Problem med snabbkoppling på kompressorn

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Jag har monterat in en extra snabbkoppling direkt på kompressortanken för att få lite mera flöde. Nu får jag inte den tät. Det är ett ½" gängat hål i änden på tanken där jag skruvade ut en plugg och skruvade i en snabbkoppling istället. Jag har försökt tät med gängtejp men det håller ändå inte tät. Det läcker så pass mycket att man kan höra det om man lägger örat nära. Kopplingen går att skruva ända in utan problem.

Någon som har tips på hur man får det tät? :va

Chris skrev:
Jag har monterat in en extra snabbkoppling direkt på kompressortanken för att få lite mera flöde. Nu får jag inte den tät. Det är ett ½" gängat hål i änden på tanken där jag skruvade ut en plugg och skruvade i en snabbkoppling istället. Jag har försökt tät med gängtejp men det håller ändå inte tät. Det läcker så pass mycket att man kan höra det om man lägger örat nära. Kopplingen går att skruva ända in utan problem.

Någon som har tips på hur man får det tät? :va

Mera gängtape och linda så det blir liksom lite koniskt.

Ska man ha en gänga helt tät (där det inte är någon kona eller plantätning eller dyl.) är det gammalt hederligt lin tillsammans med någon form av flytande tätningsmedel typ permatex som gäller...

Dock ska iofs vanlig gängtape stoppa för åtta bar tryckluft om man lindat på ordentligt och hårt!

Jag "räfflade" gängorna lite med en bågfil och satte mera gängtejp och vid första testet så höll det tätt nu. Skall kolla ikväll då jag kommer hem om det har minskat något tryck i tanken.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8