Problem med spolarna ( spolarvätskan ) Land rover disco 3

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har problem med spolarna för spolarvätskan. När jag startar bilen sprutar den en gång på strålkastarna men inget mer och bara en gång inte igen om jag inte startar om bilen. Någon som har en idé? Land rover disco 3a.
 
Brukar vara intervall och/eller timer på strålkastarspolare i.o.m. avsaknandet av torkarblad, detta efter införande av strålkastarglas i plast på marknaden = inte särskilt snålspolande numera. Även p.g.a. detta funktionskontrollen togs bort vid de obligatoriska eller flygande.
 
Brukar vara intervall och/eller timer på strålkastarspolare i.o.m. avsaknandet av torkarblad, detta efter införande av strålkastarglas i plast på marknaden = inte särskilt snålspolande numera. Även p.g.a. detta funktionskontrollen togs bort vid de obligatoriska eller flygande.

tydligen olika pumpar så kan vara så att den till vindrutan har gått. Nån som vet en guide till hur man byter?
 
Aha =) Du menar alltså att vindrutespolningen inte fungerar?

Om så börja med det enklaste = säkerställ att det inte är olika behållare för strålkastare och vindruta, mer än en som trillat det på detta men det erkänner jag aldrig. Därefter säkring och/eller lokalisera pumpen för att se om den lever om vid spolning eller ej. Testa även med öppen huv så att det inte bara är att en slang har veckats, vissa har backventiler eller motsvarande och blir det punka på dessa brukar spolarvätskan hamna allt annat än på vindrutan.
 
Du har garanterat olika pumpar för strålkastare och vindruta. Möjligen olika behållare också som skrevs här ovan.

Strålkastarspolningen ska normalt sett inte gå om man inte tänt lyset. Dvs automatiskt halvljus brukar ofta inte göra att strålkastarspolningen triggas när man spolar rutan.

Om det inte kommer vatten till rutan och det är vätska i behållaren så skulle jag misstänka antingen att pumpen strejkar vilket händer ibland.
Alternativt kan det vara så att någon skarv på ledningen glidit isär alternativt att det blivit veck någonstans.

Jag hade själv problem med att vindrutespolningen var väldigt klen och det visade sig att en koppling hade glidit isär så att vätskan istället rann ner ur huven och ner i motorrummet när jag spolade.
Det är ofta kopplingar utan slangklämmor där ledningarna bara är dragna över rören pga att det typiskt sett är ganska låga tryck. Gamla slangar kan hålla fast lite dåligt om man varit och dragit i något där så det är lätt hänt att dom släpper i sådant fall.

Det kan också vara så att något pajat i brytaren i spaken så att ingen ström kommer till pumparna den vägen.

Men det är lite svårt att svara på utan en utförligare felbeskrivning.
 
Har läst på lite. Det är olika pumpar men samma behållare. kollat säkring som var hel. Pumpen låter inte så den är nog trasig.. Har beställt en så ska riva ner och kolla när den kommer. Pumpen sitter bakom hjulhuset så är lite mek.
 
Har läst på lite. Det är olika pumpar men samma behållare. kollat säkring som var hel. Pumpen låter inte så den är nog trasig.. Har beställt en så ska riva ner och kolla när den kommer. Pumpen sitter bakom hjulhuset så är lite mek.

Det är inte alltför ovanligt att pumparna ger upp efter några år. Dom brukar vara ganska lätta att byta om man bara fått bort alla delar som är ivägen.
Jag har själv gjort en sådan operation på min förra audi.
Kolla bara så att du verkligen får ström fram till pumpen innan du börjar härja med byta av den.
Får den inte ström så lär ju inte den nya pumpen gå heller.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din bil men jag har för mig att pumparna ofta sitter monterade direkt på behållaren och att den i stort sett är inskjuten i hålet med en tätning.
Se till att du har nya tätningar hemma i sådant fall.
I annat fall riskerar du att montera ihop något som sedan läcker ut all spolarvätska på garagegolvet under natten och då har du ju i alla fall ingen spolning.
 
Byt även backventiler och förgreningar när du ändå håller på. Munstyckena brukar gå att göra rent med en nål.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top