Problem med soppa-pump eller soppapumpsstyrning Tm Smx 450 FI -12

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har problem med min Tm Smx 450 FI -12 supermoto cykel.

Antingen är det bränslepumpen som leverarar för lite bränsle eller så är det Cdi:n som styr signalen till pumpen.

Frågan är hur jag felsöker?

När man tryckt på startknappen tidigare så har Cdi:n berättat för soppapumpen att prima systemet. Det händer inte numera.

Mäter jag hur mkt. spänning den ger till soppapumpen så diffar det mellan 0,1-3 v.

Kruxet är dock att soppapumpen ger bränsle när jag kör utan slang.

Vad kan vara normal spänning till en sån bränslepump?

Sitter det nån funktion i pumpen med typ överströmningsventil? Kanske nån slags avstägningsventil? D.vs släpper förbi allt bränsletryck över t.ex 1 bar?

Är liknanade konstruktion som på de flesta moderna 4-t motocross cyklar.

Tm450 Smx Fi.jpg

Såhär ser el-schemat ut iaf..

Pumpen går på 12V så den orkar säkert inte snurra när det är mot tryck men i fria luften kanske den orkar spinna lite med 3V. Vanligen sitter tryckregulatorn inte i pumpen utan den pumpar bara på. Tryckregulatorn sitter separat senare i kretsen.

Efter att ha tittat lite på elschemat så ser det ut som om du har 3 sladdar till soppapumpsrelät. 12V+- samt en styrsladd från ECU. Om du mäter på sladdarna till relät har du 12V där? Om du tittar på relät vad det matas med för spänning från styrkretsen, prova därefter att simulera styrsignal med ett batteri och se om pumpen startar.

Efter att ha tittat lite på elschemat så ser det ut som om du har 3 sladdar till soppapumpsrelät. 12V+- samt en styrsladd från ECU. Om du mäter på sladdarna till relät har du 12V där? Om du tittar på relät vad det matas med för spänning från styrkretsen, prova därefter att simulera styrsignal med ett batteri och se om pumpen startar.

Ska prova ikväll, tack för hjälpen!

Får låna en komplett tank imorrn från en fungerande hoj att prova med.

Jag mätte styrsignalerna i kontakten till soppa pumpen och det diffade från 0,1 -3 V ungefär. (Detta var då när jag körde motorn på startmotorn, kanske stora spänningsdippar p.ga startmotorn?)

Pumpen kör även ut soppa i tomma intet och även om jag sätter dit en slang som jag veckar (motstånd) så orkar den pumpa förbi en viss del.

Soppatrycket verkar ska vara 3 bar, men har tyvärr inga extra orginal br-slang kopplingar e.tc för att tillverka en provningsslang...

Kan ju utesluta pumpen rätt fort imorrn kväll när jag har den andra tanken på plats kan jag tycka?

Tittar jag på spjällhuset så sitter det ingenting innan spridaren alls. Ingenting heller som jag kan tyckas se ut som en bränsletrycks givare.

Inne på br-pumpen i tanken ser det däremot ut att sitta nåt regulator aktigt med en liten fjäder i...

Tar kort ikväll.

Det visade sig vara relät (Hella 12 V 30 A, växlande) som hade gått av i ett stift inuti relät. Ska ordna nytt så funkar det sen!

Tack Boris.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...