Problem med tomgången på Husa med Dellorto

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Min tomgång vandrar lite grann och om man gasar till, så går den inte ner helt på en gång :confused:

Hojen är en Husaberg FS650e -03 med portad topp, tvinnAir filter och FP system. Den smäller en del när man motorbromsar, men det är tydligen helt normalt, eller?

Vad är det för fel?
Drar den tjuvluft?
Går det att bestycka/justera bort?
Eller är felet helt enkelt Dellorto?

Min erfarenhet av tomgång som inte vill gå ner direkt efter lite gaspådrag är av just tjuvluft, kika på insugsgummit och se så det sitter, plocka gärna bort förgasaren och montera tillbaks alla gummin igen (ibland fattar man aldrig vart de drar) så ska det nog fixa sig. Avgassmällarna vid motorbromsning det är ju så det ska vara, du kör ju husa. :D

Min gissning är bestyckningsproblem om den "hänger" sej när du släppt av på gasen, har haft problem med vissa KTM 525 EXC och dylikt när man monterat på ett öppnare rör tex, har laborerat med lite nålar och dylikt samt lågfarten, dock så sitter det ju inte delorto på den men problemet är ju detsamma låter det som. Är du osäker kör den en sväng i bänken så får du svart på vitt hur den mår.

Tack för svaren :tummenupp

Jag pratade precis med den tidigare ägaren och han sa att den alltid har varit sådär. Ja, då är det säkert "Dellorto" som är felet :tungan.

Det är riktigt, det ska smälla lite om en Husa :D

Last edited:
Roger_SWE skrev:
Tack för svaren :tummenupp

Jag pratade precis med den tidigare ägaren och han sa att den alltid har varit sådär. Ja, då är det säkert "Dellorto" som är felet :tungan.

Det är riktigt, det ska smälla lite om en Husa :D

Skicka ett pm till YPVS eller Mcbudet. De killarna kan Husa & har garanterat bra svar eller tips :tummenupp

Ang avg smällar. Min VOR (också Dellorto) small som en rallybil vid motorbroms, skuva lite på luftskruven(fick för lite soppa) och smällarna försvann. Har kört husa också och har inte smällt.

Drar den INTE tjuvluft och blandskruven är rättjusterad så är det ett praktexempel på att du har för STORT lågfartmunstycke när tomgången inte vill gå ner på en gång....kolla här http://www.doe.nu/mek/mek-forgasare.htm

Avgaspuffarna är svåra att komma från med öppet system... :tuttar
Prova genom att höjja nålen ETT steg.Annars med rättjusterad blandskruv så lindras det till viss del.

:7peta

Prova att höjja nålen ett steg och skruva ut blandskruven till att börja med... :tomten

Last edited:
Tack för alla bra svar :Bugar

Klippt ur www.doe.nu/mek/mek-forgasare.htm texten:
Omvänt, om lågfartsmunstycket är för stort så kan det märkas genom att tomgången inte vill gå ner helt efter påslag utan dalar lite långsamt, kanske i steg.

Det är precis sådär som min Husa gör. Nu är det bara att börja skruva och justera.

Last edited:
Låter som den går för magert på lågvarv. Testa skruva ut blandskruv 1/2-1 varv. Eller kanske byta till ett större tomgångsmunstycke.

En dum fråga: Är "Start jet" = lågfartsmunstycke?
Om det är så, vad blir då "Pilot jet" på svenska?

Start jet är munstycket till choken.Pilot jet är lågfart och main jet huvudmunstycke.

Har provat att justera blandarskruven, men det hände inte så mycket. Motorn var varm och gick på tomgång när jag vred in blandarskruven och sedan ut. Efter lite justerande så blev bättre, men inte bra. Den faller inte ner direkt till tomgång. Jag tycker att den faller lite för långsamt på slutet. Den är nu på 2½ varv ut.

Ska jag prova att gå ner i lågfartsmunstycke(Pilot jet) :confused:

Den har bra gasrespons från tomgång.
Den smäller fortfarande vid motorbroms.

/Roger

Pilotjet, eller ”blandskruven” borde inte behöva bytas ut. Jag har aldrig gjort det i alla fall.

Kommer ihåg när jag bytte system & luftfilter på min gamla Ducati (som har dellorto)
Förutom huvudmunstycke behövdes även större tomgångsmunstycke, gick upp från 65 till 70 vill jag minnas.

Din hoj är ju skapligt trimmad med bra ”andning” så nog behöver den stora munstycken.
Efter som du redan skruvat ut blandskruven en hel del (=mer soppa på tomgång) verkar det som tomgångsmunstycket är något för litet (någon som har annan teori?). Jag skulle testa gå upp en storlek.

Jag antar att du redan kollat att problem inte är mekaniskt, typ kärvande gasvajer osv

Har du skruvat ut skruven så långt som 2,5 varv, så är lågfartsmunstycket för litet. Byt till större.
Låter rimligt om du har annat luftfilter och andra modifikationer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman