Problem med SUZUKi DR 750 (OLJE BYTE) HUR?

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej har ett problem med min Suzuki DR 750 BIG... Jo nämligen att det är svårt att växla ibland med den.. Oljan är bytt i den på verkstad.MOTUL,. Men jag har hört att man ska ha Castrol i dessa bågar.. kan det stämma...'?? Om så är fallet är det någon som vet hur mkt olja det ska vara i den vid byte ink filter? TACKAR:yoparty

Köp en 4L-dunk.
Det måste väl finnas antingen sticka eller fönster så att du kan se nivån. Motul är gör bra oljor. Vilken har du i?

Om du har problem med växlingar börja med att kontrollera kopplingsvajerns spel, tomgångsvarvtal och kedjespänning. Mängd olja(utan filter) står angivet vid oljepåfyllningslocket på motorn tex 2300 ml på en DR650 lägg till ca 1,5 dl vid filterbyte

aha okej ska kolla upp detta först funderar på att bara tömma den oljan som är i har gått ca 20 mil och fylla på med Castrol värsting oljan...Har hört lite att de har problem med smörjning på denna motor. sen är det så att den har varit stillastånde i ca 10 år innan oljan byttes så jag tror att den nya oljan som är i inte är så fräch längre...Förmådar jag eller??

den har varit stillastånde i ca 10 år innan oljan byttes så jag tror att den nya oljan som är i inte är så fräch längre...Förmådar jag eller??
Jag tänker på Anders Rs tips
Om du har problem med växlingar börja med att kontrollera kopplingsvajerns spel, tomgångsvarvtal och kedjespänning.
Och jag förmodar att kopplingswiren inte är smord på 10år? Förmodar jag rätt?
I så fall smörj wiren. t.ex med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Vajersmorjare/
Det kan tom vara så att wiren bör bytas ut pga den inte smorts av förre ägaren.
Har bytt kopplingswire på min 11 år gamla sukka. Smorde nya kopplingswiren innan jag monterade den. Köpte färdigt kopplingswirepaket från Lelles.
Nästa sak som ska smörjas är (om du har en länkmekamism mellan växelpedal och motorn och växelpedalen är fäst vid fotpinnen) är alla delar i den här mekanismen) Plocka sönder och smörj.
Det är i detta läge inget akut fel på den oljan du har i hojen. Som jag ser det utan det är andra orsaker till att du inte kan växla som du vill.
Kan ju också vara fel på återföringsfjädrarna i växelmekanismen, böjda växelförare men börja med och smörj allt annat som kopplingswiren.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC