Problem med signalhornet.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har ett problem som ger mig huvudbry....

Hojen är en Suzuki SV650S -00 och signalhornet fungerar inte till 100%.

När hojen har stått ett tag och man startar den så går det a tuta 1 gång kort. På andra trycket så dör den liksom ut ganska fort, volymen sänks och tillslut dör den helt.

Fortsätter man att trycka på tutan hörs ingenting. Väntar man någon minut och trycker igen så hörs en mycket svag signal som dör ut ganska fort.

Batteriet är helt nytt och allt övrigt i el-systemet fungerar fel fritt.

Någon som har några idéer eller tips på vad det kan vara för fel?

Bör tillägga att jag har helt ny på MC mekning så idiot förklaringar uppskattas. :)

Kolla anslutnigar, att kablar sitter fast och inte är oxiderade samt att inte själva tutan är skadad.

Jag vet precis vad det är för fel! Har också en ´00a och hade problem med signalhornet i början. Den gick ibland lite men oftast inte..

Men det är en baggis att fixa (om det nu är samma fel som på min), anledningen är helt enkelt att den kärvar om man inte använder den på ett tag.

Så här gör du, håll inne tuta knappen sen sätter du dig på huk och knackar med nått lämpligt på tutan. Då kommer den att skräna igen, men när du släpper knappen kommer det förmodligen bli tyst igen. Då får du helt enkelt upprepa momentet ovan tills den funkar som den ska.

Sen är det bara att tuta lite medans du kör, så den får motioneras lite. :)

Jag vet precis vad det är för fel! Har också en ´00a och hade problem med signalhornet i början. Den gick ibland lite men oftast inte..

Men det är en baggis att fixa (om det nu är samma fel som på min), anledningen är helt enkelt att den kärvar om man inte använder den på ett tag.

Så här gör du, håll inne tuta knappen sen sätter du dig på huk och knackar med nått lämpligt på tutan. Då kommer den att skräna igen, men när du släpper knappen kommer det förmodligen bli tyst igen. Då får du helt enkelt upprepa momentet ovan tills den funkar som den ska.

Sen är det bara att tuta lite medans du kör, så den får motioneras lite. :)

Haha måste prova det. :tummenupp

Fick en anmärkning på besiktningen på det men krävdes ingen ombesiktning. Får väl knacka och tuta som fan utanför nästa besiktning om detta nu är problemet. :)

Last edited:
Haha måste prova det. :tummenupp

Fick en anmärkning på besiktningen på det men krävdes ingen ombesiktning. Får väl knacka och tuta som fan utanför nästa besiktning om detta nu är problemet. :)

Jag är övertygad om att det kommer att lösa problemet, jag var nära att riva halva styret innan jag tog en chansning och testade med knackningen. För en gång så hade man lite flyt .. :tummenupp

Jag är övertygad om att det kommer att lösa problemet, jag var nära att riva halva styret innan jag tog en chansning och testade med knackningen. För en gång så hade man lite flyt .. :tummenupp

Tutade som en galning i garaget och vips så funkar den igen. :va

Ibland är det den enklaste lösningen som funkar. :tummenupp

Tutade som en galning i garaget och vips så funkar den igen. :va

Ibland är det den enklaste lösningen som funkar. :tummenupp

Precis :) Men glöm inte bort att motionera tutan, lättast är ju att göra det under körning.

Själv brukar jag tuta av mig nån gång i månaden :D

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form