Problem med startmotorn på min husaberg 650 -01

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Hej allesammans!! NU har jag yttligare en fråga.. Startmotorn som sitter på våra husaberg.. Hur funkar dom, min går runt men hojjen tänder inte igång på den? Ska man även kunna änvända den både när hojjen är varm och kall, lr är det bara när den är varm?
När jag trycker på startmotorn så snurrar den runt, men motorn liksom tänder inte till?? :kocko Vad är det som är fel? :huvet :huvet
\Mvh Christian
 

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
E ju bara en sk hjälpstart skall egentligen inte starta på den när den e kall på dom årsmodellerna -01 -02. Min tänder inte heller på elstarten när den e kall men när den e varm startar den galant.

mvh/martin
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Ok!!
Men min starmotor snurrar runt när den är varm men inget mer händer. Vad kan vara galet? :kocko
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
BlackDevil skrev:
Ok!!
Men min starmotor snurrar runt när den är varm men inget mer händer. Vad kan vara galet? :kocko

Snurrar bara startmotorn och inte motorn så har det gått ett drev inne i moroten. Laga drevet, eller plocka bort hela startmotor grejen eftersom den inte funkar något vidare på Husaberg (det sista kommer jag få skit för :) )
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Blue skrev:
... eller plocka bort hela startmotor grejen eftersom den inte funkar något vidare på Husaberg (det sista kommer jag få skit för :) )
Det stämmer till viss del att elstarten inte fungerar så bra (dagens underdrift) på husa 01-03.
Vill minnas att Husaberg själva kallar det hjälpstart inte elstart...
Från & med 04 så är det inga problem alls med elstarten. :tummenupp
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag har ingen större lust att ta bort startmotorn.. Skulle va roligt om den funkar när motorn är varm iaf.. :banana
Man hör ju att startmotorn drar runt motorn men den liksom inte tänder... Den är även lite små svår startad även när den är kall när man ska kicka igång den... ingen som känner igen felet som jag har som kan hjälp till så man slipper att felsöka hela hojjen :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Dream on. Startmotorer på Husa innan 04 är det bara lotteritomtar som de fungerar på. :p

Satt inte på min hoj när jag köpte den, monterade den, blev besviken, avmonterade den. En varm husa ska inte vara svår å starta ändå så.

*Edit, det kan ju vara nått fyllo som monterat din startmotor å helt enkelt skite i å sätta in drevet också :p
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om startmotorn snurrar utan att dra runt motorn kan det vara frihjulet som börjar bli slitet,"clutch mechanism freewheel" i reservdelslistan.Fick byta det på min -01:a.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
BlackDevil skrev:
Jag har ingen större lust att ta bort startmotorn.. Skulle va roligt om den funkar när motorn är varm iaf.. :banana
Man hör ju att startmotorn drar runt motorn men den liksom inte tänder... Den är även lite små svår startad även när den är kall när man ska kicka igång den... ingen som känner igen felet som jag har som kan hjälp till så man slipper att felsöka hela hojjen :)
De e inge fel på själva startmotorn o alla drev på husor 01-03, min 01 startade kall som varm sedan någon form av tillfixning av autodekomsystemet på kammen. vet tyvär inte vad som gordes, skulle tro att dekompen mixtras till så den lyfter mer? Man kan även hjälpa till vid start genom att hålla in den manuella dekompen o släppa den relativt sakta samtidigt som man kör startmotorn.
 

Folket

Fickan tom
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 1954 & 56
Prova att skruva upp tomgång vid start,sedan kan du skruva ner den igen.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Boost 2 skrev:
De e inge fel på själva startmotorn o alla drev på husor 01-03, min 01 startade kall som varm sedan någon form av tillfixning av autodekomsystemet på kammen. vet tyvär inte vad som gordes, skulle tro att dekompen mixtras till så den lyfter mer? Man kan även hjälpa till vid start genom att hålla in den manuella dekompen o släppa den relativt sakta samtidigt som man kör startmotorn.
Om jag kommer ihåg rätt så är det en svetsloppa som ska sättas fast någonstans, kommer inte ihåg var.
Efter det så är det bara batteriets kapacitet som sätter stopp för startandet.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Boost 2 skrev:
De e inge fel på själva startmotorn o alla drev på husor 01-03, min 01 startade kall som varm sedan någon form av tillfixning av autodekomsystemet på kammen. vet tyvär inte vad som gordes, skulle tro att dekompen mixtras till så den lyfter mer?
Man kan lägga en svetsloppa på nocken till autodekompen och fila till så förlänger man öppningstiden lite.
 

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Ort
fba
Hoj
r6 2002
samma problem här. har haft min inlämnad pga detta. men den funkar fortfarande inte, något som är viktigt är att ventilerna är rätt justerade å fuggen är justerad rätt. vanligaste som får dom är att fixa autodekomen, så den lyfter bättre, innebär ett ingrepp på kamaxeln, dom svetsar "lite" där så löser det sig. man kan även byta till kraftigare batteri så får man bättre kräm.
ska nog in med min nu iaf så dom fixar autodekompen. obS! nu när min är fin justerad så behöver jag inte något knapp igentligen. 1-2kickar så är den igång antingen kall eller varm=75kg å ny börjare.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Man svetsar på kläppen så den sjusteras upp en liten bit, strax under 1mm, inte på kamaxeln. När jag renovera min motor på min 01a så böt vi ut frihjulet + svetsa på kläppen. Efter det så starta den alltid på elstarten men då var det batteriet som sa stopp i stället. 04a kom det ett starkare batteri med mer ampere i. Men som sagt så är det en hjälp start.

Röda pilen visar vad jag menar med kläppen.
 

Bifogat

  • kläppen.jpg
    kläppen.jpg
    61.9 KB · Visningar: 132

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Evil M skrev:
Man svetsar på kläppen så den sjusteras upp en liten bit, strax under 1mm, inte på kamaxeln. När jag renovera min motor på min 01a så böt vi ut frihjulet + svetsa på kläppen. Efter det så starta den alltid på elstarten men då var det batteriet som sa stopp i stället. 04a kom det ett starkare batteri med mer ampere i. Men som sagt så är det en hjälp start.

Röda pilen visar vad jag menar med kläppen.
:tummenupp Misstänkte att det var någe sånt :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top