Tvåans & sexans drev ser fina ut
3: Trean & fyran visar tecken på att ha lite slitskador.

Vi har aldrig haft problem med trean och fyran, så frågan är nu: Kan det vara växelföraren (gaffeln) som borde bytas snarare än dreven? Växeln hoppar ju ut 1 gång på 10 kanske.

Några tips?

SBS är nog problemet :arsele :pannkyss
Freppa skrev:
Under slutet av årets ERF serie märkte vi att tvåans växel kunde hoppa ur vid vissa givna tillfällen. Nu har vi rivit motorn och plockat ur växellådan, men jag är lite konfunderad på vad jag ser.
1: Växellådan är undercuttad, vilket är bra.
2: Tvåans & sexans drev ser fina ut
3: Trean & fyran visar tecken på att ha lite slitskador.

Vi har aldrig haft problem med trean och fyran, så frågan är nu: Kan det vara växelföraren (gaffeln) som borde bytas snarare än dreven? Växeln hoppar ju ut 1 gång på 10 kanske.

Några tips?

Har egentligen ingen referens då jag aldrig rivit en gaffel förut, men samtliga tre gafflar ser bra ut. Den som står 2:an verkar inte ha vare sig mer eller mindre slitage.

Tryck i växeln ordentligt istället, alternativt ha lite tryck på växeln hela tiden, när du sen drar in kopplingen så glider den i fint och hoppar inte ur.

Jag tror du missar problemet. Den hoppar enbart ur vid max vridmoment, inte när jag petar i den.

Den kan hoppa ur senare fast du inte petar i den ordenligt....

Hur ser sjävla "drevklackarna" ut? McB startade en fin tråd med bilder för ett tag sedan men den verkar ha försvunnit.
Och inga bilder hittar jag på google, fan vad kass jag är.

Victor skrev:
Hur ser sjävla "drevklackarna" ut? McB startade en fin tråd med bilder för ett tag sedan men den verkar ha försvunnit.
Och inga bilder hittar jag på google, fan vad kass jag är.

Drevklackarna ser fina ut. Därför gissar jag snarare på att det är gaffeln.

Hmm vid närmare eftertanke kan det ju faktiskt vara nån av axlarna som har för mycket axialspel, slitna lager alternativt behöver schimsas.

Det i kombination med en något sliten växelförare kan ju ge dom här problemen.

Kan ju även va kulissrullens spår som är lite slitna eller stiften på på växelföraren som löper i dom .

Hursom så måste problemet bero på nån form av axialspel då drev och klackar ser bra ut.

Vi får ta och titta på lådan igen.......Btw jag har bara märkt detta problem två gånger och endast på Anderstorp, två gånger av alla trillioner varv man åkt på den hojen.
Vilket betyder att du växlar som en kratta :arsele :arsele

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...