Problem med Suzuki 65hk (båtmotor)

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Fått en båt av svärfar, just nu står den på landstället 55mil bort och jag har själv inte kikat på den men vad han förklarat är det en Suzuki 65hk motor monterat på den. Sen han körde på grund i älven har motorn haft problem. Enligt honom startar den men propellern snurrar inte :va

Är inte så insatt på båtmotorer så vänder mig till SH expertis! Vad kan ha hänt? går det att reparera eller lika bra att slänga motorn och köpa ny?

IMG_0474 kopia.jpg
 
Tja, det mest uppenbara är väl om brytpinnen har gått (för man har väl fortfarande kvar sådana? Har inte meckat båtmotorer nyare än 80-talet)
 
Om jag inte missminner mig helt så längst ner på drivaxeln, alltså den axel som går från motorn ner till lådan, sitter ett drev där som antingen sitter med kil eller brytpinne.

Får plocka ner riggen för att komma åt men det är inget svårt jobb, enkel konstruktion det där, kan passa på att byta impeller med i förebyggande syfte när skiten ändå är nere.

Kolla förresten först så att propellern snurrar lätt och utan missljud i neutral, när du lägger i växel bör du känna att växeldrevet går i grepp och att det blir lite motstånd annars kan det vara något med växelförarn med.
 
Last edited:
Sitter på axeln "i" propellern och det är den som ser till att propellern snurrar när motorn är igång och axeln snurrar. Tanken är att kör du på sten så ska brytpinnen gå av istället för att propellern slås sönder, man sätter dit en ny brytpinne så kan man ta sig hem.

Iaf var det så på min 4hk Apollo som jag hade för 20år sedan... Vet dock inte om det sitter brytpinnar på så stora motorer som 65hk, det får nån annan svara på.
 
Om jag inte missminner mig helt så längst ner på drivaxeln, alltså den axel som går från motorn ner till lådan, sitter ett drev där som antingen sitter med kil eller brytpinne.

Får plocka ner riggen för att komma åt men det är inget svårt jobb, enkel konstruktion det där, kan passa på att byta impeller med i förebyggande syfte när skiten ändå är nere.

Ska bara få hem den så ska jag kolla igenom den. Nu ser jag lite ljus i tunneln. Brukar ta projekt som jag ångrar sen pågrund av att det kostade mig mer än det var tänkt så ville veta ungefär vad som kan gå snett vid sådana fall så man vet vad man ger sig in på.
 
Ska ärligen säga att jag inte varit med om att den kilen gått dock, sitter rätt bra det där så det borde kunna gå sönder rätt mycket innan den går, då har jag ändå rensat några blad på en propeller.......

Nja, tror nog mer på växelförarn ändå om det inte är missljud och allt snurrar lätt, brukar vara en axel som sitter framför drivaxeln men har aldrig haft en suka så säker är jag inte.

Propellerbrytpinne har jag inte haft på någon motor jag haft, dock bara haft 40hk och större, bara splinesad axel till propellern på de.
 
Större snurror brukar ha en gummibussning i propellern som kan ge vika permanent om man har otur.
 
Får väl plocka med endast motorn hem till sthlm. fixar den sig transporterar jag ner själva båten
 
med andra ord kört eller går det att byta ut?

Allt på båtmotorer går att byta ut, båtägare är snålare än hojjjare ;) Om det inte gäller en Archimedes förstås för då får man leta reservdelar på loppis...

Nä men så länge någon tillhandahåller reservdelar till den brukar det mesta gå att lösa, lättmekat med oändligt med utrymme när det kommer till utombordare =0)
 
Större snurror brukar ha en gummibussning i propellern som kan ge vika permanent om man har otur.

Har jag inte sett men det kanske är nyare grejer?

Har en kolfiber och en aluprop. till min Johnson 115 och de har inte, inte min gamla Mercury 65 heller, penta 40n jag hade kommer jag ärligt inte ihåg men tror inte det, men de var alla äldre än -90tal.
 
Har jag inte sett men det kanske är nyare grejer?

Har en kolfiber och en aluprop. till min Johnson 115 och de har inte, inte min gamla Mercury 65 heller, penta 40n jag hade kommer jag ärligt inte ihåg men tror inte det, men de var alla äldre än -90tal.

Nja, stora motorer har varken brytpinne eller friktionskoppling, kan inte påstå att jag vet brytpunkterna.

Men oftast är folk omedvetna om att den sitter i deras proppeller, förens den dagen det inte går att få driv i båten.

220px-Propeller_rubber_bush_failed.jpg

Så här kan den se ut om den falerar iaf, oftast täcks den av brickor så man tror att den är en del av ett gjutet nav.
 
Skönt då är det inte kört med andra ord.

Vad jag förstått är det antingen brytpinnen, gummibussning eller själva propellern.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top