Problem med tomgång på mon GSX400F -82...

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Jag håller på att bli knäpp på min hoj. Igår uppe och bytte gasvajer eftersom den gamla var skadad. När det var färdigt (efter många om och men :huvet ) så tänkte jag att jag skulle ta o ställa in tomgångsvarvtalet när jag ändå höll på.

Enligt instruktionsboken finns det två ställen jag som lekman kan justera tomgångsvarvtalet: på en stoppskruv till stället som sitter ovanpå förgasaren mitt i mellan de två mittersta insugen (har inte riktigt lyckats lista ut hur den skruven påverkar ännu, om någon kan förklara så vore jag tacksam :Bugar), och en ställskruv som sitter på gasvajern.

Problemet är nu detta, återigen enligt instruktionsboken så ska man, när motorn är kall, starta med full choke och låta motorn gå i en minut ungefär, och därefter stänga av choken. När jag gjorde detta så dog motorn vilket fick till följd att jag skruvade upp tomgångsvarvtalet. Efter ett tag fick jag den att ligga på ca 1500 varv utan choke. Då började det roliga, när jag låtit motorn stå i tre-fyra minuter på tomgången så börjar den att varva. Helt på eget bevåg så varvar den upp på 5000 varv och ligger sen kvar där. När jag då skruvar upp stoppskruven något föll han tillbaka till 1500-2000 varv och låg stilla i ett par minuter till, sen börjar den plötsligt varva upp igen och lägger sig återigen på 4000-5000 varv.

Är det någon som har en uppfattning om vad det kan vara för fel? Enligt utsago så skall förgasarmunstyckena vara justerade bara för någon månad sen. Gasvajern är som sagt bytt men problemet fanns där även innan. Jag har fått förslag om att den kan suga tjuvluft mellan förgasaren och cylindern, kan det vara en trolig orsak?

En minut från kall motor låter lite väl snålt. En motor går betydligt lättare när den är genomvarm. Åk runt en kvart innan du ställer in tomgången. Då får du nog till det.

Använd inte justeringarna som finns på gasvajern för att ställa in tomgång. De är endast där för att justera spelet i gashandtaget.

Tomgångsskruven vid förgasarna ska räcka för att ställa in en stabil tomgång.

Om motorn vill varva upp även fast du har spel och hyfsad justerad tomgång så kanske en choke-cylinder í förgasarna fastnat i öppet läge?! Det är endast en teori...

/a

EDIT: 1 minut är alldeles för lite. 5-10 min för att vara på säkra sidan. Det är inte helt fel att ställa in efter en aktiv runda heller eftersom då motorn spinner som smidigast.

Last edited:
aLcATRAZ skrev:
Om motorn vill varva upp även fast du har spel och hyfsad justerad tomgång så kanske en choke-cylinder í förgasarna fastnat i öppet läge?! Det är endast en teori...
/a

Borde inte det kännas i choke-handtaget då? Eftersom alltihop är helt mekaniskt menar jag...

Tompalino skrev:
Borde inte det kännas i choke-handtaget då? Eftersom alltihop är helt mekaniskt menar jag...

Det borde inte kunna inträffa, det håller jag med dig om men beteendet låter ju lite som något sånt. Mekaniska saker brukar strula med tiden, annars skulle vi inte haft denna diskussion. :)

Ha lite tålamod, så får du flera tips....

/a

Jag står fast vid mitt första tips. Jag tycker det låter rätt normalt att motorn börjar rusa om man ställer in tomgången på en kall motor. Allt eftersom motorn blir varmare går den lättare och varvar mer på tomgång.

Om du varmkör ordentligt innan du ställer in tomgången så ska det nog gå bra. Rusar motorn trots allt kan du börja leta fel, inte annars.

Zormin skrev:
Jag står fast vid mitt första tips. Jag tycker det låter rätt normalt att motorn börjar rusa om man ställer in tomgången på en kall motor. Allt eftersom motorn blir varmare går den lättare och varvar mer på tomgång.

Om du varmkör ordentligt innan du ställer in tomgången så ska det nog gå bra. Rusar motorn trots allt kan du börja leta fel, inte annars.

Det är just det den gör, när den rusar upp och jag skruvar ner tomgångsvarvtalet för att få den att lägga av så går den först ner ännu lägre i varv än den låg innan den började rusa och sen dör den. Detta skulle ju tyda på att varvtalet är rätt inställt från början och att den sen plötsligt får ökad tillförsel av luft eller soppa. Jag kan tillägga att motorn vid det här laget var ordentligt varmkörd...

Eller också skruvar du för mycket så att tomgången blir för låg så att den dör pga det.

Vad menar du med "ordentligt varmkörd"?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...