Problem med tvåans växel på cbr 900 -96

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Ja...precis som titeln säger.

Drar jag på lite för hårt på tvåan så hoppar den ner på neutralen... Om jag däremot finkör så är det inga problem
Men så fort man vrider lite på handtaget så hoppar den på neutralen..

Vad beror detta på? Folk med liknande problem? Hur gör jag?
 
Låter som om du behöver renovera lådan. Tvåans "klackar" är slut.
 
Du måste riva motorn och byta tvåans drev och ev växelförare om de är slitna. Jag har gjort samma procedur på en Fireblade -96 och det enda som var besvärligt var att muttern till kopplingen satt som bara den. Knappt så en muttermaskin klarade det. Köp en verkstadshandbok om du är osäker, där står allt du behöver veta.
 
Nä... du vet att jag har då aldrig haft problem med min hoj.
Går som klockan, fast snabbare.
Det är där du gjorde fel burre! du skulle köpt dej en 600 istället. helst en äldre än 97:a så hade jag varit bättre än dej ändå :D
Men men... du kommer ju åka på spö ändå i sommar när vi är ute och åker ju :rock
moahahahhah!
 
Last edited:
den vägen ska vi alla vandra.
Snacka om standardproblem på större sporthojar.

Undvikes genom att ge fasen i att köra på slangen och krossväxla i 2an.
 
Japp det är klackarna som är slitna på 2ans drev...
Men du måste även byta det motsvarande dervet som klackarna går in i!!! Pris för 2 år sedan 3500 spänn
annars så är det ogjort liksom!
Kolla även rullen som styr skiftgafflarna spåret kan ha fått slitage så 2an inte går i ordentigt!
Kolla även skiftgafflarna.
Ska du köpa beg låda och montera så är det år 96-99 som funkar.
Tidigare lådor går att få i men du får byta en axel från din gamla...Den till kopplingen!
Jag satte i en 95a låda i min 96a...Växlarna gick upp å ner...
Precis som jag ville ha det förvisso men man va ju lite förvånad!
Nu han jag bara köra den 30 mil innan den blev snodd efter renoveringen så!
Ett annat tips om du åker bakhjul är att "undercutta" lådan!
Vad är det undrar du kanske!
JO! Man slipar klackarna och motsvarande ingrepp i dreven så att de får en "negativ" anläggning...DVS dom dras ihop av egen kraft.
Då slipper man detta problem....
Finns firmor som gör sådant men det skall göras på nya frächa grejor så du kommer tyvärr inte undan att köpa nya drev!

Köp mek handbok innan du börjar...
Och kolla att alla styrstift på lager kommer i sina lägen.
Spänn inte kamkedjan när du monterar den!!!!
Vålda inte ihop grejorna!!!!

Lycka till!
 
Tack tack...
Har hört med en polare... fick veta att dreven går på 4000 spänn, måste köpa 6:ans drev också
 
Precis!

Lite vinter pyssel!
Synd bara att det är samma pengar som en lätt portning av din topp ligger på!
Hade ju varit skojjigare att lägga 4000 på det!
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top