Problem med tomgången Yamaha R1 2004

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Har precis köpt en Yamaha r1 2004 som har rullat 2300 mil. Har nu märkt efter bara 4-5 mil att de finns problem.

När man har kört en stund så förlorar hojen tomgången, den dör. När man ska starta upp den igen så är den lite seg, man får ge den lite gas för att den ska gå igång. Men när den väl går igång så har den en normal tomgång när den står stilla. Det verkar som att den bara har dålig tomgång när man kör.

Någon som har några förslag vad det kan vara för fel innan jag lämnar in den?

Tacksam för svar

Tack för tipset!:) Problem med tps låter rimligt. Nu sitter de på ett orginal slip-on med moddade bafflar så de låter goare. Kan de påverka felet?

I princip alla -04 och de flesta -05 hade ett återkallande på TPS givare, dvs, Yamaha kallade de drabbade hojarna för kostnadsfritt byte av den dåliga TPSen innan den, förhoppningsvis, gått sönder.

För att se om det blivit gjort stämplades en stjärna in vid ramnumret..
Kontakta Yamaha, de kan se i sitt register om din hoj fått detta gjort (funkar nog inte om hojen skulle råka vara direktimporterad) :tummenupp

Länk till ServiceBulletin.pdf

I princip alla -04 och de flesta -05 hade ett återkallande på TPS givare, dvs, Yamaha kallade de drabbade hojarna för kostnadsfritt byte av den dåliga TPSen innan den, förhoppningsvis, gått sönder.

För att se om det blivit gjort stämplades en stjärna in vid ramnumret..
Kontakta Yamaha, de kan se i sitt register om din hoj fått detta gjort (funkar nog inte om hojen skulle råka vara direktimporterad) :tummenupp

Länk till ServiceBulletin.pdf

stämmer inte riktigt, jag hade en 04:a som blev återkallad.
TPS byttes på yamahacenter i helsingborg, men inget extra x stansades.
svaret var att det gjorde dom inte längre.
utan allt loggas i datasystem

Har kontaktat Yamaha center i Gbg. Eftersom hojen är import så kan de inte hitta några uppgifter om min hoj. De finns 2st tps på r1 2004. En ny tps kostar 2800kr/st i Sverige, i USA kostar de ca 650kr/st. Sjukt att de kan vara så stor skillnad i pris! Annars borde det inte vara så svårt att hitta en begagnad hos någon demonteringsfirma. Hur svårt är detta att byta och kalibrera själv?

Om det är samma tps som till 07´an, så har jag en flong ny i kartong liggandes. Pmá isf så kommer vi överens om nått :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!