Problem med tull!

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Jag importerade en minicross från kina för ett halvår sen, den togs in via danmark av nån konstig anledning. Det danska fraktbolaget körde sen ut den till mitt jobb där en polare tog emot den. Dom frågade vem som skulle tulla in den och han sade då att det skulle jag fixa. Sen har jag inte brytt mig om det men nu fick jag en undran från fraktboalget om jag tullat in den och att dom ville ha nåt papper på detta (danskjävlar tror ju att man ska förstå deras språk). Kan man skita i det här eller, känns som en sur tusing när jag fan inte ens har kvar hojen, vad kan danska tullen göra? Kan tillägga att dom redan försökt blåsa mig på pengar med en faktura på rena fantasibeloppet för att ha hojen stående hos dom i ett par dagar.

Krigge skrev:
Jag importerade en minicross från kina för ett halvår sen, den togs in via danmark av nån konstig anledning. Det danska fraktbolaget körde sen ut den till mitt jobb där en polare tog emot den. Dom frågade vem som skulle tulla in den och han sade då att det skulle jag fixa. Sen har jag inte brytt mig om det men nu fick jag en undran från fraktboalget om jag tullat in den och att dom ville ha nåt papper på detta (danskjävlar tror ju att man ska förstå deras språk). Kan man skita i det här eller, känns som en sur tusing när jag fan inte ens har kvar hojen, vad kan danska tullen göra? Kan tillägga att dom redan försökt blåsa mig på pengar med en faktura på rena fantasibeloppet för att ha hojen stående hos dom i ett par dagar.

Tyvärr är privatpersoner ett hett villebråd för alla sorters myndigheter. Tror att att danskdjävlarna kan komma och "knacka på din dörr" om du har otur.

Kan bara säga vad jag hade gjort.

Jag hade skitit i det eller så hade jag mailat dom och sagt att det är väl inte mitt fel om hojen kom till Danmark innan den levererades till mig. Detta får ni ta med avsändaren.

FUBAR skrev:
Jag hade skitit i det eller så hade jag mailat dom och sagt att det är väl inte mitt fel om hojen kom till Danmark innan den levererades till mig. Detta får ni ta med avsändaren.

Spelar det nagon roll? Hade den tagits in direkt till Sverige sa skulle han ju fa betala tull har istallet, eller?

Bast ar val att ta in den i EU via det land som har lagst tull om det lonar sig med tanke pa fraktsatt.

Om du kommer kravas pa pengarna eller ej, vet jag inte, men iom att det ar inom de nordiska landerna sa foreligger det nog iaf en viss risk.

Last edited:
Kommer papper från svenska skattemyndigheten till slut. Moms och tull ska betalas inom 30 eller 35 dagar från inköpsdatum enl fakturan. Efter det läggs dröjsmålsränta på.
Normalt sköter speeditören detta och sköter du inte det med dem behöver de bara skicka handlingarna till Sverige.

Hade nog tagit itu med det, annars får du nog betala mer än en tusing i slutändan.

Tullen skall ju inte betalas till danska tullen utan dom ville väl att jag skulle pröjsa här hemma som vanligt och sen skicka ner ett bevis till dom på att det är betalt. Skattemyndigheten har väl inget med detta att göra, dom blir väl bara underrättade om man importerar för större summor, och svenska tullen inte ens inblandad än.

Krigge skrev:
Tullen skall ju inte betalas till danska tullen utan dom ville väl att jag skulle pröjsa här hemma som vanligt och sen skicka ner ett bevis till dom på att det är betalt. Skattemyndigheten har väl inget med detta att göra, dom blir väl bara underrättade om man importerar för större summor, och svenska tullen inte ens inblandad än.

Skattehyndigheten är intresserad av ”alla” summor, dessutom så måste det röra sig om tusenlappar i detta fallet, så det blir till att betala...

Ofta så sköter speditören pappersexercisen och man betalar då avgifterna till speditören som i sin tur reglerar skulden till berörda myndigheter. Du är importör av varan och är enligt lag skyldig att reglera skulderna/avgifterna. Nu kommer du, med all sannolikhet, att få betala tull/skatt och det blir även 25% moms.

Ärendet kommer med all sannolikhet att gå till Svenska skattemyndigheten (om det inte redan är där), om du inte betalar trotts en anmodan från skattemyndigheten så går ären till kronofogden.

M3n..

Silwer skrev:
Eftersom den kom från utanför EU antar jag att den ska tullas (momsas) egentligen, ibland har man tur och slipper ibland åker man dit.
...men du hade inte den turen...tyvärr.
Du sitter just nu fast i ngn dator på tullen och enda lösningen är att tulla in den - på ngt sätt..
Garanterar att de släpper dig inte förrän du ordnat tullhandlingarna!!!!
Fixa !

SirCastic skrev:
Skattehyndigheten är intresserad av ”alla” summor, dessutom så måste det röra sig om tusenlappar i detta fallet, så det blir till att betala...

Ofta så sköter speditören pappersexercisen och man betalar då avgifterna till speditören som i sin tur reglerar skulden till berörda myndigheter. Du är importör av varan och är enligt lag skyldig att reglera skulderna/avgifterna. Nu kommer du, med all sannolikhet, att få betala tull/skatt och det blir även 25% moms.

Ärendet kommer med all sannolikhet att gå till Svenska skattemyndigheten (om det inte redan är där), om du inte betalar trotts en anmodan från skattemyndigheten så går ären till kronofogden.

Jovisst vill dom alltid ha sina pengar men alltså den kom in till tyskland, sen till danmark, därefter till mig i sverige. Vem har rapporterat till skattemyndigheten??? Svenska tullen har inte sett den, danska tullen har ärendet hos sig, skulle dom ha ringt skatteverket??? Dessutom är inte momsen några 25% utan 8 eller 4% kommer inte ihåg vilket, inga stora pengar totalt alltså.

Du tänker på tull, antagligen 4% på en minimoto.
Momsen är alltid 25% såvida det inte är t.ex. livsmedel (12%) eller dagstidningar (6%).

Vid import utanför EU ska du alltså betala tex 4% + 25% + speeditörsavgifter av fakturans belopp.

majtii skrev:
Du tänker på tull, antagligen 4% på en minimoto.
Momsen är alltid 25% såvida det inte är t.ex. livsmedel (12%) eller dagstidningar (6%).

Vid import utanför EU ska du alltså betala tex 4% + 25% + speeditörsavgifter av fakturans belopp.

Stämmer inte, polaren betala inte några 25% , den räknas som leksak eller nåt sånt alt. reservdelar eftersom den inte är monterad.

Krigge skrev:
Stämmer inte, polaren betala inte några 25% , den räknas som leksak eller nåt sånt alt. reservdelar eftersom den inte är monterad.

Spelar ingen roll om det är leksaker eller reservdelar, varor som kommer från icke EU-land skall beläggas med moms. Sedan kan det vara så att din polare har ”glömt” att betala moms, men kommer skattemyndigheten på det så utgår det moms enligt gällande regler.

SirCastic skrev:
Spelar ingen roll om det är leksaker eller reservdelar, varor som kommer från icke EU-land skall beläggas med moms. Sedan kan det vara så att din polare har ”glömt” att betala moms, men kommer skattemyndigheten på det så utgår det moms enligt gällande regler.
Detta stämmer, tyvärr så får man betala svensk moms på nya prylar från ej EU land.
Eller man ska iaf, som sagt jag har klarat mig flera ggr men andra ggr har jag fått tullkraven efter flera veckor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT