Problem med Suzuki Rf 900 :-( Elfel/laddar ej

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hojen min började idag gå märkbart illa, misstände och bluddrade illa över 3000 varv vid belastning, tills den stannade, hade inte ens kraft då att starta med startmotorn, alla blinkers och instrumenbelysning bara lyste svagt svagt, när man blinkade så blinkade alla lampor i instrumenteringen. Fick putta igång den.

Så fort jag använde blinkers, el slog på lyset så började den storkna, på nytt.

Tog mig hem med nöd o näppe, trodde att det var batteriet som krånglade, så jag tog bort det gamla och petade i ett reservbatteri, och allt fungerade som det vore nytt igen :), nytt liv i källan igen, men han bara köra ca 3 mil så började samma problem igen, så det var inte batteriet som krånglade, men förmodar att det är laddreläet :va

El kan det vara något annat :confused:

Det kom helt plötsligt och har inte betett sig så här tidigare alls

Vart sitter reläet? Någon som haft likande problem??

Tacksam för svar!
 
sporTlovEr skrev:
Hojen min började idag gå märkbart illa, misstände och bluddrade illa över 3000 varv vid belastning, tills den stannade, hade inte ens kraft då att starta med startmotorn, alla blinkers och instrumenbelysning bara lyste svagt svagt, när man blinkade så blinkade alla lampor i instrumenteringen. Fick putta igång den.

Så fort jag använde blinkers, el slog på lyset så började den storkna, på nytt.

Tog mig hem med nöd o näppe, trodde att det var batteriet som krånglade, så jag tog bort det gamla och petade i ett reservbatteri, och allt fungerade som det vore nytt igen :), nytt liv i källan igen, men han bara köra ca 3 mil så började samma problem igen, så det var inte batteriet som krånglade, men förmodar att det är laddreläet :va

El kan det vara något annat :confused:

Det kom helt plötsligt och har inte betett sig så här tidigare alls

Vart sitter reläet? Någon som haft likande problem??

Tacksam för svar!


det låter som laddningsregulatorn,,,var den sitter på din hoj vet jag inte.
 
Laddreläet som du kallar det finns inte mer. Nuförtiden sitter allt ingjutet i epoxy och det finns inga rörliga delar.

Bra så länge det funkar (och det gör det otroligt länge och med rätt funktion) men NÄR (inte om) det krånglar är det ofta byte = dyrt.

MEN! Nu behöver det ju inte vara så illa.
Det finns MASSOR med anledningar till att det inte laddar.
Men detta MÅSTE du konstatera först, INNAN du börjar byta delar på måfå.

Så kolla först med en voltmeter när motorn går. Runt 3000 ger regulatorn full spänning, och den ligger på ca 14,4 -14,7 V.
HAr du inte denna spänning över batteripolerna, ja då laddar det inte, eller iaf dåligt.

Batteriet (om det är fräscht och fulladdat) håller upp t.o.m ca 13V.

En god indikator är att ha låg tomgång och sedan varva upp. Då skall halvljuset bli MÄRKBART vitare om det laddar som det ska.

Återkom när du kollat dessa saker.

Have a ball


sporTlovEr skrev:
Hojen min började idag gå märkbart illa, misstände och bluddrade illa över 3000 varv vid belastning, tills den stannade, hade inte ens kraft då att starta med startmotorn, alla blinkers och instrumenbelysning bara lyste svagt svagt, när man blinkade så blinkade alla lampor i instrumenteringen. Fick putta igång den.

Så fort jag använde blinkers, el slog på lyset så började den storkna, på nytt.

Tog mig hem med nöd o näppe, trodde att det var batteriet som krånglade, så jag tog bort det gamla och petade i ett reservbatteri, och allt fungerade som det vore nytt igen :), nytt liv i källan igen, men han bara köra ca 3 mil så började samma problem igen, så det var inte batteriet som krånglade, men förmodar att det är laddreläet :va

El kan det vara något annat :confused:

Det kom helt plötsligt och har inte betett sig så här tidigare alls

Vart sitter reläet? Någon som haft likande problem??

Tacksam för svar!
 
Så kolla först med en voltmeter när motorn går. Runt 3000 ger regulatorn full spänning, och den ligger på ca 14,4 -14,7 V.


Detta, gäller det regulatorn? Vart sitter den, skall man följa pluskabeln från batteriet kanske??
 
sporTlovEr skrev:
Så kolla först med en voltmeter när motorn går. Runt 3000 ger regulatorn full spänning, och den ligger på ca 14,4 -14,7 V.


Detta, gäller det regulatorn? Vart sitter den, skall man följa pluskabeln från batteriet kanske??

Den sitter inbyggd i generatorn och kan tydligen bytas ut. Kolla denna tråd för mer info om just det:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1463230&postcount=11

Lycka till :)
 
mankan skrev:
Generatorn hittar du på vänster sida på motorn. Alldeles in/under/snett bakom bensinkranen sitter det en klump som det går en kabel ur. Det är generatorn min vän :)

Tackar, bugar o bockar, bara RF-folk som rockar :tummenupp :banana
 
Tjena!!
Det kan också vara drivningen till generatorn som gått sönder. Sitter en gummidämpare till drivningen som brukar gå sönder på rf:en. Det finns en nyare variant utan gummibiten att köpa. Den var bytt på min såg jag när jag hade isär motorn i våras. Den gömmer sig under kåpan innanför generatorn, och sitter med ett antal insex skruvar. Dock måste tanken bort för att komma åt kåpan.
 
Hell_Man skrev:
Tjena!!
Det kan också vara drivningen till generatorn som gått sönder. Sitter en gummidämpare till drivningen som brukar gå sönder på rf:en. Det finns en nyare variant utan gummibiten att köpa. Den var bytt på min såg jag när jag hade isär motorn i våras. Den gömmer sig under kåpan innanför generatorn, och sitter med ett antal insex skruvar. Dock måste tanken bort för att komma åt kåpan.

OK! Då sitter den på innsidan av generatorn, då.

Har mätt upp och hur som helst så laddar inte batteriet, 11,9 volt även när jag varvar, så laddingen är det något vajsing med.

Har lust att bara lämna in och få det fixat, skall ringa o höra priser imorrn.

Men kan vara värt att släppa på tanken, ta bort kåpan...
 
Last edited:
Hell_Man skrev:
Tjena!!
Det kan också vara drivningen till generatorn som gått sönder. Sitter en gummidämpare till drivningen som brukar gå sönder på rf:en. Det finns en nyare variant utan gummibiten att köpa. Den var bytt på min såg jag när jag hade isär motorn i våras. Den gömmer sig under kåpan innanför generatorn, och sitter med ett antal insex skruvar. Dock måste tanken bort för att komma åt kåpan.

Nu ser hojen min ut så här, bilden med generatorn på, förmodar att drivningen sitter under dessa insexsbultar, hoppas man ser direkt om det är något i drivningen(gummidämparen) som är paj, borde vara lättare el åtminstonde billigare än att köpa utbytesgenerator för 1800-2500 kr....

Luftfiltret var fräscht och fint, skall nog passa på att byta olja och filter ev framdäck nu när den ändå bara står...
 

Bifogat

  • STRIPPAD.jpg
    STRIPPAD.jpg
    90.7 KB · Visningar: 160
  • STRIPPAD.jpg
    STRIPPAD.jpg
    90.7 KB · Visningar: 134
  • KÅPOR.jpg
    KÅPOR.jpg
    63 KB · Visningar: 101
  • GENERATOR.jpg
    GENERATOR.jpg
    50.2 KB · Visningar: 132
Last edited:
Tjena!
Ja drivningen sitter under den kåpan. Börja med att ta bort generatorn och skruva sedan av kåpan. Det sitter ingen packning där, så täta med någon "packning på tub". Jag vet inte vad reservdelen kostar, men du borde se direkt om den är trasig. Mecka på bara :banana
 
Jag hinner inte skriva ihop något underlag till dig här idag, men kolla dina PM så kan vi få kontakt på det annat sätt, via email eller så.
Jag har fixat samma fel själv, och har dessutom några bilder på det.
 
Hell_Man skrev:
Tjena!
Ja drivningen sitter under den kåpan. Börja med att ta bort generatorn och skruva sedan av kåpan. Det sitter ingen packning där, så täta med någon "packning på tub". Jag vet inte vad reservdelen kostar, men du borde se direkt om den är trasig. Mecka på bara :banana

Misstänker att det är som Hellman säger, det är drivningen, i den lilla "brickan mellan generatorn som har splines, så var den alldeles söndrig av gummi, på insidan av generatorhuset så låg det massor av gummibitar, lika så på insidan av drivdelen som sitter på mc:n.

Skall iväg och mäta upp strömmen i generatordelen, tror faktiskt inte det är ett enda fel på den.

Men måste hela drivdels"toppen" med alla 10 insexskruvar bort också då?

Laddar upp lite bilder efter mera mek..var ett H-e att få bort generatorn..MEN den rullade fint och lätt, luktar inget bränt om den, var ner till generatorspecialisterna istan, de trodde inte det var generatorfel.
 

Bifogat

  • generatordelen (Medium).jpg
    generatordelen (Medium).jpg
    62.6 KB · Visningar: 110
  • drivdelen till generatorn (Medium).jpg
    drivdelen till generatorn (Medium).jpg
    57.3 KB · Visningar: 113
  • brickan med splines (Medium).jpg
    brickan med splines (Medium).jpg
    65.3 KB · Visningar: 108
  • gummibitar av drivdelen i generatorn (Medium).jpg
    gummibitar av drivdelen i generatorn (Medium).jpg
    74 KB · Visningar: 105
  • utsliten (Medium).jpg
    utsliten (Medium).jpg
    31.3 KB · Visningar: 110
Last edited:
grr...en skruv kvar, ej insex utan en med vanlig 10 mm skruvskalle, som tyvärr är lite rund...

Nåja..ringde om lagring, herregud vad dyrt, vet ej om man kan få tag i eftermarknad någon annanstans, via Suzuki. 1865 kr för lagret!!! 965 kr för 8 delar i gummi, vad nu han menade..det ser jag när allt är isär..
 
Nu äntligen efter lite kvällsmek och hjälp av kompisar så äntligen så är är allt veck, generatorn hel och ok, däremot så är ryckutjämnaren i gumme i medbringaren mellan direktdrivningen och generatorn som är paj, skall iväg imorgon och visa upp samt beställa prylar, har man tur kanske denna lilla del finns på hyllan och de har tid att pressa på lagret också! Så är hojen igång senast måndag igen :banana

Detta får avsluta detta kapitel..
 

Bifogat

  • drivning till generatorn (Medium).jpg
    drivning till generatorn (Medium).jpg
    76.5 KB · Visningar: 109
  • huset till drivningen (Medium).jpg
    huset till drivningen (Medium).jpg
    60.5 KB · Visningar: 107
  • drivhuset släppt (Medium).jpg
    drivhuset släppt (Medium).jpg
    65.9 KB · Visningar: 110
  • generatordrivning (Medium).jpg
    generatordrivning (Medium).jpg
    86.7 KB · Visningar: 100
  • ner i växellådan (Medium).jpg
    ner i växellådan (Medium).jpg
    67.9 KB · Visningar: 123
  • trasig ryckutjämnare (Medium).jpg
    trasig ryckutjämnare (Medium).jpg
    75.4 KB · Visningar: 104
Last edited:
Lysande!

Men: En bild på den trasiga delen hade inte varit fel. Eller är det månne den lilla mojen på brädan bredvid stödet?
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Lysande!

Men: En bild på den trasiga delen hade inte varit fel. Eller är det månne den lilla mojen på brädan bredvid stödet?

Japp den lilla biten sitter, i den del(den yttersta) som är i "pappersöppningen", längst ut till vänster, bakom den sitter en lagring som är förhöjd, så den lilla biten är en enhet från början i den yttersta biten det är dock pressat, så måste beställa biten(tar med hela klumpen) och lämna in på någon bilverkstad/mekanisk verkstad och pressa om, det är väl en form medbringare med en splines som sitter inne i gummit i mitten, den är en form av ryckutjämnare antar jag, numera tror jag att det är något annat material än gummi, om det är uretan el dylikt, skall försöka ta bättre korto ladda upp...
 

Bifogat

  • generatordrivning (Medium).jpg
    generatordrivning (Medium).jpg
    86.7 KB · Visningar: 152
Last edited:
Lite bättre bilder

Jag har "döpt" om korten så man lättare skall se vad det är, sen om jag har korrekt namn/benämning på delarna vet jag ej..
 

Bifogat

  • drivenhet med lös splines (Medium).jpg
    drivenhet med lös splines (Medium).jpg
    60.1 KB · Visningar: 118
  • drivenhet med trasigt gummi, bakom det ser man lagring (Medium).jpg
    drivenhet med trasigt gummi, bakom det ser man lagring (Medium).jpg
    65.6 KB · Visningar: 139
  • drivenhet plus trasig splines (Medium).jpg
    drivenhet plus trasig splines (Medium).jpg
    54.7 KB · Visningar: 114
  • lagt in den lösa splines för att visa var den sitter (Medium).jpg
    lagt in den lösa splines för att visa var den sitter (Medium).jpg
    67.9 KB · Visningar: 109
Aha du1 Ja jädrar... jo nog är det en ryckutjämnare alltid, men frågan är vad det skulle göra om man satte i 4 medbringarvingar i ena delen och 4 i den andra för att sedan göra 8 "ostbitar" av nåt smart material, kanske ett skateboardhjul eller nåt oljetåligt.
Nylonblock kanske är lite väl hårda. Hmmm kanske såga ur bitar ur en hockeypuck?
Eller slitbanan på ett bildäck?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top