Problem med start efter oljebyte

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Bytta olja häromdagen (ja jag vet, borde ha gjort det i höstas men det "blev inte av" då ) lyckades med konststycket att slå i ett par deciliter olja för mycket tyvärr, men det är inte det som är problemet.

Problemet är att den är jäkligt svårstartad, kräver flera försök innan den tänder. Även varm så är det samma sak. Om stänger av den och sen startar den direkt så funkar det fint men får den stå i ett par minuter så är den jäkligt tjinkig.
När den väl startar så går den toppenfint.

Kan tändstiften bli risiga av oljan? Men varför bara när den har stått en minut eller så, dom har ju inte blivit nämnvärt mycket kallare på den minuten? (Har inte kollat stiften ännu)
Eller är det nåt annat jag borde kolla?

/Marcus

Har du laddat batteriet under vintern?

Har du laddat batteriet under vintern?

Startade den och körde innan bytet så jag tror inte det är batteriet, men nu är ju inte jag nån expert på ämnet-
Har dessutom kört ett par mil efter oljebytet utan att det gjorde någon skillnad.

Har funderat lite till och har en teori...den kan vara korrekt men är den inte det så är den nog jävligt dum.

Jag misstänker att start problemen inte har så mycket att göra med oljebytet utan med bytet av garage. Inte garaget i sig såklert men nyckelbrickan.

Jag har alltså en sån låsbricka (ni vet en sån man håller framför en grej på dörren så låser man upp) som sitter på samma nyckenknippa som nyckeln min teori är att den på nåt sätt stör startspärren.
(Ja jag tycker också att det låter lite dumt)

Men om jag håller för brickan så startar den.
Nu var det ju inte 100% av gångerna som den inte startade förut och jag har inte hunnit testa att plocka bort brickan från nyckelknippan så det är ju inte statistiskt klarlagt ännu.

Men ger det någon mening? Det måste ju vara några fler som har sånna brickor på nyckelknippan?
:va

Har funderat lite till och har en teori...den kan vara korrekt men är den inte det så är den nog jävligt dum.

Jag misstänker att start problemen inte har så mycket att göra med oljebytet utan med bytet av garage. Inte garaget i sig såklert men nyckelbrickan.

Jag har alltså en sån låsbricka (ni vet en sån man håller framför en grej på dörren så låser man upp) som sitter på samma nyckenknippa som nyckeln min teori är att den på nåt sätt stör startspärren.

Nu var det ju inte 100% av gångerna som den inte startade förut och jag har inte hunnit testa att plocka bort brickan från nyckelknippan så det är ju inte statistiskt klarlagt ännu.

Men ger det någon mening? Det måste ju vara några fler som har sånna brickor på nyckelknippan?

Har du bara kört 2mil? , kan va så att den vill ha ny bensin också testa att kör ur en tank och fyll på ny bensin och se om det blir bättre.

Har du bara kört 2mil? , kan va så att den vill ha ny bensin också testa att kör ur en tank och fyll på ny bensin och se om det blir bättre.

Nä jag är inne på min tredje tank nu, hade också det i tankarna (haha ordvits) i början men nu är det också tyvärr uteslutet.

Nä jag är inne på min tredje tank nu, hade också det i tankarna (haha ordvits) i början men nu är det också tyvärr uteslutet.

Hade du bensin i tanken/förgasarna under vintern.....?

99,99% av alla startproblem, oren motorgång, svarar dåligt vid gaspådrag..osv. på våren härrör sig från att bensin stått i förgasarna under vintern.

Dagens bensin har en hållbarhet på c:a 3månader i "öppna" kärl, och eftersom tanken har avluftning så betraktas det som "öppet" kärl.

Du kan prova att hälla i en flaska "insprutningsrengöring" och köra med och se om det blir nån skillnad, det brukar funka.
Nästa steg blir att skruva ur lågfartsmunstyckena och låta rengöra dom i en ultraljudstvätt.

Mvh/ KentW

Jag skulle misstänka nyckelbrickan faktiskt.
Är det startspärr på hojen så sitter det en transponder i nyckeln eller i en bricka på nyckelknipan. Den strömförsörjs genom att det skapas ett magnetfält kring tändningslåset som inducerar ström i kretsarna i transpondern.
Nyckelbrickan till garaget funkar säkert på samma sätt och då kommer det att sändas en signal från den också samtidigt vilket gör att startspärren i hojen får svårare att läsa "rätt" signal.
Startar du på en gång igen så har inte startspärren aktiverats och då funkar det utan problem men efter någon minut så har den aktiverats och behöver avaktiveras och då får den problem i och med att den får två signaler och har svårt att läsa av den anledningen. Det blir ju lite som att startspärren ska lyssna på vad som sägs i ett rum där flera pratar samtidigt.

Jag skulle misstänka nyckelbrickan faktiskt.
Är det startspärr på hojen så sitter det en transponder i nyckeln eller i en bricka på nyckelknipan. Den strömförsörjs genom att det skapas ett magnetfält kring tändningslåset som inducerar ström i kretsarna i transpondern.
Nyckelbrickan till garaget funkar säkert på samma sätt och då kommer det att sändas en signal från den också samtidigt vilket gör att startspärren i hojen får svårare att läsa "rätt" signal.
Startar du på en gång igen så har inte startspärren aktiverats och då funkar det utan problem men efter någon minut så har den aktiverats och behöver avaktiveras och då får den problem i och med att den får två signaler och har svårt att läsa av den anledningen. Det blir ju lite som att startspärren ska lyssna på vad som sägs i ett rum där flera pratar samtidigt.

Då kanske jag inte var helt ute å cyklade iaf. Det var nåt åt det hållet ajg tänkte även om jag inte riktigt förstod hur det funkade.
Ska ta bort brickan å hoppas på att det funkar bättre!
Tack

Då kanske jag inte var helt ute å cyklade iaf. Det var nåt åt det hållet ajg tänkte även om jag inte riktigt förstod hur det funkade.
Ska ta bort brickan å hoppas på att det funkar bättre!
Tack

Ja. Testa det. Jag kan hålla tummarna om det hjälper. :banana

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back