Problem med utbytta hjullager...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Skulle hämta ut mina hjul hos Ava MC idag , hjullager fram & bak skulle bytas ut.
Döm om min förvåning när jag KNAPPT kunde rulla lagren med fingrarna..? :confused:

Är nya lager tröga innan dom har använts ett tag eller?

Jag vägrade betala för detta innan jag snackat med mekanikern, som ej var där.

Hur ska ett lager vara när det är nymonterat?

Kan man slå i fel diemsion så att det nyper?

/K

Mellan lagren sitter ju distansröret. Det ska vara klämt mellan innerbanorna, vilket gör att du måste snurra båda lagren. Så länge det bara är segt, utan hack och elände är det nog okej. Har du fälgarna med dig hem kan du ju hänga på dom på hojen så ser du ju om det är tokigt fel eller om det snurrar ny-segt liksom. Jag kan inte tänka mig att en mekaniker kan misslyckas med att montera nya hjullager, faktiskt. Är det så behöver han bli uppsagd nu, nyss.

Det brukar ju inte rulla jättelätt, alla mina lager har varit lite sega liksom. Men som Mattias skriver, huvudsaken är nog att de glider lätt och utan hack.

.

Kapslade lager rullar väldigt segt tills dom gått ett tag,när dom går riktigt lätt är väl inte kapslingen tät längre och ett lagerhaveri kommer så småningom då fett läcker ut och skräp in.

Henrik

men dom ska ju lixom gå o rubba..
som sagt.. prova båda sidor samtidigt..
kanske dom dunkat i dom för hårt/ långt på nåt vis.. då kan dom bli sega som faen

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard