Problem med styrningen på min Fireblade -00

Von Tratt

Kööör bara!
Gick med
21 May 2008
Hoj
2000, Honda, Fireblade
Hallå!

Jag skulle behöva hjälp av er här på denna tråd.
Jag har en 929 -00:a som jag köpte för tre månader sen ungefär.
Detta är min första motorcykel så jag hade inget att jämföra med innan jag upptäkte problemet. Styrningen är väldigt "tung". När man kör i långsammare hastigheter så måste man hålla emot när man svänger så det inte ger fullt styrutslag. Och när man kör fortare så får man ta i mer för att svänga än vad jag tror är normalt. En kompis till mig köpte en 929:a för en månad sen och den betedde sig helt annorlunda, det var då vi upptäckte att nåt måste vara fel.
Jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med detta problem.
Är tacksam för alla förslag och ideér.

MVH //David

Som du beskriver kan det vara för hårt åtdraget styrlager kanske?
Prova att lossa det och kolla i verkstadsmanualen hur mycket moment Nm det ska dras med.

Skulle tro att styrlagret är åtdraget alldeles för hårt, har servat hojar som haft
liknande "fel".

Hissa upp framänden så att framhjulet hänger fritt, går det "tungt" att vrida
så är det detta fel.

- Lossa övre gaffelkronan...
- Lossa låsmuttern till styrlagret.....(den övre under gaffelkronan)
- Lossa den undre muttern tills du känner ett "glapp" när du drar gaffel framåt/bakåt.
- Dra åt den undre muttern tills du INTE har nått "glapp" + c:a 10º till.
- Dra fast låsmuttern...OBS! Håll emot den undre muttern så att du inte drar
åt lagret ännu mer.

Det är troligtvis så det gått till när lagret blivit för hårt ansatt.

KentW

Som tidigare sagt så kolla styrlagerna.. men även däcket kan ha en liten inverkan..
Dvs har du ett platt framdäck blir den också lite trögstyrd.

Jag skulle faktiskt tippa på slitna däck också. Om de är i gott skick så borde du kolla så att gaffelbenen sitter i rätt höjd i kronan. Jämför med kompisens.

Är du eller förra ägaren wheelie-entusiast som har mer ambition än förmåga så är styrlagren nästa punkt på listan över saker att kolla.

Kände på hojen igår och det är nog nästan säkert att det är för hårt åtdraget. kikade efter styrdämpare men det hade han inte. Min fundering är om lagret blir dåligt av att ha varit ansatt så hårt? Isf kanske det är bäst att passa på å byta... Bör tilläggas att däcket är kass, platt osv.. Men det var på tok för trögt för att kunna vara det tror jag. Men tar lagret skada av att vara så åtdraget? vet ju inte hur länge den har körts så...:confused:

Kände på hojen igår och det är nog nästan säkert att det är för hårt åtdraget. kikade efter styrdämpare men det hade han inte. Min fundering är om lagret blir dåligt av att ha varit ansatt så hårt? Isf kanske det är bäst att passa på å byta... Bör tilläggas att däcket är kass, platt osv.. Men det var på tok för trögt för att kunna vara det tror jag. Men tar lagret skada av att vara så åtdraget? vet ju inte hur länge den har körts så...:confused:

Beror lite på vad för typ av lager som är monterat! När man byter originallagret är det int eovanligt att man sätter i koniska rull-lager om sådant inte redan sitter där. Och de tål mer!

Är det vanliga kullager så är svaret "ja, de tar stryk av att vara för hårt ansatta!"

Nu har ni ju hittat ett fel, och det är ju bra. Men det kan ändå vara idé att kolla ringtryck och om framdäcket är så slitet som jag fått uppfattningen att byta även det! Om inte annat behövs ju mönsterdjupet nu när det börjar bli höst och regnet kommer ännu tätare! :huvet

Lycka till!
// Niklas

Är det lösa lager, vilket det ju brukar vara, så tar dom stryk ja. Kanske inte för en runda runt kvarteret, men i längden så sliter det.

Är det vanliga kullager så är svaret "ja, de tar stryk av att vara för hårt ansatta!"
Nja, dom tar stryk av att ligga i spänn, men iom att dom har en innerbana så kan man ju spänna hur hårt man vill mot den, utan att det gör något! Så länge den är centrerad mot ytterbanan vill säga, och man inte drar så hårt att den blir tunnformad :rolleyes:

Last edited:
Jag tackar alla för hjälpen! Jag skall kolla upp och prova det ni har föreslagit. Jag återkommer med information om hur det har gått.
Som sagt, tack för alla förslag!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...