Problem med startmotor

Mia Nilsson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Hoj
Kawasaki 600 GPX, 1988
Hej på er
För att få igång min Kawasaki GPX 600, har jag meckat i helgen. Hade egentligen 2 problem. Först "klickade" det bara i relät när jag tryckte på startknappen. Startmotorn gick inte runt. Började med att plocka av startmotorn för att kolla att kolen var OK. Allt såg bra ut och när den var på plats igen gick den runt. Verkar som om problem 1 är löst :). Problem 2 (har jag haft ett tag) är att det "rasslar" i startmotorn. Det låter precis som om den "hoppar över" och missar att dra runt motorn. Kan det vara något som är slitet? Är det någon som har tips på vad jag kan göra eller vad som kan tänkas vara fel?

Efter lite sökningar på nätet är det kanske så att jag har en trasig startmotorkoppling? Kan man byta denna själv och är det någon här som i så fall har en manual att låna ut?
//Mia

Last edited:
Låter som det är startkopplingen som missar.

Visst kan man fixa det själv men motorn måste delas för att komma åt startmotorkopplingen. Manual i PDF format har jag nog om du behöver, din modell borde heta ZX600C2. Tyvärr bara en Haynes-manual men det är ju bättre än ingenting.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    92.3 KB · Visningar: 74
Låter jobbigt att dela motorn. Tycker förvisso det är roligt att mecka men det finns ju gränser :). Jag får kika i manualen först och se om det är något jag kan klara av. Vill du maila mig manualen? I reg.beviset står det Zx600C och det är en -88. Inte -89 som jag felaktigt skrev tidigare.
//Mia

Jobbigt? nähhh... det är ju bara lite skruvning. :)
Är det en -88 så heter den ZX600C1, PM:ar länk till manualen för den är för stor för att mailas.

Byte av startmotorkoppling

Nu har jag äntligen, efter några helger i garaget, fått ihop min MC igen. Och den går som en klocka :). Vilken känsla att trycka på startknappen och inte höra rasslet från en trasig startmotorkoppling.
Passade också på att lämna in sadel för att få den omklädd så nu är hojen som ny. Det var inte så jobbigt att byta kopplingen själv, det krävs bara lite tålamod. Dessutom behövde jag inte dela motorn, bara plocka bort sumpen (och lite annat).
//Mia

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back