Problem med uppkoppling

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej jag har haft 10/10 via bredband2 nu i nått år och det fungerar jättebra. För 2 veckor sedan valde jag att uppgradera till 100/10. Problemet är att jag inte fått 100/10. Jag kör TP-test och får alltid runt 9,5Mbit nedströms och jag kör mot bredband2´s TPtest-server som man skall. Har haft kontakt med Bredband2 varje dag i 1½ vecka nu och det enda dom säger är att dom levererar 100/10 enligt deras system. Dom verkar inte kunna hitta vad som felar.

Lite info:
Det är kabel som går från dators nätverkskort in i väggen.
Ingen router el liknande inkopplat
Nätverkskortet är inställt på att automatiskt ställa in sig automatiskt masp hastighet.
Datorn är kanske 6 månader gammal.
Brandvägg Sygate och Antivir Antivirusprogram.

Jag har ingen aning om hur och vad som kan vara felet, kanske det sitter någon duktig IT-kunnig och kan ge mig en hjälpande hand . . . .

Har du testat att ställa kortet på 100mbit? Har du 10 lr 100 om du kontrollerar när du har automatisk? Testat med en annan kabel?

Har du testat att ställa kortet på 100mbit? Har du 10 lr 100 om du kontrollerar när du har automatisk? Testat med en annan kabel?

Ja jag har testat at sätta både 100 på full och halv duplex men då tappar den anslutningen helt.
Var ser jag om jag har 10 eller 100 när den står på automatiskt?

Nej jag har inte testat med en annan kabel. Skulle kablen kunna vara begränsad till 10mbit menar du?
Det känns lite som att det är någonstans det är inställt på 10mbit eftersom jag alltid får ca 9,5mbit.

Ja jag har testat at sätta både 100 på full och halv duplex men då tappar den anslutningen helt.

Nej jag har inte testat med en annan kabel. Skulle kablen kunna vara begränsad till 10mbit menar du?
Det känns lite som att det är någonstans det är inställt på 10mbit eftersom jag alltid får ca 9,5mbit.

Gå in i kontrollpanelen och klicka på "nätverksanslutningar". Högerklicka på nätverkskortet och välj status. Där kan du se hastigeten.
Om det står 100Mbit/s där så ser jag ingen annan förklaring än att det endast levereras 10 Mbit/s.

edit: Visst finns det kablar som inte klarar 100 Mbit/s. Om du har en väldigt gammal TP-sladd kan det bero på det. Kolla vad som står på kabeln! Det bör stå category 5, 5e eller 6.

Last edited:
3134879 Ja jag har testat at sätta både 100 på full och halv duplex men då tappar den anslutningen helt.

Felet sitter förmodligen i din utrustning, antingen nätverkskortet eller kablen. B2's uppkoppling i själva husen är på 100mbit, även om du har ett 10/10 abonnemang.

Gå in i kontrollpanelen och klicka på "nätverksanslutningar". Högerklicka på nätverkskortet och välj status. Där kan du se hastigeten.
Om det står 100Mbit/s där så ser jag ingen annan förklaring än att det endast levereras 10 Mbit/s.

edit: Visst finns det kablar som inte klarar 100 Mbit/s. Om du har en väldigt gammal TP-sladd kan det bero på det. Kolla vad som står på kabeln! Det bör stå category 5, 5e eller 6.

Så gamal är inte kablen så det är iaf ebn cat5.
Det står 10mbit på anslutningen

Felet sitter förmodligen i din utrustning, antingen nätverkskortet eller kablen. B2's uppkoppling i själva husen är på 100mbit, även om du har ett 10/10 abonnemang.

Ja möjligen, frågan är mest vart felet sitter, kablen är åtminstonde cat5 , stadsnätet hävdar att dom öppnat för 100 till mig. Skall dubbelkolla med dom igen.
Har vi lämnat att problemet kan vara kablen om det är en cat5 jag har, eller kan det vara den ändå?

Hur går man vidare om det skulle röra sig om nått konfigurationsfel i min dator förutom det jag redna provat med nätverkskortet?

Last edited:
Den SKA klara 100 Mbit/s men jag har lärt mig att ingenting är säkert i datorernas värld.

okey men om vi antar att det är någtot vajsing med kablen, känns det inte lite osanollikt att den skulle begränsa just till ca 9,5 mbit, man kan ju tänkas att ibland kunde jag fått 10,2 eller nått som bara indikerade att det fanns mer än 10 mbit utifrån?

Men får jag inte nått annat att gå på så skalj jag kolla upp ordentligt med en annan kabel.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!