Problem? med startspärr (H.I.S.S) Fireblade -01

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
Hejsan, jag har köpt en kraschad Fireblade som jag tänkt bygga om till streetfighter. Nu är det så att jag inte får någon gnista, har inte hunnit felsöka elsystemet ännu men jag noterade att den den gröna lampan med nyckelsymbol lyser konstant. Vad jag förstått så ska denna slockna efter nån sekund då man vridit om startnyckeln? Den förra ägaren hade tyvärr båda nycklarna i knippan när det small så jag funderar om chippet i nycklarna gått sönder och spärrar tändningen... Startmotorn går runt men gnistan finnns ej.
TAcksam för svar.

Om chippet har gått, så behöver du byta ut både nycklar och boxar då dessa hör ihop.
Kolla så inga relä'n har gått sönder också.
På min 600RR sitter det bla, Fuel Cut-off och om dessa inte fungerar, så startar inte hojen heller
Det kan också vara själva HISS-sändaren som sitter runt t-låset som inte fungerar längre.
Då kommer inte signalen till boxarna.

Man kan tydligen koppla runt startspärren med hjälp av en zener diod..
Vill inte skriva hela förklaringen, kanske blir bannad från forumet om man tipsar tjuvarna om hur man kopplar runt spärren? Eller det kanske inte är någon hemlighet, vad vet jag?

Ska kolla om det funkar om inte Honda kan omprogrammera en ny nyckel åt mig förstås...
Vet nån var man hittar Zener dioder ?

Last edited:
Man kan tydligen koppla runt startspärren med hjälp av en zener diod..
Vill inte skriva hela förklaringen, kanske blir bannad från forumet om man tipsar tjuvarna om hur man kopplar runt spärren? Eller det kanske inte är någon hemlighet, vad vet jag?

Ska kolla om det funkar om inte Honda kan omprogrammera en ny nyckel åt mig förstås...
Vet nån var man hittar en Zener diod med ~3.7v motstånd?

elfa.se

dock så fick jag samma bekymmer på min när det var omkull och då var det HISS sändaren/antennen som sitter runt låset som hade pajjat.

kan lägga till att den är grymt känslig för stötar så jag skulle testa att byta den först :tummenupp

den är bara att köpa ny utan att byta nycklar och skit.

rfid-chippet i nycklarna ska inte gå sönder av dom moderata krafterna vid en krash.
Större risk att antennen som sitter runt tändningslåset eller kabeln till den tagit skada, kolla upp den till att börja med.

elfa.se

dock så fick jag samma bekymmer på min när det var omkull och då var det HISS sändaren/antennen som sitter runt låset som hade pajjat.

kan lägga till att den är grymt känslig för stötar så jag skulle testa att byta den först :tummenupp

den är bara att köpa ny utan att byta nycklar och skit.

Tack för tipsen, ska kolla ebay:tummenupp

Efter närmare felsökning visade det sig att jag hade kabelbrott från "sändarringen", skarvade tillfälligt ihop det och då fick h.i.s.s kontakt med ECM-boxen och den gröna lampan vid nyckelsymbolen slocknade. Nu hoppas jag att jag fått gnista också, får vänta tills jag får den nya tanken så jag kan testa så bränslepumpen drar igång också. Kan ju hoppas att den helt mirakulöst startar då, men man är ju väl bekant med Murphys lag...:)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard