Problem med Tutan

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tjenare!

När jag trycker på "tut-knappen" så låter tutan som en döende kyckling eller något. Precis som den får för lite ström eller något.

Det är en Yamaha R1 -98 och batteriet är i toppskick, hojen startar direkt alltid och all annan el är perfekt. Har bytat säkring till tutan samma fel.

Vad tror ni det kan vara ?

Ärgade kontakter. Lossa anslutningarna till signalhornet, spraya lite 5-56 eller kontaktspray och prova igen.

Jåke skrev:
2065112 Ärgade kontakter. Lossa anslutningarna till signalhornet, spraya lite 5-56 eller kontaktspray och prova igen.

hmm okej.... ska dra dit nu och se om det kan vara det.. känns som det är något sådant bara när man hör den.

Kolla om inte den har fått fågelinfluensa :D :D :D :tungan :3freak

Edvardsson skrev:
2065109 Tjenare!
När jag trycker på "tut-knappen" så låter tutan som en döende kyckling eller något.

MoYa skrev:
2065141 Kolla om inte den har fått fågelinfluensa :D :D :D :tungan :3freak

var preciso ch kollade den.. sprutade lite 5-56 funkade inte alls mycekt bättre.. får pilla på den senare.. har inga vektyg här...

men ska ge den lite medicin med :tummenupp

nu framstås jag väl som dum... men ser dessa "tuttor" ut likadant som förr?
hade en RD som jag fick skruva på en liten skruv för att få rätt "ljud"
men så ser det väl inte ut idag antar jag?

Edvardsson skrev:
2065283 var preciso ch kollade den.. sprutade lite 5-56 funkade inte alls mycekt bättre.. får pilla på den senare.. har inga vektyg här...

men ska ge den lite medicin med :tummenupp

själva tutan kanske fått krupp? Låna en och prova eller köp en ny. Kostar typ 120:- :)

Prova som fahrenheit säger. Brukar sitta en liten justerskruv på baksidan av tutan. När jag hade problem med min tuta var det lite pill på den som fixa biffen

Hojtutor är skräp! :fakta När jag köpte min ena hoj så lät tutan skit, så den bytte firman jag köpte hojen hos. På våren efter så var nya tutan skit också. Så jag köpte mig en Biltema-tuta, som kostar nästan gratis och låter mera! Den har hållit nästan 1000 mil, så den får man nog vara nöjd med! :tummenupp Ingen ser nån skillnad heller, den sitter ju under en massa plast å jox :)

Tjena. Jag har ett ganska rejält horn liggandes. Hade det på 125an förut och strålkastaren blev ganska tam när jag tutade :D

Ska nog inte vara problem på din hoj dock

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2065956 Tjena. Jag har ett ganska rejält horn liggandes. Hade det på 125an förut och strålkastaren blev ganska tam när jag tutade :D

Ska nog inte vara problem på din hoj dock
Finns det inte nån på forumet som har en Biltemamistlur för båtar på sin XT600? :va Den borde höras! :)
I min Golf hade jag kompressormatade signalhorn, visserligen laggade dom kanske en halv sekund, men jävlar vilket liv dom förde när dom väl kom igång! :jisses :hihi

På min skruttiga gamla kwackasacki låter tutan som en hes anka om man vrider styret åt vänster och sen tutar. Det är några sladdar/slangar som då rör vid tutan så denna inte kan självsvänga som den vill (antar jag). Så mitt tips är att kolla detta, dvs prova tutan i olika lägen för att utesluta en sån enkel sak.

efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Tut fan :mad:

Men den funkar ju så :)

Edvardsson skrev:
2091111 efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Hur mycket vill du sätta på att den slutar funka på väg till bilprovningen nästa gång? ;)

Edvardsson skrev:
2091111 efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Du kanske hade dåligt med ström i batteriet? Så efter lite körning blev batteriet kryare och gav tutan den ström den behöver.

En hoj som jag ägde hade vissa problem med tutan. Ju mera man varvade motorn - desto högre tjöt tutan. Vid tomgång lät den bara som om någon släppte en smygare ovanför ett kastrullock.

Esquire skrev:
2091261 Du kanske hade dåligt med ström i batteriet? Så efter lite körning blev batteriet kryare och gav tutan den ström den behöver.

En hoj som jag ägde hade vissa problem med tutan. Ju mera man varvade motorn - desto högre tjöt tutan. Vid tomgång lät den bara som om någon släppte en smygare ovanför ett kastrullock.

ska testa varava den och prova....... men tror inte det batteriet var det kräm i som fan... inte mätt i för sig

Edvardsson skrev:
2091407 ska testa varava den och prova....... men tror inte det batteriet var det kräm i som fan... inte mätt i för sig
Det finns en justerskruv på tutan, vrid den sakta antingen motsols el medsols, håll tutknappen inne tills du hittar rätt läge...Sen garanterar jag att den funkar igen....

Anders.....

spinnanders skrev:
2091423 Det finns en justerskruv på tutan, vrid den sakta antingen motsols el medsols, håll tutknappen inne tills du hittar rätt läge...Sen garanterar jag att den funkar igen....

Anders.....

aha okej!! ska kola manualen med... sitter så satans störigt till tutan. Får skruva av massa kåpor om man ska kunna se. Men som sagt så funkar den rätt bra nu :banana

Edvardsson skrev:
2091424 aha okej!! ska kola manualen med... sitter så satans störigt till tutan. Får skruva av massa kåpor om man ska kunna se. Men som sagt så funkar den rätt bra nu :banana
Måste du lossa kåpor för det?
Äe det inte din R1 vi pratar om? Iaf på min R1 så sitter tutan precis vid kylaren, man kan se den o ta den rätt så lätt...
Prova får du se... :tummenupp

Anders

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!