Problem med surge?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha läst och räknat lite så börjar jag ana att jag har surgeproblem. :huvet

Jag har tidigare gnällt en del i byggtråden om ett "rapande" ljud som kommer när turbon laddar närmare 0.8 bar och efter att ha följt ett räkneexempel i "Forced induction performance tuning" så hamnar jag väldigt nära surgelinjen vid 50% flöde som ni kan se på bilden.

För tillfället ligger laddet på 0.7-0.8 och ljudet hörs fortfarande ibland när man kör hårt, jag kan inte se några oroligheter på laddtrycksmätaren när det händer men då den är oljefylld och tar trycket från insuget kanske inte tryckstötarna märks? Ju högre laddtryck desto närmare surgelinjen hamnar jag så det känns som att jag måste få lite klarhet i det här innan jag går över ett bar...

Är det någon som har erfarenheter av detta, och vad går det göra åt problemet? Om toppen lämnas iväg för portning borde VE höjas någon procent och kurvan hoppa lite längre åt höger på mappen, och funkar inget annat finns det säkert modernare snurror som skulle passa bättre med lägre mottryck för det flödet motorn ger (113.3CFM som sugmotor).

Bifogat

• laddtryck.jpg
    laddtryck.jpg
    102.5 KB · Visningar: 256
Efter att ha läst och räknat lite så börjar jag ana att jag har surgeproblem. :huvet

Jag har tidigare gnällt en del i byggtråden om ett "rapande" ljud som kommer när turbon laddar närmare 0.8 bar och efter att ha följt ett räkneexempel i "Forced induction performance tuning" så hamnar jag väldigt nära surgelinjen vid 50% flöde som ni kan se på bilden.

För tillfället ligger laddet på 0.7-0.8 och ljudet hörs fortfarande ibland när man kör hårt, jag kan inte se några oroligheter på laddtrycksmätaren när det händer men då den är oljefylld och tar trycket från insuget kanske inte tryckstötarna märks? Ju högre laddtryck desto närmare surgelinjen hamnar jag så det känns som att jag måste få lite klarhet i det här innan jag går över ett bar...

Är det någon som har erfarenheter av detta, och vad går det göra åt problemet? Om toppen lämnas iväg för portning borde VE höjas någon procent och kurvan hoppa lite längre åt höger på mappen, och funkar inget annat finns det säkert modernare snurror som skulle passa bättre med lägre mottryck för det flödet motorn ger (113.3CFM som sugmotor).

Du ligger ju på en bedrövlig verkningsgrad. Att ligga så nära pumpgränsen är inte bra vare sig för turbon, effekten eller din plånbok

Vad kommer snurran från för motor och vilka prestanda hade den?

De är ju nästan lättaste sättet att jmf hu bra den passar på din hojmotor:

Edit: Är du säker på att du räknat rätt på luften jag får det till att den utan ladd, grovt räknat lämnar 0,05m3/s vid 8000rpm, vilket ger att ditt läge i mappen förbättras dramatiskt.

Last edited:
Vid vilket varvtal ska räkna på maxflödet, vid maxvrid eller maxeffekt? Maxvrid har jag vid 8-8500 rpm och maxeffekt vid 9500, och jag räknade med 9500.

Turbon är en K14 som har suttit på en Pegeout 1.8 diesel, effekten vet jag inte riktigt men knappast långt över 100hk.

Att ligga så nära pumpgränsen är inte bra vare sig för turbon, effekten eller din plånbok

Som tur var så fick jag snurran gratis, effekten är ändå för hög för kopplingen just nu och plånboken är tjock så det är ingen fara på taket. Den här säsongen var ändå tänkt som en testperiod så det är nästa sommar det gäller! :tummenupp

//Anders

Vid vilket varvtal ska räkna på maxflödet, vid maxvrid eller maxeffekt? Maxvrid har jag vid 8-8500 rpm och maxeffekt vid 9500, och jag räknade med 9500.

Turbon är en K14 som har suttit på en Pegeout 1.8 diesel, effekten vet jag inte riktigt men knappast långt över 100hk.

Som tur var så fick jag snurran gratis, effekten är ändå för hög för kopplingen just nu och plånboken är tjock så det är ingen fara på taket. Den här säsongen var ändå tänkt som en testperiod så det är nästa sommar det gäller! :tummenupp

//Anders

Ha ha...

en gammal tumregel säger att en snurra på en diesel klarar att leverera 1,08 -2 ggr effekten på en bensin motor, om den lämnade 100 hk på en gammal sur peugeot så klarar den lätt 180 hk på din hoj.

180 hk på din hoj borde du ha vid 1,1 ca bar, visst är det ungefär 90 hästar std i gsx 750?

Luftflödet ska hamna hyffsat i mappen för din motor om du räknar från 5500 (under de är det väl ganska tomt i din spis) upp till 11000.

Jag tror absolut inte att turbon är så stor i kompressordelen att det ska bli några problem med pumpning. När jag hör specen på bilmotorn tänker jag snarare för liten turbo...

Om vrider fullt på högsta växeln från 3000:
Vid vilket varv börjar den ladda?
Vid vilket varv når du 0,8 i ladd?

Jäpp, 87 hk på veven enligt handboken.

Luftflödet ska hamna hyffsat i mappen för din motor om du räknar från 5500 (under de är det väl ganska tomt i din spis) upp till 11000.

Huvva, varvar jag 11000 med den gamle skorven så bryter nog stakarna förlovningen med sina respektive kolvar...:D

Bearing var så snäll att lägga ut ett bromspapper på sin original-750 och enligt det så har jag inte mycket att hämta över 9500rpm, tyvärr så följde varvräknaren med kåpan till majbrasan så jag har dålig koll på vid vilket varv den börjar ladda. Mellan tummen och pekfingret så har jag positivt laddtryck vid 4000rpm och 0.8 bar vid 7000, så jag är rätt nöjd med hur den laddar.

attachment.php

Till veckan ska jag provtrycka systemet efter att ha gjort ett par fäststag till plenumet och gissningsvis tappar jag en del tryck genom otäta skarvar och sånt, så jag kanske får ännu tidigare ladd efter att ha fixat sånt. Lat som man är så har jag heller inte fixat en packning mellan grenröret och turbon så där lär jag tappa lite också...:gnissla

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back