Problem med startreläet!!!

Highsider

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Gata: R1 -04 Bana: CBR600RR -07
Köpte en Kawasaki ZX6R -99 för några dagar sedan.
Var ute och körde en runda igår och kom tillbaka för att sätta in den i förrådet så stängde jag av den och skulle starta den igen, så bara klickade det i startreläet.
Tog av det och skakade det lite och man hörde att något var löst inne i det.
Tänkte då blir det väl ett nytt relä då.
Åkte till Mc skroten i Fleninge och fick tag på ett begagnat relä.
Koppla in det och prova starta.. startmotorn gick runt på första försöket och den startade men dog lika snabbt av för lite choke.
Tryckte en gång till och då var det lika dant som med det gamla reläet, det bara klickar i det. Bör tilläggas att batteriet är nyladdat och är ett biltema batteri. Mycket tacksam för svar.
MVH Christian
 
Batteriet är inte nyladdat när man låte hojen stå på med lysen o fläkten gåendes osv :D

Ba ladda om batteriet o starta upp igen.

Okej jag har också funderat på det men det är konstigt att det skramlar i reläna.

Plocka isär ett relä o se va de består av o hur det fungerar så förstår du varför de skramlar.
 
Last edited:
ja det kan man tycka, jag kollade aldrig mitt relä, Men visst det kan ju vara nått annat fel. Testa med ett annat batteri om du har tillgång. Det går ju bara och hålla dit om det inte passar i hojen och provstarta.
 
Okej jag ska ta in och ladda batteriet en gång till och se vad som händer

okej tack så mycket för svaret
 
Last edited:
Biltema-batteri... :D Vad konstigt... :rolleyes:

Skulle inte förvåna mig ett dugg ifall felet är att batteriet är kass. Det kan ändå laddas fullt men levererar inte full kräm. Hade precis samma problem med ett bilbatteri, laddade det fullt och allt var bra, fungerade ett litet tag sen var det kört. Fram med laddaren osv. Mätte sen hur många Ampere det lämnade när det var fullt. 430 av 650... Bara att kasta skiten.
 
Okej jag ska ut och mäta på batteriet.. men det är konstigt för det verkar som om det är rätt bra kräm på det för alla lampor lyser bra och det klickar ganska kraftigt i reläet så att man kan känna att det rör sig i det om man håller fingret på
 
Okej jag ska ut och mäta på batteriet.. men det är konstigt för det verkar som om det är rätt bra kräm på det för alla lampor lyser bra och det klickar ganska kraftigt i reläet så att man kan känna att det rör sig i det om man håller fingret på

Lampor belastar inte batteriet särskilt mycket. Skulle dessutom tro att det är en skyddskrets i din mc, precis som det var i min bil och jag vet att en del motorcyklar har det med, som gör att startmotorn inte går igång om spänningen understiger ett visst antal volt. Mät på batteriet när det klickar.
 
Okej jag ska ut och mäta på batteriet.. men det är konstigt för det verkar som om det är rätt bra kräm på det för alla lampor lyser bra och det klickar ganska kraftigt i reläet så att man kan känna att det rör sig i det om man håller fingret på

Jag hade samma problem på min för ett par veckor sedan, det var batteriet.
Som sag, lampor etc. belastar inte batteriet mycket, men mät batteriet obelastat sedan slå på lyse och se om det sjunker.
Testa med starthjälp annars, funkar det så vet du att det är batteriet.

EDIT- Kontakten till stödet behöver du nog inte bry dig om, hade det varit den skulle det inte klicka alls i relät.
 
Last edited:
Har du kollat om statmotorn är ordentligt jordad - hade liknande symtom på min K100 för några år sedan, bytte både batteri och startrelä, samt kol i startmotorn men inget hjälpte. Drog så en extra jordkabel till startmotorn - har fungerat perfekt se´n dess!
 
Var ute och mätte på batteriet.
12,3V obelastat, med jämna mellanrum testade jag att starta, men det bara klickade, 12,0V när jag tryckte på knappen, så tog jag av tanken för att kolla så att det såg okej ut med kablarna under tanken, och rätt va det var när jag tryckte så gick startmotorn runt och hojen startade, mätte upp 14,4V jag har ingen aning om vad det kan vara.. kanske nåt kol i startmotorn som e kasst som gör att det går trögt:va

Nä jag har inte kollat jordningen på startmotorn jag får ut imorron och göra det. Tack för tipset
 
Last edited:
Hur gick det?

Var ute och mätte på batteriet.
12,3V obelastat, med jämna mellanrum testade jag att starta, men det bara klickade, 12,0V när jag tryckte på knappen, så tog jag av tanken för att kolla så att det såg okej ut med kablarna under tanken, och rätt va det var när jag tryckte så gick startmotorn runt och hojen startade, mätte upp 14,4V jag har ingen aning om vad det kan vara.. kanske nåt kol i startmotorn som e kasst som gör att det går trögt:va

Nä jag har inte kollat jordningen på startmotorn jag får ut imorron och göra det. Tack för tipset

Är nyfiken på vad problemt är, uppdatera gärna om hur det gick... Har ev. Samma problem!
 
Är nyfiken på vad problemt är, uppdatera gärna om hur det gick... Har ev. Samma problem!

Jag hade samma problem nu vid första uppstarten för våren på min ZZR. Dett klickade ett par försök och lukta lite bränt typ. :gnissla
Glappkontakt/krypström i en av kontakterna till junktionboxen var felet för mig iaf. OBS. Alltså INTE statreläet.
Börja med eletronikspraya kontakter och se vad som händer :tummenupp
 
Är nyfiken på vad problemt är, uppdatera gärna om hur det gick... Har ev. Samma problem!

Nu var det ju 7 år sedan för TS, men med 12.3V i vilande spänning över polerna på batteriet låter lite lågt. Har du något liknande skulle jag säga att du ska testa med startkablar från ett friskt batteri och om det funkar så är det bara att byta batteri.
PAssa även på att mäta spänningen över polerna med hojen igång så den ligger nånstans runt 14.2-14.4V, inte mycket lägre eller högre för då har du strul med laddningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top