Problem med start av passat diesel -98

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
En polare har haft problem i flera månader med sin bil. En Passat Diesel 98, men ca 23k mil på mätaren.

Felsymptom: Den går inte att starta ibland, enda sättet att få den att starta är att lägga den i växel och "rucka" på den litegrann. Då startar den alltsomoftast.

Han har haft den på vw-verkstad i hammarbyhamnen och hos en bilelektronikspecialist som har tittat över den två gånger. Första gången så bytte han batteri till ett bättre och som passade bättre, lite kablar och så. Andra gången kunde han inte hitta något alls.

Han är desperat, han har lagt ner dyra pengar på detta pinsamma problem. Är det någon som kan hjälpa så är det SH.COM. :tummenupp
 
När han försöker starta med nyckel, vad händer då?
Går startmotorn runt? Motorn bara snurrar och snurrar, men det händer inget?
Klickar det bara till, utan att motorn börjar snurra?
 
dieselpumps-anslutningar, anslutningar av glödstift etc? Men har han haft den inne på verkstad och de inte visste så är det ju värre :( Inte ens VAG själva brukar vara hejare på att hitta fel om de inte kommer upp i instrumentets display.
 
John skrev:
När han försöker starta med nyckel, vad händer då?
Går startmotorn runt? Motorn bara snurrar och snurrar, men det händer inget?
Klickar det bara till, utan att motorn börjar snurra?

Inget händer, ALLS...

Jag reserverar mig för klick, men med rätt stor säkerhet så hörs inget sådant heller. Instrument och all annan elektronik lyser.
 
MikkE skrev:
Du kan alltid fråga på www.zatzy.com

Är inte medlem där, har inte för avsikt att bli det heller eftersom jag inte är blodigt intresserad av dekaltrimmade honda civics.

Men jag tyckte det kunde vara värt att fråga här, många är kunniga och hjälpsamma, kanske varit med om samma problem.
 
Tobbe_N skrev:
händer det när tanken är full eller bara om den är under halvtank?

Det vet jag faktiskt inte, skall fråga honom. Vad har du i tankarna? (oj, det blev mer vitsigt än jag hade för avsikt att vara). :tungan
 
Om det inte klickar så drar inte reläet, kontrollera om det är reläet som är sönder eller om det inte får någon ström när det vrids på nyckeln. Detta görs lämpligast genom att koppla loss anslutningarna till manöverspolen och koppla dit 12V, går startmotorn så ligger problemet i att reläet inte får ström(avbrott någonstans på vägen eller kaputt tändningslås), om startmotorn inte går och reläet är tyst så har du avbrott i manöverspolen, alternativt har du inte kopplat rätt. Om startmotorn inte går men reläet klickar så har det antagligen lossnat någon kabel emellan batteri-relä-startmotor, prova att koppla 12V direkt till motorn, eller så kan reläet vara sönder, mät upp med multimeter.
 
Last edited:
Om det är så att det inte händer något, inte ens klick i reläet kan det ju vara tändningslåset. I läge "två" på startnyckeln skall ju instrument och halvljus e.t.c. lysa som om bilen vore igång. I läge "tre" då motorn skall startas brukar allt slockna för att ge ström till startmotorn.

-Lyser det fortfarande kan det alltså vara något fel i tändningslåset.
-Säger det klick men inget mer så är det troligtvis något mellan reläet och startmotorn som skrevs ovan.
-Säger det inget men instrument slocknar kan man samtidigt som nyckeln är i läge "tre" ge reläet ett lätt slag med hammaren för att väcka det. Funkar i alla fall på Land Rover -73 :)
 
Josafan skrev:
En polare har haft problem i flera månader med sin bil. En Passat Diesel 98, men ca 23k mil på mätaren.

Felsymptom: Den går inte att starta ibland, enda sättet att få den att starta är att lägga den i växel och "rucka" på den litegrann. Då startar den alltsomoftast.

Han har haft den på vw-verkstad i hammarbyhamnen och hos en bilelektronikspecialist som har tittat över den två gånger. Första gången så bytte han batteri till ett bättre och som passade bättre, lite kablar och så. Andra gången kunde han inte hitta något alls.

Han är desperat, han har lagt ner dyra pengar på detta pinsamma problem. Är det någon som kan hjälpa så är det SH.COM. :tummenupp
Är inte detta ett klassiskt problem? Fast det borde väl Vag verkstaden veta om isf. Jag har haft bilar som har varit sådana, då är det startmotorn som strular. Fick förklarat att den kan ställa sig i ett visst antal olika lägen, och något (eller några) av dessa kan fela, då händer inget. Lägger man i växel och knuffar till bilen så byter den till ett annat hack och då funkar den perfekt.

Lösning: plocka bort startmotorn och lämna till en verkstad för renovering.

- Johan
 
När polaren lämnade in den till bilelektrikerspecialisten andra gången så sade han själv till meken att det är säkert startmotorn som behövs bytas ut. När polaren kom tillbaka sa meken att han ville inte byta startmotorn då den var fullständigt frisk.

Jag skall ringa honom och konsultera och fråga angående ovanstående tips! :tummenupp
 
Josafan skrev:
Det vet jag faktiskt inte, skall fråga honom. Vad har du i tankarna? (oj, det blev mer vitsigt än jag hade för avsikt att vara). :tungan
jag tänkte på första diesel pumpen som brukar sitta i tanken, hade det problemet på en bmw-diesel....
men om den nu va helt död så kan det ju inte vara det heller.
 
Har för mig att det va samma problem på en polares passat TDI -98, En gång byttes svänghjul (ca12lappar) en annan gång konstaterades det att det va stöld spärren i nyckeln som "spökade" funkade ibland och ibland inte..
Men på dom äldre 1.6L diesel:arna så e det vanligt att
koppar/brons/mässings(What ever)-bustningen som startmotorn e "lagrad" i går sönder och då "fältar" den.. Bustningen sitter i spräng-kåpan..
 
Det där händer mej med ibland, men jag har en vanlig bensinare. Det funkar alltid för mej att jucka på ratten eller slå tändningen av/på nåra gånger.
 
Polaren ringde mig kort och då passade jag på att ställa lite frågor. Tändningslåset skall vara kollat av elektriker och funkar fint.

Ibland klickar det och ibland klickar det inte när han vrider.

Detta händer alltsomoftast, oberoende tankmängd.
 
Josafan skrev:
Polaren ringde mig kort och då passade jag på att ställa lite frågor. Tändningslåset skall vara kollat av elektriker och funkar fint.

Ibland klickar det och ibland klickar det inte när han vrider.

Detta händer alltsomoftast, oberoende tankmängd.
Okej.. då var det som jag anade.

Jag har haft ett liknande problem flertalet gånger, men ej med en Passat TDI.
Rent tekniskt kommer jag inte ihåg vad felet hette, men det löstes genom att knacka lätt med en hammare på startmotorn, och på relät för startmotorn.

Någon slags glapp, helt enkelt.

Om man ska kunna lösa det permanent, bör nog startmotorn/reläer bytas ut eller renoveras, ordentligt.
 
Last edited:
Tror nog att mr_rockster, sanntur o John är på rätt spår.
Det enda som borde hända när du "juckar" bilen med växeln i är väl att kuggkransen på svänghjulet får ett annat läge i förhållande till bendixdrevet på startmotorn.
Är inte bilmeck men gissar på solenoiden eller bendixdrevet på startmotorn.

Lycka till :tummenupp
 
Back
Top